IP-PP2-443-741/08-4/SAP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-741/08-4/SAP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 24 kwietnia 2008 r. (data wpływu 30 kwietnia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 czerwca 2008 r. (data wpływu 27 czerwca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy mieszkań powstałych w wyniku gruntowej przebudowy budynku - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 kwietnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy mieszkań powstałych w wyniku gruntowej przebudowy budynku.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca planuje sprzedaż 9 lokali mieszkalnych znajdujących się w budynku mieszkalnym stanowiącym własność Gminy. Budynek ten został wzniesiony na bazie dawnych budynków wojskowych, obecnie po przebudowie. Zgodnie z projektem wykorzystano istniejące fundamenty i ściany zewnętrzne. Dobudowano nowe fundamenty i mury konstrukcyjne, nadproża, dach, docieplono ściany. Wszystkie pomieszczenia w lokalach wykonane są do stanu surowego zamkniętego. Każdy lokal będzie wyodrębniony po wyposażeniu go we wszystkie instalacje. Budynek będący przedmiotem wniosku Gmina zakupiła wraz z nieruchomością i innymi budynkami. W związku z nabyciem Gmina miała prawo odliczenia podatku naliczonego, lecz z tego nie skorzystała, gdyż nabyta nieruchomość nie była wykorzystana do wykonywania czynności opodatkowanych. Wydatki ogółem poniesione na modernizację przedmiotowego budynku wyniosły ponad 100% wartości początkowej (zakupu). Przedmiotowy budynek od momentu zakupu nie był użytkowany oraz nie był wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych.

Powierzchnie użytkowe wyodrębnionych lokali będących przedmiotem wniosku wynoszą: 54,6m2, 54,6m2, 45,4m2, 55,7m2, 45,1m2, 54,9m2, 48,1m2, 42,1m2, 59,m2. Wg. projektu wykorzystano istniejące fundamenty ceglane i ściany zewnętrzne. Dobudowano nowe fundamenty i mury konstrukcyjne. Wykonano nowe nadproża nad otworami okiennymi i drzwiowymi, strop żelbetowy, więźbę dachową drewnianą o ustroju płatwiowo krokwiowym, pokrycie dachu z blachy falistej. Ocieplony został stropodach. Wszystkie pomieszczenia w lokalach wykonane są do stanu surowego zamkniętego, z wykonanymi wylewkami betonowymi stanowiącymi podłoża podłóg, oraz tynkami wewnętrznymi. Wykonana jest stolarka okienna PCV i częściowa stolarka drzwiowa. Zainstalowane są ościeżnice oraz drzwi zewnętrzne z okładziną PCV. W każdym lokalu wykonane zostały instalacje: elektryczne, wodociągowe, gazowe, kanalizacyjne lokalne z szambem, centralnego ogrzewania. Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów - PKOB dla przedmiotowego budynku wynosi 1122 - Budynki o trzech i więcej mieszkaniach.

Ponadto wyjaśniono, że Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, lecz z uwagi na znikomą sprzedaż opodatkowaną podatkiem VAT nie odlicza podatku naliczonego od podatku należnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż wyodrębnionych lokali mieszkalnych stanowiących własność Gminy, znajdujących się w budynku przebudowanym z budynków wojskowych może być zwolniona z podatku VAT jako sprzedaż towarów używanych.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Sprzedaż powyższych lokali mieszkalnych stanowi zbycie towarów używanych (art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług) wobec powyższego będzie zwolniona od podatku od towarów i usług. Budynku, w którym mieszczą się sprzedawane lokale nie dotyczy art. 43 ust. 1 pkt 10 gdyż co prawda po zakupie, modernizacji i sprzedaży będą zasiedlone po raz pierwszy, lecz pierwotnie były mieniem wojskowym, gdzie stanowiły zakwaterowanie dla żołnierzy, a więc były obiektami mieszkalnymi. Jednocześnie nie dotyczy ich art. 41 ust. 12- 12c.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Towarem, zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego; zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części, będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Według dyspozycji art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy zwalnia się od podatku dostawę obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyjątkiem obiektów i ich części, które mają być zasiedlone lub zamieszkane po raz pierwszy; zwolnienie nie dotyczy części budynków przeznaczonych na cele inne niż mieszkaniowe.

Przez obiekty budownictwa mieszkaniowego w myśl art. 2 pkt 12 ustawy o VAT rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Natomiast przez pierwsze zasiedlenie zgodnie z art. 2 pkt 14 ww. ustawy rozumie się wydanie pierwszemu nabywcy lub pierwszemu użytkownikowi obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu.

Z analizy przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina nabyła budynek, który stanowił mienie wojskowe służące do zakwaterowania żołnierzy. Wnioskodawca gruntownie przebudował ww. budynek, w ten sposób, że z zakupionego budynku wykorzystano jedynie istniejące fundamenty i ściany zewnętrzne. Dobudowano nowe fundamenty i mury konstrukcyjne. Wykonano nowe nadproża nad otworami okiennymi i drzwiowymi, strop żelbetowy, więźbę dachową drewnianą o ustroju płatwiowo krokwiowym, pokrycie dachu z blachy falistej. Ocieplono stropodach. Wszystkie pomieszczenia w lokalach wykonane zostały do stanu surowego zamkniętego, z wykonanymi wylewkami betonowymi stanowiącymi podłoża podłóg, oraz tynkami wewnętrznymi. Wykonano stolarkę okienną PCV i częściowo stolarkę drzwiową. Zainstalowano ościeżnice oraz drzwi zewnętrzne z okładziną PCV. W każdym lokalu wykonane zostały instalacje: elektryczne, wodociągowe, gazowe, kanalizacyjne lokalne z szambem, centralnego ogrzewania. Wydatki ogółem poniesione na modernizację przedmiotowego budynku wniosły ponad 100% wartości początkowej (zakupu). Jednocześnie zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów - PKOB dla przedmiotowego budynku wynosi 1122 - Budynki o trzech i więcej mieszkaniach.

Obecnie Wnioskodawca zamierza dokonać dostawy wyodrębnionych lokali mieszkalnych, które powstały w wyniku przebudowy zakupionych przez niego budynków wojskowych. Twierdzi przy tym, iż przysługuje mu zwolnienie w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Jednakże, ze wskazanych powyżej uregulowań prawnych wynika, wbrew stanowisku zawartemu we wniosku, że kwestię ewentualnego zwolnienia dostawy lokali mieszkalnych powstałych w przebudowanym przez Wnioskodawcę budynku wojskowym należy rozpatrywać w kontekście postanowień art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, a nie w oparciu o postanowienia art. 43 ust. 1 pkt 2 tej ustawy.

Intencją ustawodawcy w odniesieniu do postanowień art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT było zwolnienie z podatku dostawy obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, dokonywanych na rynku wtórnym. Dla doprecyzowania pojęcia rynku wtórnego ustawodawca posłużył się definicją pierwszego zasiedlenia, przez które zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy VAT rozumie się wydanie pierwszemu nabywcy lub pierwszemu użytkownikowi obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu.

Zarówno ustawa o podatku od towarów i usług, jak i przepisy wykonawcze do tej ustawy nie zawierają definicji lokalu mieszkalnego. Definicję lokalu mieszkalnego zawiera art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.). Zgodnie z ww. przepisem, samodzielnym lokalem mieszkalnym jest wydzielona trwałymi ścianami w obrębie budynku izba lub zespół izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi, które wraz z pomieszczeniami pomocniczymi służą zaspokajaniu ich potrzeb mieszkaniowych.

Zgodnie z przedstawionym przez Wnioskodawcę stanem faktycznym należy przyjąć, że zmiany dokonane w budynku, który stanowił mienie wojskowe i służył zakwaterowaniu żołnierzy, powodują, że dane lokale mieszkalne, które były zamieszkiwane lub zasiedlone przestają istnieć jako "wydzielone trwałymi ścianami w obrębie budynku izby lub zespoły izb służących zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych" a niezależnie od tych lokali powstają nowe lokale (odrębne pod względem powierzchni, ścian odgraniczających od innych lokali, jakości itp.). W takiej sytuacji brak jest możliwości powiązania faktu ewentualnego zamieszkiwania "starych" lokali z lokalami "nowymi".

W świetle powyższego należy przyjąć, iż nowopowstałe lokale mieszkalne usytuowane w granicach ograniczonych kubaturą remontowanego budynku przed jego przebudową nie były wcześniej zasiedlone w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT. W związku z powyższym mając na uwadze powołane przepisy oraz w oparciu o podane przez Wnioskodawcę fakty, należy uznać, iż planowana dostawa lokali mieszkalnych utworzonych w remontowanym budynku nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, co do zasady stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 - 12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Stosownie do zapisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się - w myśl art. 41 ust. 12 ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r. - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z ust. 12a tegoż artykułu, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Według zapisu ust. 12b wskazanego artykułu, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

* budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2

* lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Zgodnie z art. 41 ust. 12c w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Równocześnie, przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 249, poz. 1861) postanowiono (poprzez dodanie do rozporządzenia zmienianego w § 5 po ust. 1 ustępu 1a), iż począwszy od dnia 1 stycznia 2008 r. stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% m.in. w odniesieniu do obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12 - w zakresie w jakim obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12 -12c ustawy.

Na marginesie należy zauważyć, iż stosownie do Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), - zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów. W przypadku trudności związanych z ustaleniem właściwego grupowania może on zwrócić się o opinię klasyfikacyjną do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Podsumowując w oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż dokonanie dostawy obiektów budownictwa mieszkaniowego (tj. nowopowstałych wyodrębnionych lokali mieszkalnych) przed pierwszym ich zasiedleniem będzie opodatkowane podatkiem od towarów i usług według stawki podatku w wysokości 7%.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl