IP-PP2-443-775/08-4/IK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-775/08-4/IK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 23 kwietnia 2008 r. (data wpływu 7 maja 2008 r.) uzupełnionego pismem z dnia 28 maja 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia kwoty nabycia samochodu używanego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 maja 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia kwoty nabycia samochodu używanego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie handlu samochodami używanymi nabywanymi na terytorium krajów Unii Europejskiej, przy dostawie których na terytorium kraju stosuje szczególny sposób opodatkowania określony w art. 120 ust. 4 ustawy o VAT tj. w systemie marży.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy kwota nabycia o której mowa w art. 120 ust. 4 ustawy o VAT obejmuje koszty dodatkowe (cenotwórcze) związane z nabyciem samochodu poniesione w celu przygotowania pojazdu do sprzedaży na terytorium kraju - typu koszt wyjazdu po auto, koszt zakupu ubezpieczenia i tablic wyjazdowych z danego kraju, koszt paliwa, koszt wjazdu i wyjazdu na giełdę samochodową, kwotę należnego podatku akcyzowego.

Czy w świetle obowiązującego prawa podatkowego podatnik może być obciążony podatkiem VAT od kwoty zapłaconej akcyzy.

Zdaniem Wnioskodawcy, powyższe koszty nie zwiększają kwoty nabycia samochodu.

Kwota nabycia samochodu używanego obejmuje wyłącznie cenę - wynagrodzenie, które Spółka płaci dostawcy samochodu używanego i nie obejmuje ona kwoty podatku akcyzowego, jak również nie obejmuje kosztów dodatkowych. Wartość marży, którą ustalamy przy sprzedaży samochodu używanego nie jest pomniejszana o podatek akcyzowy i inne koszty. Podatek VAT jest liczony od marży, natomiast cena nabycia jest zwolniona z VAT.

Na sprzedaż samochodu używanego wystawiamy fakturę VAT marża.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 28 maja 2008 r. Spółka wyjaśniła, że wymienione we wniosku koszty wyjazdu po auto, ubezpieczenia i tablic wyjazdowych z danego kraju, koszt paliwa, koszt wjazdu na giełdę samochodową nie są wliczane do kwoty, którą Spółka musi zapłacić sprzedającemu. Stanowią one koszt własny sprzedanych samochodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowiska wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odsprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia pomniejszoną o kwotę podatku.

W myśl art. 120 ust. 10 ww. ustawy, przepisy ust. 4 i 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:

1.

osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;

2.

podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

3.

podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;

4.

podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

5.

podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

Stosownie do art. 120 ust. 1 pkt 4 powołanej ustawy, przez towary używane rozumie się dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (PCN 7102, 7103, 7106, 7108, 71107112), (7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112), (PKWiU 27.41.10-30, ex 2741.10-50, ex 27.41.20-30, ex 27.41.20-50, ex 27.41.20-70.00, 27.41.30-30, 27.41.30-50, 27.41.61-00, 27.41.62-00, 36.22.11-30.00, 36.22.11-50.00 i 36.22.12-30.00).

Wynagrodzenie z tytułu sprzedaży najczęściej wyrażone jest w formie ceny. W art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U.Nr 97, poz. 1050 z późn. zm.) wskazano, że cena jest to wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę. W cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru lub usługi podlega obciążeniu podatkiem od towarów oraz podatkiem akcyzowym

Stosownie do art. 312 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L z dnia 11 grudnia 2006 r.),

1.

Cena sprzedaży oznacza wszystkie składniki wynagrodzenia uzyskanego lub do uzyskania przez podatnikapośrednika od nabywcy lub osoby trzeciej, włączając w to subwencje bezpośrednio związane z transakcją, podatki, cła, opłaty i należności oraz koszty dodatkowe, takie jak prowizja, koszty opodatkowania, transportu i ubezpieczenia, którymi podatnik-pośrednik obciąża nabywcę, z wyłączeniem jednak kwot, o których mowa w art. 79;

2.

cena nabycia oznacza wszystkie składniki wynagrodzenia, określonego w pkt 1, uzyskanego lub do uzyskania przez dostawcę od podatnika-pośrednika.

Mając na uwadze powyższe przepisy należy stwierdzić, że przez cenę nabycia należy rozumieć wszystko, co stanowi wynagrodzenie, które dostawca otrzymał od podatnika. Oznacza to, że cena nabycia to cena, którą podatnik zapłacił dostawcy towaru. Cena ta nie może zawierać innych elementów, tj. podatków, opłat, jeżeli zostały one poniesione przez nabywcę towaru, ale nie zostały zapłacone dostawcy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu samochodami używanymi, które nabywa na terytorium Unii Europejskiej. Kwota nabycia samochodu używanego obejmuje wyłącznie cenę - wynagrodzenie, którą Spółka płaci dostawcy samochodu używanego i nie obejmuje ona kwoty podatku akcyzowego, jak również nie obejmuje kosztów dodatkowych. Przy dostawie w kraju tych samochodów Spółka stosuje szczególny sposób opodatkowania podatkiem którą jest marża.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że kwota nabycia o której mowa w art. 120 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług będzie obejmowała wszystko to co stanowiło cenę - zapłatę, którą otrzymał dostawca tego samochodu. Ponieważ zapłata nie obejmowała podatku akcyzowego a także kosztów dodatkowych tj.: kosztu wyjazdu po auto, ubezpieczenia i tablic wyjazdowych z danego kraju, kosztu paliwa, kosztu wjazdu na giełdę samochodową to należy uznać, że elementy te nie stanowią kwoty nabycia tego samochodu. A więc ustalając podstawę opodatkowania w postaci marży, nie powiększa się jej o podatek akcyzowy i wymienione koszty dodatkowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl