IP-PP2-443-694/08-4/BM - Czy w związku z nabywaniem od brytyjskiego podatnika usług, związanych z przygotowaniem i przeprowadzeniem emisji akcji, Spółka będzie podatnikiem podatku od towarów i usług w związku z importem usług?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-694/08-4/BM Czy w związku z nabywaniem od brytyjskiego podatnika usług, związanych z przygotowaniem i przeprowadzeniem emisji akcji, Spółka będzie podatnikiem podatku od towarów i usług w związku z importem usług?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 marca 2008 r. (data wpływu 21 kwietnia 2008 r.) uzupełnionego pismem z dnia 8 maja 2008 r. (data wpływu 12 maja 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia oraz stawki podatku przy świadczeniu usług związanych z przygotowaniem i przeprowadzeniem emisji akcji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 kwietnia 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia oraz stawki podatku przy świadczeniu usług związanych z przygotowaniem i przeprowadzeniem emisji akcji.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 31 stycznia 2008 r. na nadzwyczajnym walnym zgromadzeniu Spółki, podjęto m.in. decyzję o wyłonieniu, w związku z zamiarem wprowadzenia akcji Spółki do publicznego obrotu, doradców ds. oferty publicznej i wykonania niezbędnych analiz na potrzeby dokumentacji ofertowej. W dniu 7 lutego 2008 r. Spółka podpisała umowy z dwoma podmiotami, polskim i brytyjskim, które będą zajmowały się szeroko rozumianym procesem wprowadzania akcji Spółki na giełdę krajową i rynki zagraniczne. Zgodnie z umową, zakres działań zagranicznego doradcy jest następujący:

*

działanie w charakterze współkoordynatora oferty i współzarządzającego budowaniem księgi popytu;

*

zdefiniowanie i wspólna koordynacja wszelkich prac wykonywanych przez zewnętrznych doradców jak i Spółkę, niezbędnych do przeprowadzenia pierwszej oferty publicznej akcji Spółki oraz dopuszczenia akcji Spółki do obrotu na Giełdzie Papierów Wartościowych;

*

przygotowanie szczegółowego harmonogramu przeprowadzenia oferty oraz dopuszczenia akcji Spółki do obrotu na giełdzie;

*

przeprowadzenie wszelkich niezbędnych analiz związanych z przeprowadzeniem Oferty, w tym sporządzenie wyceny Spółki, przeprowadzenie części ekonomicznej i biznesowej procesu due dilligence, analiza rynku i podobnych transakcji dla celów oszacowania popytu na akcje oraz jego elastyczności cenowej, rekomendacja w sprawie wielkości oferty, analiza ryzyk związanych z przygotowaniem i przeprowadzeniem Oferty;

*

przygotowanie strategii oferowania akcji, rekomendowanej struktury Oferty oraz koncepcji jej przeprowadzenia;

*

doradztwo w zakresie przygotowania programu motywacyjnego dla kadry menedżerskiej lub pracowników Spółki;

*

współuczestnictwo (w tym m.in. poprzez sporządzenie fragmentów zwyczajowo sporządzanych przez doradcę finansowego) w przygotowaniu polskiego prospektu emisyjnego;

*

zorganizowanie procesu budowania księgi popytu na akcje - za granicą;

*

rekomendacja w zakresie ustalenia widełek cenowych/przedziału cenowego oferowanych akcji oraz ustalenia ostatecznej ceny emisyjnej akcji nowej emisji (i ceny sprzedaży akcji dotychczasowych) oraz ostatecznego przydziału akcji (przedstawianie szczegółowych raportów);

*

zorganizowanie i przeprowadzenie Oferty zgodnie z przepisami prawa i odpowiednimi zapisami zamieszczonymi w prospekcie emisyjnym akcji;

*

zorganizowanie i zarządzanie ewentualnym konsorcjum dystrybucyjnym;

*

wsparcie w zakresie wypełniania obowiązków informacyjnych i innych wymogów formalnych spoczywających na Spółce w zakresie regulacji zagranicznych;

*

zapewnienie druku i dystrybucji dokumentów ofertowych docelowym grupom inwestorów - w tym: koordynacja działań doradcy P.. Spółki przy druku i dystrybucji prospektów emisyjnych, koordynacja kampanii reklamowej i informacyjnej Spółki w związku z przeprowadzeniem pierwszej oferty publicznej akcji Spółki oraz dopuszczeniem akcji Spółki do obrotu;

*

subemisja;

*

stabilizacja kursu akcji na Giełdzie;

*

doradztwo dotyczące oczekiwań rynku (Polska/zagranica) w zakresie praktyk corporate governance spółek publicznych;

*

organizowanie spotkań typu pilot fishing, roadshow oraz przygotowywanie materiałów związanych z tymi spotkaniami, organizowanie spotkań oraz prezentacji dla analityków i inwestorów, przygotowywanie niezbędnych dokumentów, w tym raportów analitycznych i ich prezentacja;

*

współpraca z wszystkimi innymi doradcami zaangażowanymi przez Spółkę, w tym: z doradcą prawnym, z doradcą ds. obowiązków informacyjnych, agencją P..., audytorem i in., wsparcie w kontaktach z regulatorami: Komisji Nadzoru Finansowego, Giełdy, Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych;

*

wykonanie wszystkich niezbędnych analiz na potrzeby dokumentacji ofertowej;

*

wsparcie Spółki po zakończeniu transakcji;

*

wykonanie lub nadzór nad wykonaniem innych czynności, których wykonanie jest niezbędne do przeprowadzenia projektu które zwyczajowo należą do Współkoordynatora Oferty i współzarządzającego budowaniem księgi popytu.

Za wykonywane usługi, wskazanemu wyżej Zagranicznemu Wykonawcy należy się wynagrodzenie (skalkulowane oparciu o procent zależny od ceny emisji akcji i ich liczby). Płatność wynagrodzenia dokonywana będzie na podstawie faktur wystawianych przez Wykonawcę Zagranicznego. Wykonawca Zagraniczny nie jest zarejestrowanym w Polsce podatnikiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

*

Czy w związku z nabywaniem od brytyjskiego podatnika usług, związanych z przygotowaniem i przeprowadzeniem emisji akcji, Spółka będzie podatnikiem podatku od towarów i usług w związku z importem usług?

*

Czy nabyte usługi będą korzystały ze zwolnienia od podatku VAT jako usługi finansowe?

W opinii Wnioskodawcy, w sytuacji przedstawionej w niniejszym wniosku, odpowiedź na powyższe pytania jest pozytywna. Zgodnie bowiem z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Importem usług jest świadczenie usług z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorcą, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4, czyli otrzymujący świadczenie od podatnika posiadającego siedzibę poza terytorium kraju. Przy czym, zgodnie z ust. 2 ostatniego przepisu, w przypadkach wymienionych w art. 27 ust. 3 ustawy, podatnikiem zawsze jest usługobiorca. Przypadki te dotyczą kilku rodzajów usług, jeśli są świadczone na rzecz podatników mających siedzibę na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę. W zakresie tych usług przyjmuje się, że miejscem świadczenia usług jest miejsce gdzie nabywca usługi posiada siedzibę. Wśród usług objętych tymi szczególnymi regulacjami znalazły się m.in. usługi finansowe. Zauważyć przy tym należy, że Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług nie zawiera w ogóle klasy usług finansowych natomiast zawiera "usługi pośrednictwa finansowego", w których zawierają się usługi pośrednictwa finansowego, usługi ubezpieczeniowe oraz usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym i ubezpieczeniami. W szczególności, usługami pośrednictwa finansowego są usługi świadczone przez banki. Są to zatem de facto wszystkie rodzaje usług, wymienione w art. 27 ust. 4 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług. Zdaniem Spółki uprawnia to do postawienia tezy, ze usługi pośrednictwa finansowego w rozumieniu PKWiU są usługami finansowymi dla których miejscem świadczenia jest kraj siedziby usługobiorcy. W konsekwencji, P..., jeżeli będzie nabywała od podatnika brytyjskiego usługi pośrednictwa finansowego, stanie się podatnikiem podatku od towarów i usług w związku z importem tych usług. Oczywistym jest, że jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, usługi importowane powinny być opodatkowane taką samą stawką jak gdyby były świadczone w Polsce. Zgodnie z przepisem zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku Nr 4 do ustawy. Pod poz. 3 ww. załącznika jako usługi korzystające ze zwolnienia od podatku wymieniono usługi pośrednictwa finansowego sklasyfikowane w PKWiU w sekcji J ex (65-67), z wyłączeniem:

*

działalności lombardów (z wyjątkiem usług świadczonych przez banki),

*

usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,

*

usług doradztwa finansowego (PKWiU ex67.13.10-00.20),

*

usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKW1U ex 67.20.10-00.20,-00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,

*

usług ściągania długów i faktoringu,

*

usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

*

usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

*

transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,

*

transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.

Wyżej wymienione usługi podlegają opodatkowaniu według stawki 22%, a pozostałe usługi pośrednictwa finansowego sklasyfikowane w sekcji J ex (65-67) korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Mając na uwadze zakres czynności jakie będą wykonywane przez Zagranicznego Wykonawcę na rzecz Spółki, należy stwierdzić, że usługi jakie będą świadczone na rzecz Spółki mają charakter usług finansowych. W szczególności, związane są one z działalnością na rynkach papierów wartościowych, a zatem z działalnością maklerską i nie będą w żaden sposób związane z zarządzaniem akcjami Spółki. Dokonując niniejszego przesądzenia, Spółka oparła, się o opinię klasyfikacyjną jaką uzyskał Polski Wykonawca umowy od Urzędu Statystycznego. Podkreślić przy tym należy, iż zakres czynności jakie wykonywać będzie na rzecz Spółki K..... Polski i Zagraniczny jest analogiczny, natomiast K...... Polski dodatkowo zobowiązał się do wielu innych czynności wchodzących w zakres usług finansowych związanych z pierwszą ofertą publiczną akcji. W swoim wniosku o wydanie opinii klasyfikacyjnej, K...... wskazał, iż poza typowymi czynnościami maklerskimi i brokerskimi, związanymi z obrotem instrumentami finansowymi, zawiera w emitentami papierów wartościowych lub podmiotami wprowadzającymi papiery do obrotu umowy o tzw. subemisję usługową i wykonuje je oraz umowy o tzw. subemisję inwestycyjną i wykonuje je. Jeszcze innym rodzajem wykonywanej przez Konsorcjanta działalności jest oferowanie maklerskich instrumentów finansowych zarówno w drodze tzw. oferty publicznej, jak również w drodze oferty prywatnej. W zakresie tej ostatniej działalności wykonywanych jest z kolei wiele czynności:

*

pełnienie funkcji oferującego maklerskie instrumenty finansowe,

*

sporządzenie modelu finansowego oraz wyceny spółki, której maklerskie instrumenty finansowe mają być przedmiotem oferty,

*

nadzór i koordynacja wszelkich działań mających poprzedzić ofertę,

*

opracowanie harmonogramu, struktury i strategii realizacji oferty,

*

pomoc i asysta w przygotowaniu wniosków do K... oraz koordynacja i nadzór nad pracą wykonywaną przez doradców prawnych i biegłych rewidentów zaangażowanych przez klienta do przygotowania niezbędnej dokumentacji związanej z ofertą,

*

przygotowanie części prospektu emisyjnego,

*

złożenie w imieniu klienta wymaganego wniosku do K.. wraz z prospektem,

*

reprezentowanie klienta przed K..., KDPW oraz Giełdą w związku z ofertą,

*

udział w postępowaniu przed K... oraz koordynacja procesu poprawiania i aktualizacji prospektu przed jego zatwierdzeniem,

*

współpraca z doradcą prawnym przy sporządzaniu propozycji uchwał organów klienta oraz innej dokumentacji wewnętrznej oraz umów zewnętrznych niezbędnych do przeprowadzenia oferty,

*

organizowanie spotkań (road-show) z inwestorami instytucjonalnymi w centrach finansowych Polski i za granicą, nawiązywanie kontaktów z inwestorami, nadzór nad działaniami z zakresu PR i marketingowymi związanymi z wprowadzaniem instrumentów na rynek,

*

zorganizowanie oferty maklerskich instrumentów finansowych, a także zorganizowanie i koordynacja działań konsorcjum dystrybucyjnego, o ile zaistnieje potrzeba jego zorganizowania,

*

gwarantowanie lub organizacja gwarantowania emisji w oparciu o proces budowania księgi popytu,

*

rekomendowanie parametrów oferty, w tym przedziału cenowego,

*

nadzór nad prawidłowym przebiegiem oferty,

*

dokonywanie przydziału instrumentów finansowych oraz rozliczenie oferty.

Biorąc pod uwagę wskazany zakres wykonywanych czynności, polski usługodawca Spółki stwierdził, że jego zdaniem subemisja usługowa i inwestycyjna powinny być klasyfikowane jako usługi pośrednictwa finansowego, pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalno-rentowych, natomiast czynności opisane w ramach przygotowywania oferty instrumentów finansowych - jako usługi maklerskie na rynkach papierów wartościowych. Uzasadniając drugą dokonaną klasyfikację, strona stwierdziła, że wszystkie opisane czynności zmierzają do realizacji nadrzędnego cel, jakim jest przeprowadzenie na rachunek klienta transakcji, której przedmiotem jest i/lub sprzedaż maklerskich instrumentów finansowych na rynku finansowym. Zatem zgodnie z zasadami metodycznymi, kompleksowa usługa składająca się z zespołu czynności powinna być ujęta jednorodnie tak, jak gdyby składała się z usługi, która nadaje całości zasadniczy charakter. W tym kontekście czynności pomocnicze (m.in. organizowanie konsorcjów dystrybucyjnych, nadzorowanie przebiegu oferty publicznych, itd.) nie mogą być klasyfikowane odrębnie, ponieważ są wykonywane w ścisłym związku z główną usługą świadczoną przez podmiot na rzecz klientów, a mianowicie usługa maklerską. Takie ujęcie najwierniej oddaje naturę przedstawionej działalności. Urząd Statystyczny w opinii z dnia 15 lutego 2007 r. (sygn. OK-5672/KU-385/2007) całkowicie podzielił argumentację usługodawcy Spółki, klasyfikując "nabywanie i zbywanie maklerskich instrumentów finansowych na rachunek swoich klientów, prowadzenie rachunków papierów wartościowych, przechowywanie i rejestrowanie zmian, ewidencjonowanie i prowadzenie rachunków, oferowanie maklerskich instrumentów finansowych w drodze oferty publicznej jak również oferty prywatnej" i czynności temu towarzyszące do PKWIU 67.12.10-00. "Usługi maklerskie na rynkach papierów wartościowych oraz zarządzania funduszami". Z kolei "obrót (kupno/sprzedaż) maklerskimi instrumentami finansowymi, zawieranie z emitentem papierów wartościowych lub podmiotem wprowadzającym te papiery do obrotu umowy o subemisję usługową oraz subemisję inwestycyjną zostały ujęte w PKWiU 65.23.10-00.00 "Usługi pośrednictwa finansowego, gdzie indziej niesklasyfikowane, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalno-rentowych". Odnosząc zaś powyższe na grunt ustawy o podatku od towarów i usług, są to zwolnione od tego podatku usługi pośrednictwa finansowego, wymienione w poz. 3 załącznika Nr 4 do ustawy. W konsekwencji, ponieważ zakres czynności jakie będą świadczone na rzecz Spółki przez podmiot zagraniczny będą w znakomitej większości zbieżne z usługą wykonywaną przez podmiot polski, uznać należy, że Spółki dokona importu usług pośrednictwa finansowego. Mając na uwadze powyższe, wymienione przez Spółkę usługi, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, w związku z pozycją 3 do załącznika Nr 4 do ustawy są zwolnione od podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Ustawa o podatku od towarów i usług wprowadza szereg szczegółowych regulacji w zakresie rozliczenia podatku przy świadczeniu usług, w tym zasady określania miejsca świadczenia usług i tym samym miejsca ich opodatkowania. W tym celu niezbędna jest prawidłowa kwalifikacja usługi, co determinuje określenie miejsca jej świadczenia. Podkreślić należy, że w sprawach klasyfikacji wyrobów i usług, zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi) wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach. Organy podatkowe nie są uprawnione do dokonywania ww. klasyfikacji. W przypadku wątpliwości w tym zakresie, należy zwrócić się o dokonanie prawidłowej klasyfikacji do Urzędu Statystycznego w Łodzi, Ośrodka Interpretacji i Standardów Klasyfikacyjnych.

Stosownie do art. 27 ust. 1 ww. ustawy, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

W myśl przepisu art. 27 ust. 3 pkt 2 ustawy, w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stale miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. Zgodnie z art. 27 ust. 4 pkt 4 ustawy, przepis ust. 3 stosuje się do usług bankowych, finansowych i ubezpieczeniowych łącznie z reasekuracją, w wyjątkiem wynajmu sejfów przez banki.

Co do zasady, w myśl art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 1, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku Nr 4 do ustawy. W załączniku, pod pozycją 3 wymienione zostały usługi pośrednictwa finansowego Sekcja J ex (65-67), z wyłączeniem:

1.

działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,

2.

usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,

3.

usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),

4.

usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń społecznych w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,

5.

usług ściągania długów oraz faktoringu,

6.

usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

7.

usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

8.

transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,

9.

transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.

Jak wynika z przedstawionego opisu stanu faktycznego, Wnioskodawca zawarł umowy z dwoma podmiotami (polskim i brytyjskim), które to podmioty zajmują się szeroko rozumianym procesem wprowadzania akcji Wnioskodawcy na giełdę krajową i rynki zagraniczne. W swoim wniosku Strona powołuje się na opinię klasyfikacyjną jaką uzyskał polski kontrahent Wnioskodawcy od Urzędu Statystycznego i, gdyż jak podnosi Strona, zakres czynności jakie wykonywać będzie na rzecz P... podmiot polski i zagraniczny jest analogiczny, z tym tylko wyjątkiem, że podmiot polski dodatkowo zobowiązał się wobec Strony do świadczenia innych czynności związanych z pierwszą ofertą publiczną akcji. Wnioskodawca, opierając się na powyższej klasyfikacji, twierdzi, iż usługi wykonywane przez podmiot zagraniczny na rzecz P... mieszczą się w grupowaniu PKWiU 65.23.10-00.00 "usługi pośrednictwa finansowego, gdzie indziej niesklasyfikowane, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalno-rentowych", a tym samy w związku z nabyciem tych usług podatnikiem jest Wnioskodawca. Przedmiotowe usługi, stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z pozycją Nr 3 załącznika Nr 4 do ustawy, podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

W opinii tutejszego organu podatkowego fakt, że zagraniczny kontrahent Wnioskodawcy nie będzie wykonywał wszystkich tych czynności, które wykonywać będzie podmiot polski, powoduje, że nie można analogicznie traktować tych sytuacji - zakres usług opisany przez podmiot polski we wniosku do Urzędu Statystycznego jest inny niż zakres usług, które wykonuje podmiot zagraniczny (organ statystyczny określił w nomenklaturze statystycznej usługi obrotu maklerskimi instrumentami wartościowymi, zawierania z emitentem papierów wartościowych lub podmiotem wprowadzającym te papiery do obrotu umowy o "submisję usługową" oraz "submisję inwestycyjną" (zakup papierów wartościowych w celu ich dalszej odsprzedaży) jako "usługi pośrednictwa finansowego, gdzie indziej niesklasyfikowane, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalno-rentowych" PKWiU 65.23.10-00.00). Stanowisko Spółki w zadanej sytuacji uznano za nieprawidłowe z uwagi na fakt, iż w ocenie stanu prawnego Wnioskodawca argumentuje zakwalifikowanie przedmiotowych usług do wskazanego grupowania PKWiU opinią klasyfikacyjną GUS wydaną w oparciu o inny stan faktyczny (świadczony jest inny katalog czynności, co do których nie sposób, bez posługiwania się metodami klasyfikacyjnymi, stanowić, iż ich zasadniczym celem jest submisja usługowa oraz submisja inwestycyjna).

Jednakże, jak już podkreślono na wstępie, to na świadczącym usługę ciąży obowiązek zaliczenia określonej usługi do właściwego grupowania - organ podatkowy nie jest władny do rozstrzygania w tej kwestii.

Reasumując należy więc stwierdzić, iż jeżeli usługi, które świadczy zagraniczny kontrahent Strony mieszczą się w grupowaniu PKWiU 65.23.10-00.00, to w analizowanym zdarzeniu podmiotem zobowiązanym do rozliczenia VAT z tytułu importu usług będzie Wnioskodawca (art. 27 ust. 4 pkt 4 ustawy), wówczas też usługi te będą mieściły się wśród czynności, co do których ustawodawca zastosował w załączniku Nr 4 do ustawy, poz. 3 zwolnienie od opodatkowania podatkiem od towarów i usług (art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy). W przeciwnym przypadku zastosowanie znajdzie tutaj zasada ogólna wyrażona w w/powołany art. 27 ust. 1 ustawy - podatnikiem będzie wówczas zagraniczny kontrahent Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10,09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl