IP-PP2-443-789/08-2/SAP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-789/08-2/SAP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 5 maja 2008 r. (data wpływu 9 maja 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia charakteru, w jakim występuje Stowarzyszenie przy organizowaniu balu dla absolwentów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 maja 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia charakteru, w jakim występuje Stowarzyszenie przy organizowaniu balu dla absolwentów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie działa od..... r. Działalność Stowarzyszenia określa statut, który obejmuje:

1.

Wzmacnianie wśród absolwentów więzi koleżeńskiej.

2.

Organizowanie pomocy absolwentom w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych i dalszym kształceniu się.

3.

Pomocy członkom Stowarzyszenia dotkniętym wypadkami losowymi.

4.

Utrzymywanie więzi z instytutami i katedrami Wydziału X -X i Wydziału Y Uniwersytetu i współdziałanie we wzajemnym zbliżaniu teorii i praktyki oraz doskonaleniu programu i metod nauczania.

5.

Współdziałanie z władzami...... oraz z władzami i organizacjami społeczno-gospodarczymi na terenie kraju w organizowaniu i świadczeniu prac na rzecz Wydziału i na rzecz miasta.

6.

Promocji osiągnięć naukowo-badawczych w zakresie myśli ekonomicznej oraz doświadczeń praktyki społeczno-gospodarczej.

7.

Organizowanie wykładów, odczytów, konferencji, sympozjów naukowych oraz sesji samodzielnie oraz wspólnie z jednostkami organizacyjnymi..........

8.

Organizowanie pomocy naukowej członkom Stowarzyszenia podejmującym prace nad rozprawą doktorską i habilitacyjną.

9.

Prowadzenie ewidencji absolwentów i udzielania o nich informacji.

10.

Ułatwianie absolwentom znalezienia pracy przez udzielanie odpowiednich informacji.

11.

Zbieranie od absolwentów opinii dotyczących programu oraz form i metod kształcenia ekonomistów i socjologów i przekazywanie je władzom........

12.

Organizowanie sekcji problemowych i wspieranie ich działalności.

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej. W ramach działalności Stowarzyszenie organizuje zjazd absolwentów. Obecnie trwają przygotowania do zjazdu absolwentów z roczników 1947-2007. W czasie zjazdu będą odbywały się spotkania z wykładowcami i konferencje naukowe. Na zakończenie planowany jest bal uczestników, który będzie odpłatny. Opłata będzie pokrywała jedynie koszt zorganizowania balu tj. wynajęcie sali, oprawę muzyczną oraz usługę gastronomiczną. Stowarzyszenie planuje także wydanie książki okolicznościowej.

W związku z powyższym Stowarzyszenie powzięło wątpliwość czy organizując bal występuje w charakterze podatnika w rozumieniu art. 15 ustawy.

Stowarzyszenie stoi na stanowisku, iż nie występuje ono w charakterze podatnika, ponieważ celem działalności jest działalność naukowa, oświatowa i społeczna. Przedstawiona sytuacja jest przedsięwzięciem okazjonalnym.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Przy czym zgodnie z art. 2 pkt 6 ww. ustawy przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Natomiast art. 8 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, iż świadczeniem usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zakres pojęciowy świadczenia ma charakter dopełniający definicję świadczenia towarów zawartą w art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług wszelkich transakcji wykonywanych przez podatników w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej.

Biorąc powyższe pod uwagę należy zauważyć, iż organizacja balu (który będzie odpłatny) stanowi świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ww. ustawy. Jednakże nie każda czynność stanowiąca usługę w rozumieniu art. 8 ww. ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza - ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zatem do uznania świadczenia usług (nawet jednorazowego) za działalność gospodarczą, należy wykazać, że w odniesieniu do tej transakcji podatnik działał w charakterze producenta, handlowca lub usługodawcy, a wykorzystywane przez niego towary czy usługi zostały nabyte w celu spożytkowania ich do wykonywania tej czynności. Biorąc pod uwagę czynności ujęte w statucie Stowarzyszenia (np. wzmacnianie wśród absolwentów więzi koleżeńskiej) należy uznać, iż czynność organizacji balu będzie wykonywana w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania jej w sposób częstotliwy. Zauważyć należy, iż pobierając opłaty za udział w balu Stowarzyszenie może osiągnąć zysk, jak również może ponieść stratę. Jednakże przepis art. 15 ust. 1 ww. ustawy stanowi wyraźnie, że status podatnika nie jest uzależniony od wyniku prowadzonej działalności.

Reasumując, w sytuacji przedstawionej we wniosku Stowarzyszenie przy organizacji balu dla absolwentów wystąpi w charakterze podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl