IP-PP2-443-692/07-3/SAP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-692/07-3/SAP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 7 grudnia 2007 r. (data wpływu 10 grudnia 2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących usługi reklamowe, promocyjne i marketingowe - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 grudnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących usługi reklamowe, promocyjne i marketingowe.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność polegającą na produkcji oraz sprzedaży kawy, jak też innych towarów. Dostawa towarów jest dokonywana do hurtowników oraz do wielkopowierzchniowych sieci detalicznych, zwanych dalej "sprzedawcami".

Warunki współpracy handlowej Spółki ze sprzedawcami (wielkopowierzchniowymi sieciami detalicznymi) regulują zawierane umowy / porozumienia. Przedmiotowe umowy oprócz określenia warunków handlowych regulują także wzajemne rozliczenia stron, w tym w zakresie przysporzeń, benefitów oraz płatności realizowanych przez Spółkę na rzecz sprzedawców - wielkopowierzchniowych sieci detalicznych. Świadczenia realizowane przez Spółkę, wynikające z zawartych umów i porozumień (świadczenia te mają różne nazwy i charakter uzależniony od sprzedawcy), dotyczą:

1.

Rabatu podstawowego - ustalanego dla wszystkich dostaw jako procent ceny. Rabat jest rozliczany przy zakupie towarów i uwzględniany na fakturze VAT wystawianej przez Spółkę.

2.

Upustów - realizowanych na fakturze zakupu. Upust może być stały lub okresowy i jest ustalany jako procent od obrotu / procent od wartości zakupionego towaru. Rozliczenie jego następuje na fakturze wystawianej przez Spółkę i dokumentującej sprzedaż towarów.

3.

Upustów (obniżek cen) - upust stały liczony od ceny netto z cennika lub karty produktu potwierdzonych przez obie strony, cześć upustu to tzw. rabat wolumenowy a część dotyczy utrzymania pozycji o charakterze regularnym z oferty Spółki. Rozliczenie następuje na fakturze wystawionej przez Spółkę.

4.

Upustów logistycznych kwotowych - opłata za karton; uwzględniany na fakturze wystawionej przez Spółkę.

5.

Usług reklamowych - obliczanych jako procent od miesięcznej sprzedaży. Płatność w tym zakresie dokonywana jest przez Spółkę na rzecz sprzedawcy na podstawie faktury VAT wystawionej przez sprzedawcę na rzecz Spółki,

6.

Usług CRM (Customer Relationship Management) - usługi konsultacji handlowych, w ramach których w danym obiekcie wielkopowierzchniowym może odbyć się dodatkowa promocja (np. dodatkowa lokalizacja, gazetka). Strony określają ilość przedmiotowych usług w danym roku, a wynagrodzenie ma formę ryczałtu. Płatność dokonywana jest na podstawie faktury wystawianej przez sprzedawcę na rzecz Spółki.

7.

Usług w ramach budżetu promocyjnego - łączna wartość usług zamawianych w ramach tzw. budżetu promocyjnego, w tym na tzw. akcje specjalne, obliczana jest jako procent od obrotu. Spółka wypłaca z tego tytułu wynagrodzenie na podstawie faktur VAT wystawianych przez sprzedawców.

8.

Usług konsultacji handlowych - ich wartość ustalana jest w formie ryczałtu. Płatność dokonywana jest na podstawie faktury VAT wystawianej przez sprzedawcę na rzecz Spółki.

9.

Wynagrodzenia za usługi marketingowe - usługi świadczone są na rzecz Spółki przez sprzedawcę. Rozliczane są miesięcznie jako procent od realizowanego obrotu na podstawie faktury VAT wystawianej przez sprzedawcę.

10.

Wynagrodzenia z tytułu nadzwyczajnych akcji promocyjnych związanych z otwarciem nowych sklepów oraz przekształceniem sklepów (zmiana marki) - ustalanego w formie zryczałtowanej za każdą akcję. Faktury VAT w tym zakresie wystawia sprzedawca na rzecz Spółki.

11.

Usług marketingowych wynagradzanych w formie zryczałtowanej. Opłata dotyczy dodatkowych ekspozycji podczas akcji urodzinowych, ekspozycji świątecznych, festiwalu dostawców - katalogów, dodatkowych lokalizacji. Faktury VAT w tym zakresie wystawia sprzedawca na rzecz Spółki.

12.

Usług marketingowych - wspierające sprzedaż towarów. Rozliczane są miesięcznie jako procent od realizowanego obrotu na podstawie faktury VAT wystawianej przez sprzedawcę.

13.

Akcji promocyjnych poprzedzających otwarcie nowego sklepu (gazetki, linki do strony internetowej) i animacje - wynagrodzenia w formie zryczałtowanej, faktury VAT w tym zakresie wystawia sprzedawca na rzecz Spółki.

14.

Wynagrodzenia netto za intensyfikację działalności handlowej (bonus roczny bezwarunkowy) - rozliczany okresowo (miesięcznie) i bezwarunkowo jako ustalony procent od obrotu netto. Płatność dokonywana jest na podstawie faktury VAT wystawianej przez sprzedawcę na rzecz Spółki.

15.

Wynagrodzenia netto za intensyfikację działalności handlowej (bonus roczny warunkowy) - rozliczany rocznie od obrotu netto po osiągnięciu ustalonego progu. Ustalany w formie procentowej i rozliczany na podstawie faktury VAT wystawianej przez sprzedawcę.

16.

Rocznej premii pieniężnej - obliczanej jako procent od obrotu. Premia jest naliczana i wypłacana jeśli obrót pomiędzy Spółką a sprzedawcą przekroczy określoną w umowie wartość w danym roku. W tym zakresie sprzedawca wystawia Spółce faktury, VAT, na podstawie których Spółka dokonuje płatności.

17.

Okresowej premii pieniężnej - rozliczanej miesięcznie jako procent od realizowanego obrotu. Zgodnie z postanowieniami zawartych umów część płatności dotyczy dwutygodniowych multibrandowych i multipletowych akcji, część dotyczy zaś utrzymania oferty asortymentu we wskazanej sieci wielkopowierzchniowej. Płatność dokonywana jest na podstawie faktury VAT wystawianej przez sprzedawcę na rzecz Spółki.

18.

Premii Pieniężnej - rozliczanej kwartalnie i finalnie na koniec roku kalendarzowego. Ustalanej jako procent od obrotu. Płatność dokonywana jest przez Spółkę na podstawie faktur wystawionych przez sprzedawcę.

Dodatkowego podkreślenia wymaga, iż w przypadku rozliczeń wymienionych powyżej sposób ich dokumentowania jest następujący:

* W przypadku punktów 1-4 - Spółka uwzględnia rabat i upust na fakturze VAT dokumentującej sprzedaż towarów, tj. sprzedaje, towary po obniżonej cenie w stosunku do cennika podstawowego,

* W przypadku usług wskazanych w punktach 5-13 fakturę VAT za usługi wystawia sprzedawca na rzecz Spółki. Usługa obciążona jest stawką podstawową podatku, który podlega rozliczeniu przez Spółkę.

* W przypadku punktu 14 - 18 premie i bonusy dokumentowane są fakturą VAT (zgodnie z pismem Ministra Finansów PP3-812-1222/2004/AP/4026), a podatek wykazany na fakturze jest odliczany przez Spółkę.

Jednakże w związku z aktualnym orzecznictwem sądów administracyjnych dotyczącym rozliczania premii pieniężnych i usług, jak też mając na uwadze zmianę przepisów ustawy o podatku od towarów i usług która wejdzie w życie od 1 stycznia 2008 r. powstała w Spółce wątpliwość co do stosowanych rozliczeń.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku usług wskazanych w punktach od 5 do 13 Spółka ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez sprzedawców a dokumentujących usługi świadczone zgodnie z umowami o współpracy i porozumieniami.

Zgodnie ze stanowiskiem wnioskodawcy w przypadku usług wymienionych w punktach 5-13 (opisanych w przedstawionym stanie faktycznym) Spółka ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez sprzedawców. Wystawiane przez sprzedawców faktury dokumentują bowiem wykonywanie przez sprzedawców na rzecz Spółki szeroko pojętych usług marketingowych i reklamowych obejmujących: (i) usługi reklamowe, (ii) usługi konsultacji handlowych związanych z dodatkową promocją (np. dodatkowa lokalizacja, gazetka), (iii) akcje promocyjne związane z otwarciem nowych sklepów oraz przekształceniem sklepów (zmiana marki). Czynności wykonywane przez sprzedawców w ramach umów/porozumień bez względu na zasady ustalania wynagrodzenia podlegają opodatkowaniu na mocy art. 5 ust. 1 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwana dalej Uptu. W związku z tym faktem, w przypadku otrzymania przez Spółkę prawidłowo wystawionej faktury dokument ten stanowi podstawę do odliczenia podatku naliczonego na mocy przepisów art. 86 ust. 1, ust. 2 pkt 1 oraz ust. 10 i ust. 11 Uptu.

W związku z powyższym wykazany na fakturach podatek od towarów i usług w wysokości 22% jako tzw. podatek naliczony będzie mógł obniżyć podatek należny Spółki w rozliczeniu za miesiąc w którym Spółka otrzymała fakturę lub w rozliczeniu za miesiąc następny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl