IP-PP2-443-730/08-2/MS - Miejsce świadczenia usługi pośrednictwa na rzecz szwedzkich kontrahentów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-730/08-2/MS Miejsce świadczenia usługi pośrednictwa na rzecz szwedzkich kontrahentów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst. jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 kwietnia 2008 r. (data wpływu 28 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usługi - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 kwietnia 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usługi.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka X (dalej: Spółka) na podstawie zawartych umów, świadczy usługi pośrednictwa na rzecz swoich kontrahentów mających siedzibę za granicą (Szwecja). Działania podejmowane przez Spółkę w ramach świadczonych usług pośrednictwa zmierzają bezpośrednio do w zawarcia umowy sprzedaży pomiędzy dostawcami zagranicznymi a nabywcami krajowymi. Usługi pośrednictwa są bezpośrednio związane z dostawą towarów dokonywaną przez szwedzkich kontrahentów. Wynagrodzenie Spółki jest uzależnione od wysokości sprzedaży dokonanej przez kontrahentów na terytorium Polski w odniesieniu do towarów, przy dostawie których Spółka świadczyła usługi pośrednictwa. Spółka posiada wyłączne prawo do przyjmowania zamówień od klientów w imieniu kontrahentów zagranicznych w zakresie towarów przez nich produkowanych. Usługi pośrednictwa świadczone przez Spółkę na rzecz kontrahentów szwedzkich polegają na m in.

i)

zbieraniu zamówień od kontrahentów i przekazywaniu ich zagranicznym kontrahentom,

ii)

przesyłaniu zapytań otrzymanych od polskich kontrahentów dotyczących produktów do zagranicznych kontrahentów;

iii)

informowaniu klientów polskich o warunkach handlowych stosowanych przez szwedzkich kontrahentów;

iv)

przekazywaniu informacji dotyczących opinii wyrażanych przez klientów polskich na temat produktów oferowanych przez zagranicznych kontrahentów oraz przekazywaniu informacji dotyczących wypłacalności polskich klientów,

v)

przekazywaniu wszelkich skarg i uwag zgłaszanych przez polskich klientów dotyczących produktów lub obsługi przez zagranicznego kontrahenta.

Kontrahenci szwedzcy są podatnikami VAT w Szwecji jak również są zarejestrowanymi podatnikami dla celów podatku od towarów i usług w Polsce. Kontrahenci Szwedzcy dokonują dostaw towarów do Polski w dwóch scenariuszach:

1.

Bezpośrednia dostawa towarów ze Szwecji do klientów w Polsce (z pominięciem rejestracji dla podatku VAT w Polsce). Kontrahenci szwedzcy dokonują wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów (WDT) ze Szwecji bezpośrednio na rzecz polskiego kontrahenta, zaś klienci polscy dokonują wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (WNT) i rozliczają WNT w składanych przez siebie deklaracjach VAT-7.

2.

Kontrahenci szwedzcy przewożą towary własne ze Szwecji do Polski, dokonując transakcji zrównanych z WDT ze Szwecji i odpowiednio z WNT w Polsce. Kontrahenci szwedzcy rozliczają VAT z tytułu WNT w Polsce w składanych przez siebie deklaracjach VAT-7. Następnie towary są przedmiotem dostawy krajowej do ostatecznego klienta w Polsce. Kontrahenci szwedzcy dokumentują sprzedaż krajową fakturami VAT, na których wykazują podatek VAT należny. Spółka w żaden sposób nie uczestniczy w przepływie towarów i wykonuje jedyne szereg czynności pośrednictwa w przedmiotowej dostawie. Spółka dokumentuje sprzedaż usług pośrednictwa fakturami VAT wystawionymi na rzecz kontrahentów zagranicznych, nie nalicza podatku VAT i na zasadach ogólnych korzysta z prawa do obniżania kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z tą sprzedażą. W przypadku sprzedaży usług pośrednictwa opisanych w punkcie 2 Spółka otrzymuje od kontrahentów szwedzkich (nabywców usług świadczonych przez Spółkę) numery, pod którymi są oni zidentyfikowani na potrzeby podatku od wartości dodanej w Szwecji i umieszcza te numery na wystawianych fakturach VAT.

Mając na względzie podany powyżej stan faktyczny Spółka prosi o potwierdzenie poprawności stosowania przepisów ustawy o VAT do świadczonych przez Spółkę usług pośrednictwa w dostawie towarów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy miejscem opodatkowania usług opisanych w stanie faktycznym w pkt 1 powyżej, (tj. dostaw dokonywanych bezpośrednio ze Szwecji), na podstawie art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c w związku z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, jest Szwecja i w związku z tym Spółka jest uprawniona do dokumentowania sprzedaży świadczonych usług pośrednictwa na rzecz kontrahentów szwedzkich bez naliczania polskiego podatku od towarów i usług?

2.

Czy miejscem świadczenia usług opisanych w stanic faktycznym w pkt 2 (tj. dostaw dokonywanych przez podatników szwedzkich w Polsce), na podstawie art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) w związku z art. 28 ust. 6 ustawy o VAT, jest Szwecja i w związku z tym Spółka, po otrzymaniu od nabywcy usług numeru, pod którym jest on zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej w Szwecji, jest uprawniona do wystawiania faktur dokumentujących świadczenie usług pośrednictwa na rzecz szwedzkich kontrahentów bez naliczania polskiego VAT?

Zdaniem wnioskodawcy:

1.

usługi świadczone przez nią na rzecz szwedzkiego kontrahenta zarejestrowanego dla celów VAT w Polsce podlegać będą opodatkowaniu VAT w Szwecji. Z uwagi na ścisłe powiązanie wykonywanych usług z dostawami wykonywanymi przez szwedzkiego kontrahenta oraz powiązaniu wynagrodzenia Spółki z ilością towarów sprzedanych przez szwedzkie podmioty na terenie Polski, uznać należy, że świadczone przez Spółkę usługi pośrednictwa stanowią usługi pośrednictwa związane z dostawą towarów, o których mowa w art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) ustawy o VAT. Miejsce opodatkowania usług pośrednictwa związanych z dostawą towarów jest uzależnione od miejsca opodatkowania tej dostawy. Zgodnie z art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) ustawy o miejscem świadczenia takich usług jest miejsce dokonania dostawy towarów. Dostawa, w której pośredniczy Spółka jest wewnątrzwspólnotową dostawą towarów (towary są przemieszczane ze Szwecji do Polski). Towary są transportowane na rzecz polskiego klienta przez szwedzkiego przedsiębiorcę ze Szwecji do Polski. Miejscem dostawy towarów w przypadku gdy są one wysyłane lub transportowane jest, zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1, miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu tych towarów do nabywcy (zasada ta jest również wyrażona w art. 32 Dyrektywy 2006/112 w sprawie wspólnego systemu podatku od wartość dodanej). Jak Spółka wskazała powyżej, miejscem w którym towary znajdują się w momencie ich wysyłki do Polski jest Szwecja, wobec czego na podstawie art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) w związku z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, miejscem opodatkowania świadczonych przez Spółkę usług jest Szwecja. Prawidłowość dokonanej wykładni przepisów potwierdzają interpretacje wydane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach Nr IBPP2/443-143/07/BWo/KAN-1094/07 z 28 grudnia 2007 r. oraz IBPP2/443-59/RSz/07/KAN-409/08/07 z 16 listopada 2007 r. oraz Nr JBPP2/443-342/07/WN/KAN- 2685/12/07/KAN-2352/03/08 z 6 marca 2008 r. oraz w decyzja wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Gdańsku Nr Pl/005-122/05/Z/08 z 28 lutego 2006 r. Zdaniem Spółki jest ona uprawniona do wystawienia na rzecz zagranicznych kontrahentów faktury VAT nie zawierającej polskiego VAT. Podatek zostanie rozliczony w Szwecji przez zagranicznego kontrahenta. Fakt, że szwedzki kontrahent jest podmiotem zarejestrowanym na potrzeby VAT w Polsce nie ma w podanych okolicznościach wpływu na określenie miejsca świadczenia wykonywanych przez Spółkę usług, co potwierdzają interpretacje wydane przez organy podatkowe: postanowienie Naczelnika Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście Nr 1449/2BV/443/2006/206/KA z 24 maja 2006 r. oraz postanowienie Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie Nr 1471/NTR1/443-428/05/AS z 18 listopada 2005 r.

2.

W sytuacji wskazanej w pytaniu 2 Spółka również wykonuje usługi pośrednictwa w dostawie towarów. Dostawa dokonywana przez szwedzkiego kontrahenta na rzecz polskiego klienta ma w takiej sytuacji charakter dostawy krajowej (przed dokonaniem przedmiotowej dostawy towar jest przemieszczany ze Szwecji do Polski w ramach działalności szwedzkiej spółki). Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) ustawy o VAT miejscem świadczenia usług pośrednictwa w dostawie towarów jest miejsce dokonania dostawy towarów. Miejscem dokonania dostawy towarów, które nie są wysyłane ani transportowane jest zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy. Szwedzki kontrahent dokonuje dostawy na rzecz polskiego klienta na terenie kraju i w momencie dokonania dostawy towary znajdują się w Polsce. Miejscem świadczenia usług pośrednictwa wykonywanych przez Spółkę jest zatem w tym: przypadku Polska. Zgodnie jednak z regulacją art. 28 ust 6 ustawy o VAT, jeżeli nabywca usług pośrednictwa w dostawę towarów poda świadczącemu usługę numer, pod jakim jest zarejestrowany dla celów VAT w innym państwie członkowskim niż państwo, w którym ma miejsce dostawa towarów, usługa ta będzie opodatkowana w kraju, które wydało nabywcy usług ten numer VAT. Jeżeli więc szwedzki kontrahent (a więc nabywca usług świadczonych przez Spółkę) poda polskiemu kontrahentowi numer pod jakim jest zarejestrowany dla celów VAT w Szwecji, miejscem świadczenia usług pośrednictwa w dostawie towarów będzie Szwecja i Spółka również w tej sytuacji będzie uprawniona do wystawienia na rzecz szwedzkiego kontrahenta faktury nie zawierającej polskiego VAT. Podatek zostanie rozliczony w Szwecji przez nabywcę usług świadczonych przez Spółkę. Również w tym przypadku, fakt, iż szwedzki kontrahent jest zarejestrowany dla celów VAT w Polsce, nie wpływa na możliwość przeniesienia miejsca opodatkowania przedmiotowych usług do Szwecji. Z uwagi na powyższe wnoszę o uznanie stanowiska przedstawionego przez Spółkę za prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl