IP-PP2-443-768/07-4/IK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-768/07-4/IK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 grudnia 2007 r. (data wpływu 24 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług nabytych w celu realizacji projektu "modernizacja i rozbudowa sieci komputerowej" realizowanego w 2006 r. - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 grudnia 2007 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług nabytych w celu realizacji projektu "Modernizacja i rozbudowa sieci komputerowej" realizowanego w 2006 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujące zdarzenie przyszłe.

W 2006 r. roku Urząd Gminy zrealizował projekt w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego działanie 1,5 - Infrastruktura Społeczeństwa Informatycznego pn "Modernizacja i rozbudowa sieci komputerowej w Gminie". Wartość zadania 144.779 zł, z czego 75% zrefundowane zostało ze środków budżetu Unii Europejskiej tj. kwota 108.584 zł. Zrealizowana w ramach projektu inwestycja nie będzie wykorzystywana na cele działalności opodatkowanej VAT. Faktury zostały wykonawcom w całości zapłacone w 2006 r. wraz z 22% podatkiem VAT. Składając wniosek o dofinansowanie ww. projektu Wnioskodawca wykazał podatek VAT jako koszt kwalifikowany zakładając, że nie ma możliwości odliczenia. Z uwagi na zalecenia Urzędu Wojewódzkiego, Wydział Zarządzania Funduszami Europejskimi Wnioskodawca zobowiązany jest przedkładać przez okres 5 lat zaświadczenia z Urzędu Skarbowego określające, czy mamy możliwość odliczać podatek VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do projektu "Modernizacja i rozbudowa sieci komputerowej w Gminie" realizowanego w 2006 r. w ramach ZPRR, Urząd Gminy ma możliwość odliczenia podatku w całości lub w części

Pismem z dnia 29 stycznia 2008 r. Urząd Gminy uzupełnił swoje stanowisko w sprawie, informując, że: Urząd Gminy jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług i realizuje jednocześnie zadania inwestycyjne zaliczane do zadań o charakterze publicznym.

W odniesieniu do realizacji projektu "Modernizacja i rozbudowa sieci komputerowej w Gminie", Urząd informuje, że wniosek do Urzędu Marszałkowskiego na dofinansowanie przedmiotowego projektu w ramach Zintegrowanego programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego złożyła Gmina jako podmiot do tego uprawniony zgodnie z zapisami ZPORR. Brak jednoznacznej interpretacji prawa zmusił Wnioskodawcę do zarejestrowania Gminy w systemie regon oraz jako nowego podmiotu w systemie informacji podatkowej NIP o numerze XXX. Gmina nie została zarejestrowana jako podatnik podatku od towarów i usług. Po zrealizowaniu projektu, wykonawca wystawił fakturę na Urząd Gminy, podając NIP Urzędu yyy. Faktura została zapłacona z budżetu gminy. Projekt został rozliczony a podatek VAT został zaliczony jako koszt kwalifikowany.

Urząd Gminy stoi na stanowisku, że Urząd Gminy w odniesieniu do zrealizowanego projektu nie ma możliwości odzyskania podatku VAT. Jednostki samorządu terytorialnego wraz z urzędami je obsługującymi, na gruncie podatku od towarów i usług występują bowiem w podwójnym charakterze. Organy te po pierwsze: są podatnikami podatku VAT, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych oraz po drugie: są podmiotami niebędącymi podatnikami VAT, gdy realizują zadania publiczne. Realizacja projektu Modernizacja i rozbudowa sieci komputerowej" w Gminie, jest zadaniem mającym typowo charakter publiczny, od którego Urząd Gminy nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w całości ani w części. Jest zadaniem podobnym do wielu innych jakie Gmina wykonuje co roku za pośrednictwem obsługującego ją Urzędu Gminy realizując uchwalony przez Radę Gminy budżet.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy.

W myśl art. 15 ust. 6 wyżej cytowanej ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Gmina zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) wykonuje zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. Jest jednostką zasadniczego podziału terytorialnego stopnia podstawowego, posiada osobowość prawną, a zatem zdolność do działania we własnym imieniu.

Gmina (jednostka samorządu terytorialnego) jest samorządową osobą prawną, która nie ma własnych struktur organizacyjnych, natomiast nałożone na nią zadania w myśl art. 33 ww. ustawy o samorządzie gminnym wykonywane są za pośrednictwem Urzędu. Zdolność prawną jak i zdolność do wykonywania czynności prawnych ma Gmina (jednostka samorządu terytorialnego), nie zaś Urząd. Urząd jest więc aparatem pomocniczym Gminy.

Uregulowania § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) stanowią o zwolnieniu od podatku od towarów i usług czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilno-prawnych. Z tytułu więc pozostałych czynności Gmina występuje jako podatnik podatku od towarów i usług.

Z Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych z dnia 28 lipca 2006 r. (Dz. U. z dnia 9 sierpnia 2006 r.) wynika, że urząd nie ma możliwości prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej, dotyczącej rozliczeń podatku od towarów i usług dla samorządowych osób prawnych oraz ich urzędów, obsługującej od strony techniczno-organizacyjnej te osoby prawne. Gmina (jednostka samorządu terytorialnego) nie może wykonywać swoich zadań statutowych bez udziału Urzędu Miasta. W związku z powyższym Gmina i Urząd Miasta powinny stosować jeden numer identyfikacji podatkowej przy składaniu deklaracji dla podatku od towarów i usług podatkowych i przy wystawianiu faktur VAT.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności (Urzędu Gminy i gminy) jest wyłącznie Gmina - jako jednostka samorządu terytorialnego. Zgłoszenia rejestrującego - zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w imieniu Gminy dokonuje Urząd Gminy. Dokumenty księgowe (faktury VAT i deklaracje VAT) - wystawiane i sporządzane przez Urząd Gminy, winny posiadać numer identyfikacji podatkowej Gminy - jeśli dotyczą czynności przypisanych prawnie Gminie.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 z późn. zm.), osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej (NIP).

Stosownie do ust. 2 i 3 cyt. wyżej przepisu, obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, a w szczególności zakłady (oddziały) osób prawnych, płatnicy podatków oraz płatnicy składek ubezpieczeniowych - podmioty te również otrzymują NIP. Powyższe oznacza, że każdy podmiot, który należy do jednej z ww. kategorii (podatnika i płatnika), jest obowiązany do złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego. Należy podkreślić również, że nie jest prawnie dopuszczalna sytuacja nadania jednego numeru identyfikacji podatkowej dwóm podmiotom (z których jeden jest podatnikiem np. podatku od towarów i usług, a drugi płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych), jak również posługiwania się numerem identyfikacji podatkowej nadanym innemu podmiotowi.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że z uwagi na fakt, iż zakładem pracy dla pracowników samorządowych jest Urząd Gminy i na nim spoczywa obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. W związku z powyższym Urząd Gminy jako płatnik musi posiadać swój odrębny numer do tych rozliczeń.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54. poz. 535 z późn. zm.) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Jak wynika z ww. przepisów Gmina powinna być zarejestrowana jako podatnik od towarów i usług, a faktura po zrealizowaniu przedmiotowego projektu winna być wystawiona z numerem identyfikacji podatkowej Gminy.

Reasumując Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług zawartego w fakturach wystawionych przez wykonawcę, dokumentujących zakup towarów i usług nabywanych w celu realizacji tego projektu - ani w części ani w całości, ponieważ Gmina nie jest związana z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu.

Tylko Gmina jako podatnik podatku od towarów i usług - jako jednostka samorządowa wykonując zadania o charakterze publicznym (tj. w tym przypadku realizacja projektu "Modernizacja i rozbudowa sieci komputerowej w Gminie ") w myśl ww. § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych i dlatego nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w części ani w całości, zawartego w fakturach wystawionych przez wykonawcę, ponieważ zakup ten nie będzie służył czynnościom opodatkowanym zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl