IP-PP2-443-93/08-2/IB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-93/08-2/IB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 19 stycznia 2008 r. (data wpływu 21 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży zakupionych działek rolnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 stycznia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży zakupionych działek rolnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 16 maja 2006 r. aktem notarialnym REP. X/06 nabyłam wraz z mężem w L przy ulicy A... trzy sąsiadujące ze sobą działki rolnicze o numerach ewidencyjnych 4/13 - obszaru 445 m#178;, 4/25 - obszaru 601 m#178;, 4/27 - obszaru 219 m#178; przewidziane w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego pod tereny usług komercyjnych oraz tereny ulic. Na działce 4/13 znajduje się budynek gospodarczy składający się ze stodoły drewnianej z murowaną przybudówką. Pozostałe działki są niezabudowane. Działki te razem stanowią powierzchnię 1265 m#178;. Na działkach tych znajduje się parę drzew owocowych, krzewów ozdobnych oraz uprawiany warzywniak dla własnych potrzeb. Do tej pory działki te nie zostały przekształcone, nadal pozostają rolnicze, ani nie zostały scalone. Podatniczka do końca 2003 r. będąc na rencie prowadziła pozarolniczą działalność gospodarczą na zasadach ogólnych będąc też podatnikiem podatku VAT. Z dniem 31 grudnia 2003 r. zlikwidowała działalność gospodarczą. Od tamtej pory nie prowadzi działalności gospodarczej otrzymując emeryturę, która nabyła w styczniu 2006 r., kończąc 60 lat. Mąż nigdy nie prowadził pozarolniczej działalności gospodarczej, zawsze był zatrudniony na umowę o pracę, a od 22 maja 2002 r. nabył prawo do emerytury, którą pobiera do dziś. W listopadzie 2007 r. pojawili się chętni na wynajęcie jednej z ww. działek o numerze ewidencyjnym 4/27, a co za tym idzie wynajęliśmy przedmiotowa działkę. Wybrano możliwość opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów z tytułu najmu, składając w Urzędzie Skarbowym stosowne oświadczenie, w którym wybrano opodatkowanie całości przychodu z najmu tylko u jednego z małżonków tj. W... G... - męża. Przychód z wynajmowanej działki wynosi 2.750 zł miesięcznie. W chwili obecnej pojawił się potencjalny nabywca chcący zakupić będące w naszym posiadaniu działki. Potencjalnym nabywcą jest znana w Polsce i całej Europie firma "X", posiadająca szereg sklepów z wyposażeniem wnętrza w całej Polsce. Z przeprowadzonych wstępnych rozmów z tą firmą wynika, że chce ona wykupić znaczną część terenu, znajdującego się w okolicy naszych działek, celem wybudowania w tym miejscu centrum handlowego wraz z całą przyległą infrastrukturą. Z rozmów wynika, że cała inwestycja koordynowana i uzgodniona z wydziałem Architektury i Administracji Budowlanej Urzędu Miejskiego w L. Mając na uwadze wielkość i zakres planowanej inwestycji jaka ma powstać m. innymi na naszych działkach, to że właściciele innych okolicznych działek również wyrażają gotowość sprzedaży. Jesteśmy postawieni w dość przymusowej sytuacji i skłaniamy się do ewentualnej sprzedaży ww. działek. Zdajemy sobie sprawę, że jeżeli sąsiedzi sprzedadzą swoje działki, my nie będziemy mieli innego wyjścia jak tylko sprzedać, aby nie blokować. Sprawy tak poważnej inwestycji dla naszego regionu mogącej dać zatrudnienie znacznej ilości osób. Kupując ww. działki w 2006 r. nie myśleliśmy o ich sprzedaży w przyszłości. Zaistnienie sytuacji sprzedaży przez wszystkich okolicznych sąsiadów swoich działek, zmusi nas do podjęcia decyzji o sprzedaży. W takiej samej sytuacji są właściciele innych okolicznych działek i być może ja nie jestem pierwsza osobą zwracającą się z podobnym zapytaniem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku ze stanem faktycznym sprawy, podanym powyżej, ewentualna sprzedaż ww. działek spowoduje opodatkowanie podatkiem VAT tej transakcji.

Zdaniem wnioskodawcy sprzedaż ww. działek rolnych nie powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT. Przy zakupie ww. działek rolniczych nie był zapłacony podatek VAT. Powyższe działki stanowią mój i mojego męża majątek osobisty i nie były nabyte z zamiarem ich dalszej odsprzedaży, a tylko zaistniałe okoliczności zmuszają mnie i mojego męża do dokonania ewentualnej czynności sprzedaży. Ponadto działki od momentu nabycia nie zostały scalone ani nie zostały przekształcone z rolnych na budowlane. Biorąc pod uwagę powyższe, według mnie, żadne moje i mojego męża działanie nie zmierza do nadania mu zorganizowanego, częstotliwego charakteru, a miałoby tylko charakter incydentalny. A w związku z tym niestanowiłoby działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku VAT. Wszystkie te okoliczności, moim zdaniem sprawiają, że ewentualna sprzedaż ww. działek nie powinna podlegać podatkowi VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Przy czym, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w cytowanej ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, iż do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem "podatnik" tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto podatnikiem staje się również ten, kto wykonał czynność, podlegającą opodatkowaniu, jednorazowo, ale w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Pojęcie częstotliwości należy rozumieć jako zakładające powtarzalność czynności tego samego rodzaju. Przesłanki wskazujące na zamiar wykonywania pewnej czynności w sposób częstotliwy muszą istnieć w chwili wykonania usługi lub sprzedaży towaru. O kwestii częstotliwości nie decyduje czasookres wykonywania czynności (rok, dwa czy pięć lat), ani ilość dokonanych transakcji. Decydującym kryterium jest powtarzalność czynności. Dlatego też, w każdym przypadku należy indywidualnie rozstrzygnąć, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne, było dokonywanie tej czynności wielokrotnie.

W kontekście powyższego należy stwierdzić, iż nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług ten, kto jako osoba fizyczna dokonuje jednorazowych lub okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej czy zarejestrowanej działalności gospodarczej. Dokonywanie określonych czynności incydentalnie, poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej, również nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w zakresie tych czynności. Z przedstawionych przepisów wynika więc, że jeśli osoba fizyczna dokonuje sprzedaży ze swojego majątku prywatnego nieruchomości gruntowej, a czynność ta wykonywana jest okazjonalnie, incydentalnie, bez zorganizowanego, częstotliwego charakteru w warunkach wskazujących, iż działanie to nie jest czynione z zamiarem jego powtarzania (kontynuowania) i nie zmierza do nadania mu stałego charakteru, transakcja taka nie może być uznana za działalność gospodarczą, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Jak wynika z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku Strona sprzedaje przedmiotowe nieruchomości jednorazowo, bez zamiaru powtarzania tej czynności w przyszłości. Ponadto (jak przedstawiono w opisanym stanie faktycznym) działka nie była wykorzystywana w jakiejkolwiek działalności gospodarczej.

Mając na uwadze powyższe nie można uznać dokonanej sprzedaży gruntu z majątku osobistego za częstotliwą dostawę gruntów, a więc czynność ta w przedstawionym stanie faktycznym nie mieści się w definicji działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT, a co za tym idzie sprzedaż przedmiotowych nieruchomości gruntowych nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl