IPPB1/415-1056/10-7/RS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-1056/10-7/RS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 8 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 15 września 2010 r. (data wpływu 4 października 2010 r.) oraz piśmie (data nadania 26 listopada 2010 r., data wpływu 1 grudnia 2010 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPB4/415-784/10-2/SP z dnia 18 listopada 2010 r. (data nadania 19 listopada 2010 r., data doręczenia 22 listopada 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu ze zbycia mieszkania w części wydanej na:

* remont kamienicy i domu dwurodzinnego - jest prawidłowe

* utwardzenie podwórka - wyłożenie kostki brukowej - jest nieprawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 15 września 2010 r. do Izby Skarbowej w Katowicach wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego.

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej pismem z dnia 1 października 2010 r. - działając na podstawie art. 170 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 zm.) przekazał Pana wniosek zgodnie z właściwością do rozpatrzenia Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie - Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku (data wpływu do tut. Organu - 4 października 2010 r.)

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca ze swoją małżonką żyją we wspólnocie majątkowej. Środki uzyskane ze sprzedaży mieszkania przeznaczyli całkowicie i wyłącznie na cele budowlano mieszkaniowe.

Wnioskodawca i jego małżonka posiadają kamienicę (stuletni dom 20 mieszkań ul. R.) oraz dom dwurodzinny z 1932 r. ul. S.

1.

Kamienica ul. R. do roku 1997 była zarządzana przez Zrzeszenie Właścicieli i Zarządców Nieruchomości. Większość lokatorów posiadała przydziały i płaciła czynsz regulowany.

2.

Dom dwurodzinny był użytkowany przez osoby trzecie.

Obydwa budynki byty eksploatowane rabunkowo. Pokrywane byty koszty eksploatacji i podatek gruntowy.

Zwłaszcza budynek przy ul. R. (20 mieszkań) wymagał:

1.

Wymiany poszycia dachu wraz z odprowadzeniem wody deszczowej (rynny i piony),

2.

Wyburzenie i postawienie nowych kominów,

3.

Budowa zasilania instalacji wodnej od ulicy (projekt, zezwolenie, wykonanie),

4.

Wymiana instalacji wodno-kanalizacyjnej wewnętrznej i zewnętrznej,

5.

Wymiana instalacji gazowej (stara skręcana) na spawaną stalową,

6.

Wymiana instalacji elektrycznej i energetycznej w mieszkaniach,

7.

Wymiana okien na klatce schodowej i w toaletach na korytarzu,

8.

Prace elewacyjne, fugowanie spoin, uzupełnianie ubytków,

9.

Energooszczędne ocieplanie,

10.

Utwardzenie podwórka - wyłożenie kostki brukowej,

11.

Wiele innych drobnych i średnich napraw.

Podobne nakłady były potrzebne w budynku przy ul. S. Wracając do spraw budynku przy ul. R., Wnioskodawca podnosi, iż zarządca nie pozostawił (bo nie wygospodarował) funduszu remontowego wręcz przeciwnie, zadłużył budynek dwoma pożyczkami jedna na 849.270,00 zł a druga na 2.967,56 zł.

Wnioskodawca zastanawiał się, czy budynek rozburzyć lub remontować.

Rozbiórka też kosztuje i nieodpowiedzialna - brak mieszkań zastępczych i socjalnych. Pozostała druga opcja - remontować, ale jak finansować.

Finansowanie: kredyt bankowy Wnioskodawcy odmówiono ze względu na nierentowność obiektu, podeszły wiek właściciela, żona Wnioskodawcy ma niskie dochody.

Własne środki i odpisy amortyzacyjne zużyto na remonty bieżące i średnie.

Według Wnioskodawcy jedyne wyjście to ponownie sięgnąć do osobistego majątku (oszczędności ze sfery poza działalnością gospodarczą).

Aby kontynuować roboty w celu podniesienia przyszłych dochodów (rentowności) trzeba było: a/modernizować np. budowa łazienek, zmiana ogrzewania z węglowego na ekologiczne, b/podjąć roboty izolacyjne - ocieplanie budynku.

Korzyści

a.

ekologiczne - zmniejszenie wydzielania dwutlenku węgla a więc uszanowanie środowiska

b.

ekonomiczne - zmniejszenie wydatków na opał.

Wnioskodawca i jego małżonka są przekonani, że czyniąc te nakłady spełnili założenie ustawodawcy.

Wnioskodawca wnosi więc o anulowanie ww.ym. zobowiązania podatkowego.

W razie pozytywnego rozpatrzenia prośby, uwolnione środki Wnioskodawca i jego małżonka postanowili przeznaczyć na cele budowlane.

Wnioskodawca podaje, że w programie w pierwszej kolejności wymiana okien i uporządkowanie fasady (kosztowne bo pod nadzorem ochrony zabytków, (plan zagospodarowania przestrzennego)

Dodatkowe dane:

I.

Zestawienie nakładów na cele budowlano - mieszkaniowe wg rachunków i lat w tys. złotych

2006 rok - 60.000,00 zł

2007 rok - 29.000,00 zł

2008 rok - 41.000,00 zł

Razem 130 tys. zł,

Sumy skorygowano o środki dofinansowania zmiany ogrzewania.

Nie liczono wartości wykonanych w systemie gospodarczym-wkład własny i członków rodziny.

Te nakłady przyczyniły się do zapewnienia dochodów. W roku 2009 po raz pierwszy wypracowano zysk.

II.

Struktura obłożenia 20 mieszkań:

Emeryci i renciści 5 25 % Rodziny dziećmi 13 65 % Pozostali pracujący 2 10 % Razem 20 100 %

III.

Należności (zaległe czynsze na 31 maja 2010 r.) wynoszą 18,500,00 zł, 7 tytułów prawnych - Nakazy Płatnicze, z tego jeden nieściągalny.

W odpowiedzi na wezwanie organu Nr IPPB4/415-784/10-2/SP z dnia 18 listopada 2010 r. Wnioskodawca doprecyzował opis stanu faktycznego przedstawionego w przedmiotowym wniosku, tj. podał iż:

* Przedmiotowe mieszkanie Wnioskodawca nabył w dniu 16 czerwca 2005 r. - Umowa Sprzedaży,

* Data sprzedaży mieszkania - 13 czerwca 2006 r.,

* Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą - najem,

* Środki ze sprzedaży mieszkania zostały w całości przeznaczone na cele budowlano mieszkaniowe w ramach działalności gospodarczej,

* Nieruchomości - kamienica, mieszkanie i dom dwurodzinny są wykorzystywane w działalności gospodarczej - najem - od 2003 r. do nadal,

* Działalność polega na wynajmie mieszkań i pokoi. Ewidencji środków trwałych jaka prowadzona jest w księgowości przemysłowej Wnioskodawca nie prowadzi.

Na to, że Wnioskodawca zapłacił podatek złożyły się dwie okoliczności:

* po pierwsze - mówiono Wnioskodawcy, że jak teraz zapłaci to odsetki będą o połowę mniejsze,

* po drugie - niepewność jaka będzie wykładnia Urzędu Skarbowego. W razie wąsko liniowej interpretacji " oko za oko" albo "mieszkanie za mieszkanie".

W odpowiedzi na wezwanie organu sformułował także treść pytania, które ma być przedmiotem interpretacji oraz przedstawił własne stanowisko do tego pytania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca jest zobowiązany do płacenia podatku od sprzedaży mieszkania, mimo że środki obrotowe uzyskane ze sprzedaży przeznaczył na cele budowlano - mieszkaniowe.

Zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż była zmianą środków stałych na środki obrotowe. Według Wnioskodawcy takie transakcje są w działalności gospodarczej przyjęte.

Według Wnioskodawcy on i jego małżonka spełnili zobowiązanie przeznaczenia środków ze sprzedaży przedmiotowego mieszkania na cele mieszkalne. To, że zapłacili podatek wynika z następujących powodów:

* Wnioskodawca i jego małżonka kierowali się (jak przypuszczają błędnie), że trzeba ponownie kupić mieszkanie, dom lub inne nieruchomości na cele osobistego użytkowania.

* w obawia, że naliczone zostaną dodatkowo odsetki.

Wnioskodawca i jego małżonka zakładają, że spełnili intencje ustawodawcy przez sprzedaż, aby uzyskane środki nie przeznaczać na konsumpcję (np. na zakup samochodu na prywatne cele), a pozostawić w sferze budownictwa.

Według Wnioskodawcy podatek zapłacił niesłusznie, dlatego wniósł do tut. Instytucji o interpretację przepisów.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje.

Podstawową zasadą podatku dochodowego od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w treści w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W świetle przepisów ww. ustawy przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości może stanowić przychód ze źródła przychodów jakim jest:

* pozarolnicza działalność gospodarcza (art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy) lub

* odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości (art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-d) ww. ustawy źródłem przychodu - z zastrzeżeniem ust. 2 - jest odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d.

innych rzeczy

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a) - c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

W myśl art. 10 ust. 3 ww. ustawy przepisy art. 10 ust. 1 pkt 8 mają zastosowanie do odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą oraz przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej: budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie.

Z kolei przepis art. 14 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że przychodem z działalności gospodarczej jest również odpłatne zbycie składników majątku wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą będących:

a.

środkami trwałymi,

b.

składnikami majątku, o których mowa w art. 22d ust. 1, z wyłączeniem składników, których wartość początkowa ustalona zgodnie z art. 22g nie przekracza 1.500 zł,

c.

wartościami niematerialnymi i prawnymi

- ujętych w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym także przychody z odpłatnego zbycia składników wymienionych w lit. b), spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu użytkowego lub udziału w takim prawie nieujętych w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z zastrzeżeniem ust. 2c; przy określaniu wysokości przychodów przepisy ust. 1 i art. 19 stosuje się odpowiednio.

Powyższa zasada nie dotyczy jednak sprzedaży nieruchomości mieszkalnej stanowiącej środek trwały w prowadzonej działalności gospodarczej, gdyż stosownie do treści art. 14 ust. 2c ww. ustawy do przychodów, o których mowa w ust. 2 pkt 1, nie zalicza się przychodów z odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą oraz przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej: budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie. Przepis art. 28 stosuje się odpowiednio.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że w przypadku Wnioskodawcy przychód ze sprzedaży środka trwałego będącego nieruchomością mieszkalną stanowi przychód ze źródła przychodów określonego w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588 z późn. zm.) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do dochodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości i praw nabytych po 1 stycznia 2007 r.

Z treści powołanego z art. 7 ww. ustawy, wynika iż do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do 31 grudnia 2006 r. stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w dniu 16 czerwca 2005 r. Wnioskodawca nabył mieszkanie, które następnie zbył w dniu 13 czerwca 2006 r. Przedmiotowe mieszkanie było wykorzystywane przez Wnioskodawcę w prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.

W myśl art. 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r., przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych nie łączy się z przychodami z innych źródeł. Podatek od przychodu, o którym wyżej mowa, ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10 % uzyskanego przychodu. Podatek ten jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika. Zasada ta nie ma zastosowania do podatników dokonujących sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), którzy w terminie 14 dni od dnia dokonania tej sprzedaży złożą oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży przeznaczą na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e), z zastrzeżeniem art. 21 ust. 2 i 2a) ww. ustawy.

Przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej (art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

W przypadku odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego stanowiącego współwłasność obojga małżonków, podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych z tego tytułu jest odrębnie każdy z małżonków, a nie małżonkowie łącznie.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, małżonkowie podlegają odrębnemu opodatkowaniu od osiąganych przez nich dochodów. W przypadku dochodów z odpłatnego zbycia nie znajduje zastosowania art. 6 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ dochody z tego tytułu zostały wyłączone z możliwości łącznego opodatkowania.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a.:

a.

w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży:

* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego,

* na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

* na rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację - na cele mieszkalne - własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

Stosownie do art. 21 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przepisy ust. 1 pkt 32 i 32a. nie mają zastosowania, jeżeli:

1.

budowa i sprzedaż budynków i lokali oraz sprzedaż gruntów i prawa wieczystego użytkowania gruntów jest przedmiotem działalności gospodarczej podatnika,

2.

przychód ze sprzedaży lub zamiany jest wydatkowany na:

a.

nabycie gruntu lub udziału w gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie, budynku, jego części lub udziału w budynku, lub

b.

budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, modernizację, adaptację lub remont budynku albo jego części-przeznaczonych na cele rekreacyjne,

c.

przychód ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej lub z działów specjalnych produkcji rolnej w rozumieniu art. 14 ust. 2 pkt 1.

Katalog wydatków wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ww. ustawy ma charakter zamknięty, jest to wyliczenie enumeratywne. Niezbędnym zatem warunkiem do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia jest wydatkowanie otrzymanego przychodu na cele mieszkaniowe określone w ww. ustawie. Przepis art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ww. ustawy wiąże też skutek prawny w postaci zwolnienia określonego przychodu od podatku dochodowego od osób fizycznych z terminem wydatkowania środków pieniężnych.

Powołany przepis art. 21 ust. 1 pkt 32 ww. ustawy nie ogranicza zakresu pojęć w nim zawartych, co oznacza, że przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych przeznaczone w okresie dwóch lat od dnia dokonania tej sprzedaży m.in. na remont i modernizację własnych budynków mieszkalnych, w tym również budynków mieszkalnych wielorodzinnych z przeznaczeniem znajdujących się w nim lokali mieszkalnych na wynajem, korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a).

Jak wynika z art. 21 ust. 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przez własny budynek, lokal lub pomieszczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 32 lit. a) rozumie się budynek, lokal lub pomieszczenie stanowiące własność lub współwłasność podatnika lub do którego podatnikowi przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takim prawie.

Oznacza to, że w chwili ponoszenia tych wydatków osoba chcąca skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych musi mieć tytuł własności do mieszkania a nie tylko tytuł prawny niebędący tytułem własności.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ogranicza możliwości wydatkowania otrzymanych środków pieniężnych na wyłącznie jeden cel określony w art. 21 ust. 1 pkt 32, w związku z tym przeznaczenie w części przychodu na cele wskazane w tym przepisie także korzysta ze zwolnienia.

Z przedstawionego we wniosku stanu fatycznego wynika, iż Wnioskodawca przychód uzyskany ze sprzedaży przedmiotowego mieszkania przeznaczył na cele budowlano-mieszkaniowe tj. na remont i modernizację kamienicy na ul. R. i domu dwurodzinnego na ul. S. Zarówno kamienica jak i dom są wykorzystywane w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Wnioskodawca podaje, iż obie nieruchomości wymagały:

1.

wymiany poszycia dachu wraz z odprowadzeniem wody deszczowe! (rynny i piony),

2.

wyburzenia i postawienie nowych kominów,

3.

budowy zasilania instalacji wodnej od ulicy (projekt, zezwolenie, wykonanie),

4.

wymiany instalacji wodno-kanalizacyjnej wewnętrznej i zewnętrznej,

5.

wymiany instalacji gazowej (stara skręcana) na spawaną stalową,

6.

wymiany instalacji elektrycznej i energetycznej w mieszkaniach,

7.

wymiany okien na klatce schodowej i w toaletach na korytarzu,

8.

przeprowadzenia prac elewacyjnych, fugowania spoin, uzupełnienia ubytków,

9.

energooszczędne ocieplenia,

10.

utwardzenie podwórka - wyłożenia kostki brukowej,

11.

wielu innych drobnych i średnich napraw.

Ponadto w przedmiotowych nieruchomościach trzeba było przeprowadzić modernizację np. zbudować łazienki oraz zmienić ogrzewanie z węglowego na ekologiczne.

Przepisy ustawy nie definiują, jakiego rodzaju wydatki wchodzą w zakres tego zwolnienia. W związku z powyższym zasadne będzie posługiwanie się stosownymi określeniami z ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016 z późn. zm.), a także odwołanie się do rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996 r. w sprawie określenia rodzajów wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy (Dz. U. z 1996 r. Nr 156, poz. 788), które zawierało katalog wydatków zaliczanych do remontu i modernizacji, w ramach obowiązującej do końca 2003 r. ulgi remontowo-budowlanej.

Z treści art. 3 pkt 6 wynika, że poprzez sformułowanie "budowa" należy rozumieć wykonanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego. Art. 3 pkt 7 stanowi, iż przez sformułowanie "roboty budowlane" należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 8 ustawy - Prawo budowlane, przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Istotą remontu są zatem wszystkie działania przywracające pierwotny stan techniczny i użytkowy budynku, w tym również polegające na wymianie zużytych składników technicznych następujące w toku jego eksploatacji i będące wynikiem tej eksploatacji. Podkreślenia wymaga fakt, że przy remoncie mogą być stosowane materiały odpowiadające aktualnym standardom technologicznym.

Pojęcie remontu wyczerpująco wyjaśnił również Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 4 marca 1998 r., I SA/Gd 886/96 stwierdzając: "za remont budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w znaczeniu powszechnie stosowanym w zakresie inwestycji uważa się prace budowlane mające na celu utrzymanie lokalu mieszkalnego lub budynku mieszkalnego we właściwym stanie, przywrócenie jego pierwotnej zdolności użytkowej, którą utracił w wyniku upływu czasu i eksploatacji wraz z wymianą dotychczas użytkowanych zużytych składników ich wyposażenia technicznego takich jak: dotychczasowa instalacja wodna, kanalizacyjna, centralne ogrzewanie, ciepła woda, gaz przewodowy lub tylko określonych elementów tych instalacji".

Z ugruntowanego piśmiennictwa i orzecznictwa wynika, iż modernizacja to unowocześnienie, tj. wyposażenie obiektu bądź jego elementów składowych w takie urządzenia lub cechy, których wcześniej nie miał, a które są wytworem nowszej myśli technicznej.

Jak wynika z wyżej zacytowanych definicji do robót zaliczanych do remontu i modernizacji budynku mieszkalnego bądź lokalu mieszkalnego zaliczyć można również wykonanie nowych elementów w lokalu (budynku), a to oznacza, że wydatki poniesione na ten cel mogą być również związane z nowo wybudowanym budynkiem mieszkalnym lub lokalem mieszkalnym w takim budynku.

W myśl postanowień § 1 ww. rozporządzenia, za wydatki na remont modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, uważa się wydatki poniesione na:

1.

zakup materiałów i urządzeń,

2.

zakup usług obejmujących:

* wykonanie ekspertyzy, opinii, projektu,

* transport materiałów i urządzeń,

* wykonawstwo robót,

* najem sprzętu budowlanego,

* opłaty administracyjne i inne opłaty wynikające z odrębnych przepisów,

w związku z robotami określonymi w załącznikach do rozporządzenia.

Załącznik nr 1 wskazanego rozporządzenia w wykazie robót zaliczanych do remontu i modernizacji budynku mieszkalnego wymienia:

I.

Remont lub modernizacja przyłączy, elementów przyłączy budynku lub wykonanie nowych przyłączy, obejmujące:

1.

przyłącza wodociągowe, hydrofornie,

2.

przyłącza kanalizacyjne, bezodpływowe zbiorniki ścieków, urządzenia do oczyszczania ścieków,

3.

przyłącza sieci cieplnej, węzły cieplne, kotłownie,

4.

przyłącza do linii elektrycznej.

II.

Wykonanie nowego przyłącza do sieci gazowej.

III.

Remont i modernizacja fundamentów, łącznie z izolacjami, obejmujące:

1.

wzmocnienie fundamentów lub ich zabezpieczenie,

2.

izolacje przeciwwodne, przeciwwilgociowe, cieplne,

3.

osuszanie fundamentów.

IV.

Remont lub modernizacja elementów konstrukcyjnych budynku lub ich części, dotyczące:

1.

konstrukcji stropów,

2.

konstrukcji ścian nośnych i zewnętrznych,

3.

konstrukcji i pokrycia dachu,

4.

docieplenia stropów i stropodachów,

5.

kanałów spalinowych i wentylacyjnych,

6.

pozostałych elementów konstrukcyjnych budynku, jak np. słupów, podciągów, schodów, zadaszeń, balkonów, loggi, izolacji przeciwwodnych, dźwiękochłonnych.

V.

Remont lub modernizacja elewacji budynku, obejmujące:

1.

tynki i okładziny zewnętrzne,

2.

malowanie elewacji,

3.

docieplenie ścian budynku,

4.

obróbki blacharskie i elementy odwodnienia budynku.

VI.

Wbudowanie nowych, wymiana lub remont okien oraz drzwi zewnętrznych.

VII.

Przebudowa układu funkcjonalnego budynku, obejmująca:

1.

sanitariaty i kuchnie,

2.

dźwigi osobowe,

3.

wjazdy, podjazdy, zabezpieczenia i wykonanie innych elementów związanych z udostępnieniem i przystosowaniem obiektu oraz pomieszczeń ogólnodostępnych budynku dla osób niepełnosprawnych.

VIII.

Remont, modernizacja, wymiana lub wykonanie nowych instalacji budynku, obejmujące rozprowadzanie po budynku instalacji oraz montaż trwale umiejscowionych: wyposażenia, armatury i urządzeń dotyczących:

1.

instalacji sanitarnych,

2.

instalacji elektrycznych, odgromowych i uziemienia,

3.

instalacji klimatyzacyjnych i wentylacyjnych,

4.

instalacji przyzywowych (domofony) i alarmowych,

5.

przewodów wentylacyjnych, spalinowych i dymowych.

IX.

Wykonanie nowych instalacji gazowych.

X.

Remont części wspólnej budynku (ciągów komunikacyjnych, piwnic, strychów, zsypów, magazynów, pralni, suszarni).

Z kolei Załącznik nr 2 wskazanego rozporządzenia w wykazie robót zaliczanych do remontu i modernizacji lokalu mieszkalnego wymienia:

1.

Remont i modernizację, lub wykonanie nowych elementów w lokalu mieszkalnym:

* ścianek działowych, sufitów tynków i okładzin wewnętrznych,

* podłóg i posadzek,

* okien i świetlików i drzwi,

* powłok malarskich i tapet,

* elementów kowalsko - ślusarskich,

* izolacji przeciwwodnych, przeciwwilgociowych, dźwiękochłonnych i cieplnych,

* pozostałych elementów (np. pawlaczy, trwale umiejscowionych szaf wnękowych, obudowy wanien, zlewozmywaków, grzejników).

2.

Remont, modernizacja, wymiana lub wykonanie nowych instalacji w lokalu mieszkalnym, obejmujące rozprowadzenie po lokalu instalacji oraz montaż trwale umiejscowionych: wyposażenia, armatury i urządzeń dotyczących:

* instalacji sanitarnych,

* instalacji elektrycznych,

* instalacji klimatyzacyjnych i wentylacyjnych,

* instalacji przyzywowych (domofony) i alarmowych,

* instalacji urządzeń grzewczych,

* przewodów wentylacyjnych, spalinowych i dymowych.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny, stwierdzić należy, iż do wydatków, spełniających ustawowe przesłanki wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ww. ustawy należy zaliczyć wydatki na:

1.

wymianę poszycia dachu wraz z odprowadzeniem wody deszczowe! (rynny i piony),

2.

wyburzenie i postawienie nowych kominów,

3.

budowę zasilania instalacji wodnej od ulicy (projekt, zezwolenie, wykonanie),

4.

wymianę instalacji wodno-kanalizacyjnej wewnętrznej i zewnętrznej,

5.

wymianę instalacji gazowej (stara skręcana) na spawaną stalową,

6.

wymianę instalacji elektrycznej i energetycznej w mieszkaniach,

7.

wymianę okien na klatce schodowej i w toaletach na korytarzu,

8.

prace elewacyjne, fugowanie spoin, uzupełnianie ubytków,

9.

energooszczędne ocieplanie,

10.

modernizację np. budowę łazienek,

11.

zmianę ogrzewania z węglowego na ekologiczne

Zostały one bowiem wymienione w ww. rozporządzeniu Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa.

Ustawowe przesłanki wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r. spełniać będą także wydatki poniesione przez Wnioskodawcę na inne drobne i średnie naprawy, o ile mieszczą się one w cytowanym wyżej rozporządzeniu Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996 r. w sprawie określenia rodzajów wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy.

Natomiast wydatki poniesione na utwardzenie podwórka - wyłożenie kostki brukowej nie stanowią wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lecz związane są z zagospodarowaniem terenu wokół budynku.

Przychód w części wydatkowanej na inne cele niż wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tj. na wydatki nie mieszczące się w dyspozycji cytowanego wyżej rozporządzenia, podlegać będzie opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl