IPPB1/415-1117/11-2/KS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-1117/11-2/KS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 9 grudnia 2011 r. (data wpływu 19 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie uznania za zakład prowadzenia działalności gospodarczej w formie spółki osobowej mającej siedzibę na terytorium Republiki Cypru - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie uznania za zakład prowadzenia działalności gospodarczej w formie spółki osobowej mającej siedzibę na terytorium Republiki Cypru.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, polskim rezydentem podatkowym, który podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu (dalej: "Wnioskodawca"). Wnioskodawca rozważa wdrożenie struktury, w której Wnioskodawca, będzie wspólnikiem spółki osobowej z siedzibą na Cyprze (dalej: "Spółka C1"). Spółka C1 będzie miała na Cyprze siedzibę i biuro. Spółka C1 będzie posiadała udziały w spółce kapitałowej z siedzibą na Cyprze (dalej: "Spółka C2"). Spółka C2 będzie natomiast posiadała udziały innych spółkach kapitałowych (Wnioskodawca zakłada, że będą to polskie spółki kapitałowe, ale niewykluczone są również udziały w innych spółkach).

Forma prawna Spółki C1 będzie odpowiadać formie polskiej spółki jawnej lub polskiej spółki komandytowej. W razie wyboru formy zbliżonej do polskiej spółki komandytowej, Wnioskodawca będzie wspólnikiem o ograniczonej odpowiedzialności, który nie prowadzi spraw Spółki C1 (funkcja Wnioskodawcy będzie odpowiadać funkcji komandytariusza w polskiej spółce komandytowej). W razie wyboru przez Wnioskodawcę takiej formy Spółki Cl, wspólnikiem odpowiadającym za zobowiązania Spółki Cl i prowadzącym sprawy Spółki Cl, którego funkcje odpowiadają funkcjom komplementariusza w polskiej spółce komandytowej, będzie inna spółka kapitałowa z siedzibą na Cyprze (dalej "Spółka C3"). W tym scenariuszu, Spółka C3 będzie zajmowała się wyłącznie reprezentowaniem Spółki Cl i dokonywaniem czynności w imieniu Spółki Cl. W szczególności, w imieniu Spółki Cl będzie zawierała wszelkie umowy oraz będzie wykonywała wszelkie uprawnienia wynikające z własności akcji w Spółce C2 posiadanych przez Spółkę Cl (udział w wyborze władz spółki C2, udział innych decyzjach podejmowanych przez zgromadzenia akcjonariuszy Spółki C2, itp.).

Spółka osobowa (tu: Spółka C1), podobnie jak polskie spółki osobowe, nie jest podatnikiem podatku dochodowego na Cyprze. Podatnikami podatku dochodowego są natomiast wspólnicy takiej spółki. Spółka Cl będzie posiadać na Cyprze biuro, przez które będzie prowadzić działalność holdingową. Spółka Cl będzie posiadać cypryjski rachunek bankowy, jej księgi rachunkowe będą znajdować się na terytorium Cypru, będzie również zarejestrowana w cypryjskim rejestrze spółek. Spółka Cl będzie prowadzić na Cyprze działalność holdingową w odniesieniu do Spółki C2. W szczególności, Spółka C1 będzie właścicielem udziałów w Spółce C2, będzie zarządzać tymi udziałami, ustanawiać i koordynować strategie działania spółki C2 (monitorować ryzyko gospodarcze, finansowe i kredytowe towarzyszące działalności spółki C2), a także sprawować typowy nadzór właścicielski (m.in. jako udziałowiec Spółki C2, Spółka Cl będzie brała udział w wyborze władz Spółki C2 oraz będzie wykonywała wszelkie czynności prawne zastrzeżone prawem cypryjskim dla właścicieli udziałów w spółce kapitałowej np. zatwierdzanie sprawozdań finansowych.

Głównym źródłem dochodów Spółki C1 będą dochody z tytułu posiadania udziałów w Spółce C2 w postaci dywidend wypłacanych Spółce Cl przez Spółkę C2. Niezależnie od powyższego dochodu, Spółka C1 może uzyskiwać inne dochody: z wykonanych usług lub z odsetek od pożyczek udzielonych przez Spółkę C1 lub od środków deponowanych przez Spółkę C1.Zyski osiągnięte przez Spółkę C1 będą dystrybuowane do jej wspólników, w tym do Wnioskodawcy poprzez tzw. wypłatę zysków Spółki C1.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy prowadzenie przez Wnioskodawcę działalności opisanej w zdarzeniu przyszłym za pośrednictwem spółki osobowej z siedzibą na Cyprze oznacza, że stanowi ona "zakład" Wnioskodawcy w rozumieniu umowy z dnia 4 czerwca 1992 r. o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej pomiędzy Polską a Cyprem (Dz. U. z 1993 r. Nr 117, poz. 523; dalej: "Umowa").

2.

W przypadku uznania, że Spółka C1 stanowi zakład, to czy uzyskiwane przez położony na Cyprze zakład dochody z dywidend wypłacanych ze Spółki C2 będą zwolnione od opodatkowania w Polsce na podstawie art. 10 ust. 4 oraz art. 24 ust. 1 lit. a) Umowy.

3.

Czy dystrybucja zysku Spółki C1 na rzecz Wnioskodawcy w sposób opisany we wniosku powoduje obowiązek podatkowy po stronie Wnioskodawcy.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie oznaczone nr 1. W zakresie pytania oznaczonego nr 2 i 3 wydana zostanie odrębna interpretacja indywidualna.

Zdaniem Wnioskodawcy prowadzenie działalności opisanej we wniosku za pośrednictwem Spółki C1 będzie oznaczało, że Spółka C1 będzie zakładem Wnioskodawcy na Cyprze.

Zgodnie z art. 5a pkt 22 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Di U. Nr 80 poz. 350 z późn. zm., dalej: "ustawa o p.d.o.f.")"zagraniczny zakład" oznacza: i) stałą placówkę, poprzez którą podmiot mający miejsce zamieszkania na terytorium jednego państwa wykonuje całkowicie lub częściowo działalność na terytorium innego państwa, a w szczególności oddział, przedstawicielstwo, biuro, fabrykę, warsztat albo miejsce wydobywania bogactw naturalnych, ii) plac budowy, budowę, montaż lub instalację, prowadzone na terytorium jednego państwa przez podmiot mający miejsce zamieszkania na terytorium innego państwa, iii) osobę, która w imieniu i na rzecz podmiotu mającego miejsce zamieszkania na terytorium jednego państwa działa na terytorium innego państwa, jeżeli osoba ta ma pełnomocnicw0 do zawierania w jego imieniu umów i pełnomocnictwa to faktycznie wykonuje.

Definicja ta znajduje zastosowanie tylko i wyłącznie pod warunkiem, że odpowiednia umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania nie stanowi inaczej.

Artykuł 5 ust. 1 Umowy definiuje zakład jako stałą placówkę, przez którą całkowicie lub częściowo prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa. Za zakład uważa się w szczególności: i) miejsce zarządu, ii) filię, iii) biuro, iv) zakład fabryczny, v) warsztat, vi) kopalnię, źródło ropy naftowej lub gazu, kamieniołom albo inne miejsce wydobywania zasobów naturalnych, vii) plac budowy lub budowę, montaż lub instalację albo działalności nadzorczą związaną z nimi, jeżeli taki plac, projekt lub działalność trwa dłużej niż 12 miesięcy.

Zgodnie z art. 5 ust. 4 Umowy, zakład może powstać także w wyniku prowadzenia działalności za pośrednictwem podmiotu działającego w drugim państwie w imieniu zagranicznego przedsiębiorstwa. Mianowicie, jeżeli osoba, inna aniżeli niezależny przedstawiciel (wskazany w art. 5 ust. 5 Umowy), działa w imieniu przedsiębiorstwa, posiadając pełnomocnictwa do zawierania umów w umawiającym się państwie i pełnomocnictwo to w tym państwie wykonuje, to uważa się, że przedsiębiorstwo posiada zakład w tym państwie w zakresie prowadzenia każdego rodzaju działalności, którą osoba ta podejmuje dla przedsiębiorstwa.

Spółka C1 będzie posiadała biuro na Cyprze, co zgodnie z Umową, wskazuje na istnienie zakładu (art. 5 ust. 2 Umowy). Biuro to będzie bowiem powierzchnią dostępną Spółce C1, która charakteryzować się będzie cechą stałości w aspekcie geograficznym, jaki i czasowym, w oparciu, o którą Spółka C1 prowadzić będzie działalność.

Ponadto, w razie wyboru formy Spółki C1 zbliżonej do formy polskiej spółki komandytowej, wszelkie czynności w imieniu Spółki C1 będzie zawierała Spółka C3 będąca rezydentem podatkowym Cypru. W tym scenariuszu, Spółka C3 będzie powołana wyłącznie do prowadzenia spraw Spółki C1, co zdaniem Wnioskodawcy oznacza, że Spółka C3 nie jest niezależnym przedstawicielem Spółki C1 w rozumieniu art. 5 ust. 5 Umowy. Jednocześnie, Spółka C3 będzie uprawniona do dokonywania wszelkich czynności w imieniu Spółki C1 (w tym do zawierania umów w imieniu Spółki C1) oraz będzie faktycznie wykonywała te uprawnienie (np. zawrze w imieniu Spółki C1 umowę najmu i umowę rachunku bankowego, będzie uczestniczyła w imieniu Spółki C1 we wszystkich czynnościach dotyczących Spółki C2, będzie zawierała inne umowy w imieniu Spółki C1, itp.).

Należy także uznać, że za pośrednictwem Spółki C1 będzie prowadzona działalność przedsiębiorstwa jej wspólników (w tym Wnioskodawcy). Za przedsiębiorstwo umawiającego się państwa w świetle art. 3 ust. 1 lit. f) Umowy uważa się przedsiębiorstwo prowadzone przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w tym państwie. Określenie osoba mająca miejsce zamieszkania w danym państwie, zgodnie z art. 4 ust. 1 Umowy, oznacza każdą osobę, która zgodnie z ustawodawstwem danego państwa podlega w tym państwie opodatkowaniu z uwagi na jej miejsce zamieszkania, miejsce stałego pobytu, siedzibę zarządu lub miejsce, w którym faktycznie wykonywany jest zarząd, siedzibę prawną albo z uwagi na inne kryterium o podobnym charakterze.

Spółki osobowe nie są uznawane przez cypryjskie ani przez polskie prawo za podatników podatku dochodowego (są "transparentne" podatkowo). W konsekwencji, Spółka C1 nie może prowadzić przedsiębiorstwa w rozumieniu Umowy. Przedsiębiorstwo (w rozumieniu Umowy) może być prowadzone jedynie przez rezydenta podatkowego (osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w określonym państwie), którym jest Wnioskodawca. Dla celów podatkowych należy więc uznać, że na Cyprze przedsiębiorstwo jest prowadzone przez Wnioskodawcę za pośrednictwem Spółki C1. W konsekwencji, Spółka C1 będzie stanowiła cypryjski zakład Wnioskodawcy.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w wydawanych przez organy podatkowe interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego. W interpretacji indywidualnej wydanej przez Ministra Finansów z dnia 12 kwietnia 2006 r., sygn. PB4-6/SR-033-096-64-180/06. Minister Finansów wskazał, że "zakład" oznacza stałą placówkę, przez którą całkowicie lub częściowo prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa. Na gruncie tej definicji, siedziba spółki osobowej spełnia przesłanki "stałej placówki".

W interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 11 maja 2010 r., sygn. IPPB5/423-72/10-4/IŚ organ podatkowy stwierdził, iż "W praktyce międzynarodowej przyjęło się - przy spełnieniu przesłanek powstania "zakładu", określonymi przepisami umowy międzynarodowej (istnienie placówki, stały charakter placówki, wykonywanie działalności przedsiębiorstwa) - że przedsiębiorstwo spółki osobowej stanowi zakład wspólników". Interpretacja ta dotyczyła uczestnictwa spółki kapitałowej z siedzibą w Niemczech w spółce komandytowej z siedzibą w Polsce. Podobnie wypowiedział się Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 28 września 2009 r., sygn. IPPB5/423-406/09-/PS.

Stanowisko, zgodnie z którym cypryjska spółka osobowa stanowi zakład osoby fizycznej, będącej polskim rezydentem podatkowym zostało potwierdzone przez organy podatkowe w następujących interpretacjach indywidualnych: interpretacja wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi 24 sierpnia 2011 r., sygn. IPTPB2/415-249/11-2/MP, interpretacja wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 16 czerwca 2011 r., sygn. ILPB2/415-316/11 -3/JK.

Zdaniem Wnioskodawcy, stanowiska organów podatkowych zawarte w powołanych interpretacjach mają zastosowanie także do przedstawionego we wniosku stanu przyszłego i potwierdzają, że Spółka C1 będzie zakładem Wnioskodawcy.

Reasumując, Wnioskodawca uważa, że w opisywanym zdarzeniu przyszłym, uczestnictwo Wnioskodawcy jako wspólnika w osobowej Spółce C1 oraz prowadzenie przez Wnioskodawcę działalności na Cyprze poprzez Spółkę C1 spowoduje powstanie zakładu Wnioskodawcy na terytorium Cypru w rozumieniu art. 5 ust. 1 Umowy z Cyprem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono w tym zakresie od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Krańcowo należy podkreślić, że przywołana przez Wnioskodawcę interpretacja indywidualna dotycząca przepisów prawa wydana została w indywidualnej sprawie i nie może być źródłem praw i obowiązków w innych sprawach.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 r. - Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.) źródłami powszechnie obowiązującego prawa w Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia.

Z uwagi na powyższe przywołane rozstrzygnięcia organów podatkowych nie są wiążące dla tut. Organu podatkowego. Każdą sprawę Organ podatkowy jest zobowiązany traktować indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl