IP-PP2-443-716/07-3/PS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-716/07-3/PS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 4 grudnia 2007 r. (data wpływu 6 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku od towarów i usług dla dostaw towarów nabywanych przez jednostki samorządu terytorialnego dla jednostek ochrony przeciwpożarowej i przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 grudnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku od towarów i usług dla dostaw towarów nabywanych przez jednostki samorządu terytorialnego dla jednostek ochrony przeciwpożarowej i przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Urząd gminy rozpisał przetarg na zakup silnika do łodzi ratunkowej na potrzeby Ochotniczej Straży Pożarnej (łódź jest własnością OSP). Wykonawca zamówienia złożył ofertę Wnioskodawcy na sprzedaż, w której naliczył podatek VAT wysokości 22%. Wnioskodawca podkreśla, iż w przedmiotowym przypadku płatnikiem za wykonane zamówienie jest urząd gminy. Wykonane zamówienie tj. uzbrojona łódź będzie przekazane na rzecz OSP protokółem zdawczo - odbiorczym, będącym podstawą wraz z fakturą do dokonania rozliczeń o dofinansowanie zamówienia przez Samorząd Województwa na zakup sprzętu specjalistycznego dla OSP.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaka powinna być stawka VAT na dostawę silnika do łodzi ratunkowej gdzie kupującym jest gmina na potrzeby OSP.

Zdaniem Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę stan faktyczny sprawy oraz dyspozycję art. 41 ust. 2 i 10 ustawy o podatkach od towarów i usług można domniemywać, że stawka podatku VAT przy dostawie silnika winna być naliczona w wysokości 7%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów - w myśl art. 7 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Co do zasady stawka podatku VAT - na podstawie art. 41 ust. 1 tejże ustawy - wynosi 22%, jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi. I tak, stosownie do zapisu art. 41 ust. 2 tej ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku VAT wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W poz. od 129 do 134 wskazanego załącznika ustawodawca enumeratywnie wymienił towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej.

Stosownie do zapisu art. 41 ust. 10 cyt. ustawy, stawkę, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej (w poz. 129 ujęty został sprzęt pływający, statki pożarnicze, łodzie, pontony i silniki oraz statki powietrzne dla ratownictwa i gaszenia pożarów).

Z treści powołanych przepisów wynika, że stosowanie obniżonej - 7% - stawki podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług uzależnione jest od łącznego spełnienia następujących warunków:

1.

dostawa jest dokonana na terytorium kraju,

2.

dostawa jest dokonywana dla jednostek ochrony przeciwpożarowej,

3.

towary będące przedmiotem dostawy są wymieniony w poz. 129-134 załącznika nr 3 do tej ustawy,

4.

towary będące przedmiotem dostawy są przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej.

Mając na uwadze fakt, iż ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia "jednostki ochrony przeciwpożarowej", w związku z tym należy posiłkować się ustawą z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (tekst jedn. Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1229 z późn. zm.). Zgodnie z treścią art. 15 ustawy o ochronie przeciwpożarowej jednostkami ochrony przeciwpożarowej są:

1.

jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej,

a.

jednostki organizacyjne Wojskowej Ochotniczej Straży Przeciwpożarowej,

2.

zakładowa straż pożarna,

3.

zakładowa służba ratownicza,

4.

gminna zawodowa straż pożarna,

a.

powiatowa (miejska) zawodowa straż pożarna,

5.

terenowa służba ratownicza,

6.

ochotnicza straż pożarna,

7.

związek ochotniczych straży pożarnych,

8.

inne jednostki ratownicze.

Z przytoczonych przepisów wynika, iż jeśli nabywcą będzie urząd gminy stawką właściwą dla dostaw tych towarów będzie stawka 22% (na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT) bez względu na cel w jakim podmiot zakupuje te towary. W przypadku nabycia tych towarów (wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy) bezpośrednio przez jednostkę ochrony przeciwpożarowej, właściwą stawką VAT będzie 7% pod warunkiem, że towary te będą służyć ochronie przeciwpożarowej, co może wynikać między innymi ze złożonego zamówienia na te towary, przy czym nieistotnym jest fakt, kto będzie płatnikiem wymienionym na fakturze dokumentującej ich zakup.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż nabywcą towaru (w przedmiotowym przypadku silnika do łodzi ratunkowej) będzie Wnioskodawca, czyli urząd gminy, który dopiero w dalszej kolejności przekaże zakupiony towar dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, tak więc nie jest spełniony jeden z ww. warunków, gdyż dostawa nie następuje bezpośrednio na rzecz jednostek ochrony przeciwpożarowej.

Reasumując, określone w art. 41 ust. 2 cyt. ustawy o VAT przez ustawodawcę warunki, w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione, bowiem w przedstawionym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym, dostawa towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy o VAT nastąpi dla urzędu gminy, nie zaś dla jednostki ochrony przeciwpożarowej. Zatem przedmiotowa dostawa nie korzysta z obniżonej 7% stawki podatku VAT, lecz podlega opodatkowaniu według stawki podstawowej tj. 22%, zgodnie z art. 41 ust. 1 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem mając na uwadze powyższe należało uznać stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl