IP-PP2-443-862/08-4/PW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-862/08-4/PW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 20 maja 2008 r. (data wpływu 29 maja 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia dostawy wraz z montażem agregatu do produkcji szkła na rzecz kontrahenta niemieckiego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 maja 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia dostawy wraz z montażem agregatu do produkcji szkła na rzecz kontrahenta niemieckiego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zgodnie z podpisaną umową z kontrahentem niemieckim Spółka realizuje dostawę i montaż kompleksowego agregatu do produkcji szkła w Niemczech. Część materiałów i urządzeń Spółka kupuje w Polsce, cześć we F i W. Materiały zamówione we F i W bezpośrednio z tych krajów dostarczane są do Niemiec na miejsce montażu. Od kontrahentów zagranicznych Spółka otrzymała faktury bez podatku VAT, za które zapłaciła. Wartość tych materiałów zakupionych we F i W zostanie ujęta, zgodnie z umową, w ogólnej cenie dostawy i montażu agregatu - w fakturze końcowej wystawionej niemieckiemu zleceniodawcy. Transport i ubezpieczenie materiałów zapewniają dostawcy z F i W. W N Spółka wystąpiła o nadanie niemieckiego numeru NIP celem występowania o zwrot podatku zapłaconego od nabytych w N materiałów i urządzeń.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

* Jak i gdzie powinna zostać opodatkowana dostawa z Francji i Włoch.

* Czy dostawa i montaż kompletnego agregatu kontrahentowi niemieckiemu na teren Niemiec jest nieopodatkowana podatkiem od towarów i usług w Polsce.

Zdaniem Wnioskodawcy, nabycie towarów i urządzeń we Francji i Włoszech, zgodnie z art. 20 ustawy o podatku od towarów i usług, powinno być opodatkowane w Polsce na podstawie faktury wewnętrznej, a dostawa i montaż kompletnego agregatu dla kontrahenta z Niemiec zgodnie z polskim przepisami powinna być opodatkowana w Niemczech.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,

2.

eksport towarów,

3.

import towarów,

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl postanowień art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy, miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów, które są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, przez dokonującego ich dostawy lub przez podmiot działający na jego rzecz - miejsce, w którym towary są instalowane lub montowane; nie uznaje się za instalację lub montaż prostych czynności umożliwiających funkcjonowanie montowanego lub instalowanego towaru zgodnie z jego przeznaczeniem.

Ten przypadek dostawy towarów został potraktowany szczególnie, bowiem w takiej sytuacji miejscem dostawy będzie miejsce, w którym towary będą instalowane (montowane), niezależnie od tego, czy miało miejsce próbne uruchomienie.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie określają wprost, co należy rozumieć przez montaż lub instalację towarów, które skutkują przesunięciem miejsca świadczenia do państwa, gdzie wykonywany jest montaż (instalacja). Zgodnie z definicją zawartą we "Współczesnym słowniku języka polskiego" (B D, L W 2007 r.), "montaż" to składanie, łączenie, ustawianie z poszczególnych części maszyn, urządzeń, budowli; zakładanie instalacji. Z kolei "instalacja" to montowanie, zakładanie jakichś urządzeń technicznych, instalacji.

Zauważyć należy, że stosownie do cyt. wyżej art. 22 ustawy, do instalacji lub montażu nie zalicza się prostych czynności umożliwiających funkcjonowanie montowanego lub instalowanego towaru zgodnie z jego przeznaczeniem. Zatem za montaż lub instalację - w rozumieniu przepisów ustawy - należy uznawać takie czynności, które wymagają pewnych wiadomości (umiejętności) specjalnych, co do zasady znanych przede wszystkim dostawcy montowanego (instalowanego) towaru. Zaś proste czynności umożliwiające funkcjonowanie montowanego lub instalowanego towaru mógłby wykonać sam potencjalny nabywca, np. korzystając z załączonej instrukcji.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Spółka dokonuje na terytorium Niemiec dostawy wraz z montażem kompleksowego agregatu do produkcji szkła. Zatem w przedmiotowej sprawie miejsce świadczenia winno być określone na podstawie cyt. wyżej art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług i jest nim terytorium Niemiec, gdzie przedmiotowy agregat do produkcji szkła jest instalowany (montowany).

Mając na uwadze powyższe, opisaną transakcję dostawy i montażu agregatu do produkcji szkła należy uznać - w świetle art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług - za dokonaną na terenie Niemiec i na terytorium tego kraju przedmiotowa transakcja winna zostać opodatkowana - wg przepisów i zasad obowiązujących w tym kraju. A zatem czynność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Natomiast okoliczności nabycia przez Wnioskodawcę towarów od kontrahentów z Francji i Włoszech, które to towary są dostarczane bezpośrednio na miejsce montażu, tj. na terytorium Niemiec, wskazują, że dochodzi tu do wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów dokonanego przez Spółkę na terytorium Niemiec. Oznacza to, że podatek od wartości dodanej od tych transakcji rozliczany będzie według reguł i stawek obowiązujących na terenie tego kraju.

Dodać należy, że Strona powołała w treści wniosku art. 20 ustawy o podatku od towarów i usług, w oparciu o który - zdaniem Spółki - nabycie towarów od kontrahentów z Francji i Włoszech "powinno być opodatkowane w Polsce na podstawie faktury wewnętrznej". W związku z powyższym wskazać należy, iż przepis ten reguluje moment powstania obowiązku podatkowego w wewnątrzwspólnotowej dostawie i w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów dokonywanych z i na terytorium RP, a zatem nie ma zastosowania w sprawie będącej przedmiotem zapytania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl