IP-PP2-443-740/08-2/IB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-740/08-2/IB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 kwietnia 2008 r. (data wpływu 30 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług świadczonych we własnym imieniu i na własną rzecz polegających na wykonywaniu na zlecenie osób trzecich produkcji estradowych imprez rozrywkowych o charakterze promocyjno - reklamowym - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 kwietnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług świadczonych we własnym imieniu i na własną rzecz polegających na wykonywaniu na zlecenie osób trzecich produkcji estradowych imprez rozrywkowych o charakterze promocyjno - reklamowym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka z o.o z siedzibą w W (dalej "spółka" lub "wnioskodawca") świadczy na rzecz osób trzecich usługi we własnym imieniu i na własną rzecz, polegające na wykonywaniu na zlecenie osób trzecich, produkcji estradowych imprez rozrywkowych z udziałem publiczności takich jak koncerty, festiwale, wraz z rejestrowaniem obrazu i dźwięku dla potrzeb transmisji telewizyjnych. Przez produkcję imprez należy rozumieć, w tym wypadku, świadczoną przez Wnioskodawcę na rzecz organizatora opisanej wyżej imprezy estradowej usługę polegającą na kompleksowym przygotowaniu imprezy pod względem artystycznym, poczynając od zaangażowania artystów, poprzez zapewnienie scenariusza imprezy, reżyserii, scenografii, nagłośnienia, oświetlenia i innych elementów. Wnioskodawca nie organizuje jednak takiej imprezy i nie ponosi związanych z tym ryzyk. Charakter w ten sposób świadczonych usług wskazuje, iż są to usługi związaną z kulturą. Niektóre z pow. opisanych imprez będą miały inny charakter, a mianowicie promocyjno - reklamowy. Wyjaśniamy, że charakter promocyjno-reklamowy imprezy oznaczą iż na takiej imprezie, oprócz występów artystów wykonawców, serwowane są posiłki i/lub napoje, a ponadto prezentowane są produkty (usługi) i/lub znaki towarowe ich producentów, w niektórych wypadkach połączone z rozdawaniem próbek towarów, gadżetów reklamowych lub z degustacją. Niekiedy w ramach takiej imprezy organizuje się różne gry i zabawy, a czasem także różnego rodzaju konkursy, z możliwością zdobycia nagród.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy świadczone przez Spółkę usługi winny być traktowane jako usługi zwolnione z podatku VAT, w przypadku usług na potrzeby imprezy o charakterze kulturalno - rozrywkowym, czy powinny podlegać "podatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ze stawką 22%, w każdym przypadku, tj. zarówno jeżeli są świadczone na potrzeby imprezy o charakterze kulturalno - rozrywkowym, jak i na potrzeby imprezy o charakterze promocyjno - reklamowym.

Zdaniem wnioskodawcy, opisane w niniejszym wniosku usługi świadczone przez Spółkę, niezależnie od tego, czy są świadczone na potrzeby imprezy o charakterze kulturalno - rozrywkowym, czy promocyjno - reklamowym winny być opodatkowane podatkiem od towarów wg stawki 22%. Wprawdzie zgodnie z poz. 11 załącznika nr 4 do Ustawy o podatku od towarów i usług zwolnione są od podatku usługi związane z kulturą, ale zwolnienie to dotyczy sytuacji, gdy twórcy i artyści wykonawcy świadczą takie usługi działając we własnym imieniu. W sytuacji, gdy usługi takie są świadczone we własnym imieniu, przez Spółkę, która najpierw nabywa te usługi od twórców lub artystów wykonawców, a następnie "odsprzedaje" osobie trzeciej zamawiającemu), bądź w postaci zapewnienia udziału artysty w imprezie, bądź w postaci kompleksowej "produkcji" imprezy, nie mieści się to w zakresie zwolnienia objętego poz. 11 załącznika nr 4 do Ustawy.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stanowisko strony uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535/ opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów, import towarów, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 8 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka świadczy we własnym imieniu i na własną rzecz usługi, polegające na wykonywaniu na zlecenie osób trzecich, produkcji estradowych imprez rozrywkowych z udziałem publiczności takich jak koncerty, festiwale, wraz z rejestrowaniem obrazu i dźwięku dla potrzeb transmisji telewizyjnych. Usługa produkcji imprezy polega na kompleksowym przygotowaniu imprezy pod względem artystycznym, poczynając od zaangażowania artystów, poprzez zapewnienie scenariusza imprezy, reżyserii, scenografii, nagłośnienia, oświetlenia i innych elementów. Wnioskodawca nie organizuje jednak takiej imprezy i nie ponosi związanych z tym ryzyk. Charakter w ten sposób świadczonych usług wskazuje na to iż są to usługi związane z kulturą.

W ocenie tutejszego organu charakter wykonywanych przez Spółkę usług świadczy o tym iż są to usługi reklamy. Pojęcie usług reklamowych obejmuje wszelka działalność promocyjną, tzn. taką, której celem jest informowanie odbiorców o istnieniu firmy oraz jakości oferowanych produktów lub usług w celu zwiększenia ich sprzedaży (jak opisuje Spółka w niektórych przypadkach charakter promocyjno - reklamowy polega na "rozdawaniu próbek towarów, gadżetów reklamowych lub wiąże się z degustacją posiłków i napoi. Niekiedy w ramach takiej imprezy organizuje się różne gry i zabawy, a czasem także różnego rodzaju konkursy, z możliwością zdobycia nagród").

Wobec powyższego, w przypadku gdy przedmiotowe usługi będą sklasyfikowane jako usługi reklamowe podlegać będą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych, wynikających z art. 19 ust. 1 powołanej ustawy. Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Tutejszy organ podatkowy informuje iż zgodnie z art. 8 ust. 3 cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119. Zauważa się, że o tym, czy wymienione w zapytaniu usługi zaklasyfikowane są do ww. symboli PKWiU decyduje wykonawca usług. Zaliczanie bowiem określonej usługi do właściwego grupowania PKWiU należy do obowiązku świadczącego usługę. Wynika to z faktu, że właśnie wykonawca usługi posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania podatnik może zwrócić się do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego, o wydanie opinii interpretacyjnej.

W złożonym wniosku Spółka powinna w wyczerpujący sposób przedstawić stan faktyczny oraz dogłębnie opisać wykonywane czynności.

Organy podatkowe nie są uprawnione do wydawania jakichkolwiek opinii klasyfikacyjnych.

Stanowisko Strony uznano za nieprawidłowe ze względu na podstawę prawną dla stosowania 22% stawki podatku od towarów i usług.

Reasumując jeśli świadczone przez Spółkę usługi na rzecz osób trzecich są usługami związanymi z kulturą ex 92 ich świadczenie jest zwolnione od podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl