IP-PP2-443-85/08-2/IB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-85/08-2/IB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 3 grudnia 2007 r. (data wpływu 5 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie możliwości odliczenia podatku akcyzowego od zakupionego wyrobu winiarskiego po jego ponownym rozlewie i ponownym nałożeniu znaków akcyzy w składzie podatkowym - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 grudnia 2007 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie możliwości odliczenia podatku akcyzowego od zakupionego wyrobu winiarskiego po jego ponownym rozlewie i ponownym nałożeniu znaków akcyzy w składzie podatkowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W związku z chęcią utrzymania dobrych kontaktów handlowych z naszym kontrahentem firmą "D....." - hurtownia alkoholi, firma "R...." zakupiła od ww. firmy 8575 szt. wina "s..." z widocznym zmętnieniem w postaci kryształków winianu wapnia (kamień winny). Firma "D....." zwróciła się do nas o dokonanie zlania ww. ilości wina, filtracji i ponownego rozlewu wina wraz z ponownym nałożeniem znaków akcyzy. Ww. wino znajduje się w magazynie wyrobów gotowych firmy "R...." w części przeznaczonej dla wyrobów z zapłaconą akcyzą. Zachodzi więc konieczność zlania butelek, filtracji oraz ponownego rozlewu otrzymanego wina w nowe butelki oraz nałożenia nowych znaków akcyzy. Otrzymany produkt gotowy przeznaczony zostanie do sprzedaży firmie "D....". Zlane wino zostanie przyjęte na ewidencje jako wino owocowe i jako takie skierowane do rozlewu. Firma "R...." posiada aktualną decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w P....... w sprawie przedłużenia zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego (XXX/S, oraz aktualne zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego (YYYYYYYY/5). Zlany produkt spełnia wymagania dla wina owocowego zawarte w art. 8 ustawy z dnia 22 stycznia 2004 r. "o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina" Dz. U. Nr 34, poz. 292.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku ponownego przerobu wyrobów winiarskich z importu lub wyprodukowanych w innym składzie podatkowym istnieje możliwość odliczenia podatku akcyzowego zawartego w cenie zakupu wyrobów winiarskich konfekcjonowanych i oznaczonych znakami akcyzy (w tym przypadku banderole VVVVV/S) w innym składzie podatkowym, ale zakupione z zapłaconą akcyzą w hurtowni nie będącej składem podatkowym w celu zlania, filtracji i ponownego rozlewu....

Czy można odliczyć akcyzę od zakupionego wyrobu winiarskiego w butelkach ze znakami akcyzy (z zapłaconą akcyzą) od należnego podatku akcyzowego po jego ponownym rozlewie w składzie podatkowym i ponownym nałożeniu znaków akcyzy.

Zdaniem wnioskodawcy wino gronowe zgodnie z PKWIU 159410 CN 22.06.00 Ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. Dz. U. Nr 29, poz. 257 o podatku akcyzowym zalicza się do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych objętych obowiązkiem oznaczania znakiem akcyzy oraz opodatkowuje je podatkiem akcyzowym (Dz. U.Nr 82, poz. 828 z póź, zm.) w wysokości 1,36 PLN/DM#179;. Wg nas zakupując wino w butelkach oznaczone znakami akcyzy dokonujemy zakupu wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą, więc dokonując ponownego oznaczania znakami akcyzy po przefiltrowaniu i rozlewie od należnego podatku akcyzowego w przypadku wyprowadzenia ze składu podatkowego możemy odliczyć kwotę podatku akcyzowego zawartego w fakturze zakupu wina z hurtowni z zapłaconą akcyzą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Ustosunkowując się do stanowiska Strony Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wyjaśnia, co następuje:

Na podstawie art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, napoje alkoholowe zostały zaliczone do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych. Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy opodatkowaniu akcyzą podlega między innymi produkcja wyrobów akcyzowych zharmonizowanych. W myśl art. 67 ustawy do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się piwo, wino, napoje fermentowane, produkty pośrednie oraz alkohol etylowy.

Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowego trybu i warunków dokonywania rozliczeń podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 85, poz. 799 z późn. zm.) sprzedaż wyrobów wymienionych w poz. 24-27 załącznika nr 1 do ustawy, kwotę należnej akcyzy pomniejsza się o kwotę akcyzy zapłaconej w cenie zakupu tych wyrobów, zużytych do ich wytworzenia, lub zapłaconej od ich importu, jeżeli podatnicy przed sprzedażą tych wyrobów:

* dokonują ich rozlewu,

* poddają je leżakowaniu, kupażowaniu, to jest mieszaniu w celu osiągnięcia właściwych efektów barwy, smaku i aromatu, dosładzaniu, doprawianiu nalewką ziołową, nasycaniu dwutlenkiem węgla, barwieniu, doalkoholizowaniu lub maderyzacji, to jest przyśpieszeniu procesu dojrzewania przez zastosowanie oddziaływania termicznego.

Podatnicy mogą obniżyć należną akcyzę, zgodnie z ust. 2 § 5 wyżej cytowanego rozporządzenia, jeżeli do faktur dokumentujących zakup wyrobów, po cenach zawierających akcyzę, dołączą aktualne zaświadczenia o nie zaleganiu w podatku od towarów i usług oraz w podatku akcyzowym, wystawione przez właściwe organy podatkowe.

W związku z powyższym iż Wnioskujący dokonuje zakupu wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą (wino w butelkach oznaczone znakami akcyzy) przefiltrowuje je, rozlewa a następnie dokonuje ponownego oznaczania znakami akcyzy może odliczyć kwotę podatku akcyzowego zawartego w fakturze zakupu wina z hurtowni z zapłaconą akcyzą. Przy czym w opinii tutejszego organu znaki akcyzy znajdujące się na butelkach jednostkowych są wyłącznie banderolą i nie spełniają funkcji dokumentu potwierdzającego zapłatę akcyzy (§ 5 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowego trybu i warunków dokonywania rozliczeń podatku akcyzowego).

Zgodnie z przepisem § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz. U. Nr 80, poz. 742 z późn. zm.) banderole naniesione na wyroby akcyzowe mogą być z nich zdjęte, po uzyskaniu zgody właściwego w sprawach znaków akcyzy naczelnika urzędu celnego, w obecności pracownika szczególnego nadzoru podatkowego, jeżeli zwrot tych wyrobów ma nastąpić do podmiotu zagranicznego, od którego zostały otrzymane, w związku z wadami fizycznymi wyrobów lub niewykonaniem zawartych umów sprzedaży tych wyrobów oraz w przypadku wyrobów przeznaczonych na eksport lub do obrotu wewnątrzwspólnotowego. Zdjęcie banderol odbywa się pod warunkiem pisemnego zawiadomienia właściwego naczelnika urzędu celnego, wykonującego zadania w zakresie akcyzy na terytorium kraju, o zamiarze zdjęcia znaków, w terminie co najmniej 3 dni przed planowanym wydaniem wyrobów przeznaczonych na eksport lub do obrotu wewnątrzwspólnotowego, w celu ich zwrotu do podmiotu zagranicznego, z podaniem rodzaju i ilości wyrobów akcyzowych oraz terminu zdjęcia banderol i wywozu wyrobów akcyzowych. Właściwy naczelnik urzędu celnego, wykonujący zadania w zakresie akcyzy na terytorium kraju, może zarządzić konwojowanie wyrobów do granicy Rzeczypospolitej Polskiej. Zdjęcie banderol z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych potwierdza się protokołem sporządzonym przez dwie osoby reprezentujące wnioskodawcę albo przez jedną osobę, jeżeli zapewnienie reprezentacji dwuosobowej nie jest możliwe, oraz przez obecnego przy tych czynnościach pracownika szczególnego nadzoru podatkowego. Banderole zdjęte z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych są zwracane wraz z protokołem, o którym mowa w ust. 3, wytwórcy banderol lub właściwemu w sprawach znaków akcyzy naczelnikowi urzędu celnego. Wzór wniosku o zdjęcie banderol określa załącznik nr 6 do rozporządzenia - z opisu stanu faktycznego sprawy nie wynika jednak, aby sytuacja taka miała miejsce.

Ponadto tutejszy organ zauważa iż przepisy odnoszące się do podatku akcyzowego nie przewidują sytuacji, w której banderole akcyzowe - którymi oznakowano towary zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym - zostaną zdjęte po zakupie wyrobów, celem ich dalszego rozlewu. Kwestie te w pewien sposób rozwiązują unormowania rozporządzenia z dnia 7 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego (Dz. U. Nr 65, poz. 598), które nie należą do przepisów prawa podatkowego podlegających interpretacji (w szczególności § 23 i 33).

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl