IP-PP2-443-79/07-06/KCH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 października 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-79/07-06/KCH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 3 sierpnia 2007 r. (data wpływu 7 sierpnia 2007 r.) uzupełnionym pismem z dnia 13 września 2007 r. (data wpływu 17 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości rozliczania rabatów z przyszłymi zakupami produktów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 sierpnia 2007 r.wpłynął wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości rozliczania rabatów z przyszłymi zakupami produktów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej sprzedaje kontrahentom produkty do dalszej dystrybucji. Aby zachęcić nabywców do zwiększenia poziomu zakupów, Strona zamierza zawrzeć z nimi umowy, na mocy których udzielany zostanie rabat w wysokości 5-10%, pod warunkiem przekroczenia określonego poziomu zakupów w danym okresie. Spółka planuje rozliczać przyznany rabat z bieżącymi zakupami dokonywanymi przez kontrahentów. Zgodnie z warunkami umowy, kwota przysługującego rabatu z tytułu zakupów dokonanych w poprzednim okresie rozliczeniowym będzie obniżała wartość pierwszej faktury sprzedaży, dokumentującej zakup towarów przez kontrahenta w kolejnym okresie rozliczeniowym. Jednocześnie wnioskodawca stwierdza, iż zakładając, że okresem rozliczeniowym jest miesiąc lub kwartał, w zależności od warunków umowy i wysokości obrotów, nabywcy przysługiwał będzie rabat, jednak Spółka nie będzie korygowała faktur sprzedaży z poprzednich okresów, lecz wartość pierwszej faktury dokumentującej bieżącą sprzedaż pomniejszy o przysługujący rabat. Może się także zdarzyć, że kwota przysługującego w poprzednim okresie rozliczeniowym rabatu będzie równa bądź wyższa od kwoty należnej z bieżącej faktury. W takim przypadku Spółka obniży wartość faktury o 100% a ewentualną nadwyżkę przeniesie do wykorzystania na następne okresy rozliczeniowe.

Uzupełnieniem z dnia 13 września 2007 r. Strona wyjaśnia, iż jej intencją jest udzielanie kontrahentom rabatów, nie premii pieniężnych. Zaplanowany system udzielania rabatów przewiduje, że po spełnieniu przez kontrahenta określonych warunków, rabat stanie się temu kontrahentowi należny. Innymi słowy nabywca będzie miał prawo do żądania przy następnej transakcji obniżenia wartości nabywanych przez siebie towarów o kwotę należnego rabatu. Wówczas Spółka, wystawiając fakturę w następnym okresie obniży kwotę netto zakupionych towarów o rabat. W konsekwencji podatek VAT będzie naliczany od wartości netto po uwzględnieniu rabatu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość udzielania rabatów, które będą rozliczane z przyszłymi zakupami produktów Spółki przez kontrahentów w sytuacji, gdy nie jest znana wysokość przyszłych zakupów.

Zdaniem wnioskodawcy istnieje możliwość rozliczania przedmiotowych rabatów w przyszłych fakturach dokumentujących sprzedaż towarów. W ocenie Spółki udzielenie rabatu, który spowoduje zredukowanie należności na fakturze zakupu do zera, nie różni się konstrukcją prawną od rabatu obniżającego wartość faktury jedynie w części. Udzielenie rabatu, bez względu na jego wysokość, zmniejsza podstawę opodatkowania w podatku VAT, zgodnie z art. 29 ust. 1 i ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) zwana dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy, obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, upustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż mamy do czynienia z rabatem w stałej wysokości tj. 5 -10% w zależności od obrotów zrealizowanych w poprzednim okresie rozliczeniowym (miesiąc, kwartał), czyli od konkretnej dostawy towarów. W opisanej sytuacji nie ma także znaczenia czy jest to jedna czy więcej transakcji w danym okresie. Udzielony rabat ma zatem bezpośredni wpływ na wartość dostawy i prowadzi do obniżenia ceny. Łatwo jest zatem, z uwagi na stały procent rabatu od obrotu, ustalić dokładnie o ile nastąpiło obniżenie ceny każdej jednostkowej transakcji udokumentowanej fakturą VAT, nawet jeżeli jest ich więcej niż jedna w okresie rozliczeniowym. Tym samym przyznany rabat potransakcyjny można przyporządkować do konkretnej dostawy. W świetle powyższego Spółka, jako dostawca towarów, jest obowiązana z tytułu udzielonego rabatu, do wystawienia faktury korygującej, o której mowa w § 16 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. (Dz. U. Nr 95, poz. 798) w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług. Zgodnie z jego brzmieniem w przypadku, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów, określonych w art. 29 ust. 1 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Reasumując, Strona nie ma możliwości rozliczania udzielonych rabatów z przyszłymi zakupami dokonanymi przez kontrahentów. Jest ona obowiązana do korekty faktur VAT wystawionych za okres, którego dotyczy udzielony rabat.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl