IPPB1/415-110/12-2/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-110/12-2/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 24 stycznia 2012 r. (data wpływu 6 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania akcjonariuszy w związku z podwyższeniem kapitału zakładowego spółki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania akcjonariuszy w związku z podwyższeniem kapitału zakładowego spółki.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą. Obecnie Wnioskodawca jest komandytariuszem w spółce komandytowej, która rozpoczęła procedurę przekształcenia w spółkę komandytowo-akcyjną (dalej "SKA"). Wnioskodawca w SKA będzie występował w charakterze akcjonariusza. Wnioskodawca nie wyklucza również, że w przyszłości będzie uczestniczyć w innych spółkach komandytowo-akcyjnych w charakterze akcjonariusza. Wnioskodawca zakłada, że SKA będzie osiągała zyski z prowadzonej działalności. Prawdopodobnie wypracowany zysk nie zawsze będzie wypłacany akcjonariuszom (dzielony pomiędzy akcjonariuszy zgodnie z przepisami kodeksu spółek handlowych i umową spółki). Może się zdarzyć, że wypracowany przez SKA zysk będzie zatrzymany w SKA i uchwałą Walnego Zgromadzenia przeniesiony na kapitał zapasowy. Następnie Walne Zgromadzenie SKA może podjąć uchwałę o podwyższeniu kapitału zakładowego ze środków własnych SKA poprzez emisje nowych akcji lub podwyższenie wartości nominalnej dotychczasowych akcji. Na ten cel mogą zostać przeznaczone środki zgromadzone na kapitale zapasowym SKA.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy u Wnioskodawcy, będącego podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych oraz akcjonariuszem w SKA powstanie przychód, jeżeli Walne Zgromadzenie SK.A podejmie uchwałę o przekazaniu środków zgromadzonych na kapitale zapasowym na kapitał zakładowy SKA, a Wnioskodawcy zostaną przydzielone nowe akcje lub nastąpi podwyższenie wartości nominalnej dotychczas posiadanych akcji.

Zdaniem Wnioskodawcy w świetle obowiązujących przepisów nie powstanie u niego przychód w związku z podwyższeniem kapitału zakładowego SKA ze środków własnych SKA (z kapitału zapasowego).

Zgodnie z art. 24 ust. 5 ustawy o PIT, dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także dochód przeznaczony na podwyższenie kapitału zakładowego, a w spółdzielniach - dochód przeznaczony na podwyższenie funduszu udziałowego oraz dochód stanowiący równowartość kwot przekazanych na ten kapitał (fundusz) z innych kapitałów (funduszy) osoby prawnej. Przepis cytowanego artykułu odnosi się jednak wyłącznie do dochodu (przychodu) uzyskanego z udziału w zyskach osób prawnych.

Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.) spółka komandytowo-akcyjna nie jest osobą prawną, więc przepis art. 24 ust. 5 ustawy o PIT nie będzie miał zastosowania w sytuacji podwyższenia kapitału zakładowego SKA ze środków własnych SKA. Również dokonując analizy innych przepisów ustawy o PIT, Wnioskodawca nie znajduje podstawy prawnej, na mocy której w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, powstałby u Wnioskodawcy przychód.

Przepis art. 8 ustawy o PIT przewiduje opodatkowanie przychodu z udziału w spółce niebedącej osobą prawną i swoim zakresem nie obejmuje sytuacji, w której akcjonariusz SKA uzyskuje przychód w wyniku podwyższenia kapitału zakładowego ze środków własnych SKA.

Natomiast zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o PIT przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane łub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zdaniem Wnioskodawcy również ten przepis nie obejmuje swoim zakresem podwyższenia kapitału zakładowego SKA ze środków własnych. Zdaniem Wnioskodawcy także unormowania przepisu art. 14 ust. 1 oraz art. 17 ust. 1 ustawy o PIT swoim zakresem nieobejmują kwestii podwyższenia kapitału zakładowego SKA ze środków własnych SKA.

Podsumowując powyższe rozważania Wnioskodawca stwierdza, iż na gruncie ustawy o PIT, w przypadku podjęcia przez Walne Zgromadzenie SKA uchwały o przekazaniu środków zgromadzonych na kapitale zapasowym na kapitał zakładowy SKA, po stronie akcjonariusza SKA, nie dojdzie do powstania przychodu, nawet jeżeli w wyniku podwyższenia kapitału zakładowego SKA dojdzie do podwyższenia wartości nominalnej dotychczasowych akcji akcjonariusza, lub też otrzyma on nowe akcje.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska wnioskodawcy

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl