IP-PP2-443-660/07-3/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-660/07-3/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2007 r. (data wpływu 30 listopada 2007 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie zastosowania stawki 0% w przypadku usługi spedycyjnej na rzecz firmy trudniącej się eksportem towarów za granicę - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 listopada 2007 r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie zastosowania stawki 0% w przypadku usługi spedycyjnej na rzecz firmy trudniącej się eksportem towarów za granicę.

W przedmiotowym wniosku zostało przestawiony następujący stan faktyczny.

W miesiącu listopadzie w ramach działalności przedsiębiorstwa Wnioskodawca wykonał usługę spedycyjną na rzecz firmy trudniącej się eksportem towarów za granicę, w tym przypadku na Ukrainę. Wnioskodawca nadmienia, że w dokumentach firma ma do czynienia z tą samą firmą (Sp. z o.o.) mającą swą siedzibę w W jak i B. (Sv) Towar został przewieziony przez podwykonawcę (przewoźnika) na terenie Polski, następnie załadowany już przez eksportera na wagony kolejowe i wysłany na Ukrainę. Spółka przysłała zlecenie transportowe na usługę, na którym zaznaczyła, aby na podstawie art. 83 ust. 3 ustawy o VAT wystawić im fakturę ze stawką 0% (czyli należy to traktować jako część transportu międzynarodowego) - uzależniając jednocześnie przyjęcie tylko takiej faktury. Firma dołączyła następujące dokumenty:

1.

ksero SMGS - list przewozowy kolejowy na którym widnieje, iż z 3 samochodów w tym z Wnioskodawcy przeładowano towar na wagony kolejowe - nadawca - spółka warszawska, odbiorca z Ukrainy,

2.

ksero SAD-z którego wynika, iż nadawcą jest spółka z W, odbiorca z Ukrainy,

3.

CMR - wydany przewoźnikowi, z tego dokumentu wynika, iż odbiorcą jest spółka z B, miejsce przeznaczenia - B.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy można im wystawić fakturę z 0% stawką VAT i z jaką stawką powinien wystawić dla Wnioskodawcy fakturę podwykonawca (przewoźnik) - dot. filii

2.

Czy 0% stawka obowiązuje również w przypadku gdy zleceniodawcą jest firma z B.

Zdaniem wnioskodawcy może wystawić fakturę VAT ze stawką 0%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy - w przypadku świadczenia usług transportowych miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28.

W myśl art. 83 ust. 1 pkt 23 ww. ustawy stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.

Zgodnie z art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

a.

z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,

b.

z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,

c.

z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),

d.

z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.

Prawo do zastosowania stawki 0% z tytułu świadczenia usług transportu międzynarodowego, w tym pośrednictwa związanego z tymi usługami, ustawodawca uzależnił od posiadania przez świadczącego usługę określonych dokumentów, wymienionych w art. 83 ust. 5. Dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług transportu międzynarodowego są w przypadku transportu:

1.

towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2;

2.

towarów importowanych - oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

Uwzględniając powyższe przepisy, świadczone usługi będą usługami transportu międzynarodowego bez względu na osobę zleceniodawcy (tj. kontrahent krajowy czy zagraniczny), jeśli tylko zostaną spełnione ww. warunki w zakresie miejsca rozpoczęcia i zakończenia tej usługi, oraz w zakresie posiadanej dokumentacji w zakresie świadczenia usług transportu międzynarodowego.

Zatem usługa międzynarodowego transportu towarów, na podstawie ww. art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 27 ust. 2 pkt 2 oraz art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy, będzie opodatkowana wyłącznie na odcinku trasy przebiegającym na terytorium Polski, wg stawki 0%. Natomiast pozostała część tej usługi, wykonywana na odcinkach trasy przebiegających poza granicami kraju, podlega opodatkowaniu w państwie, którego dany odcinek trasy dotyczy, według zasad tam obowiązujących. O konieczności rejestracji podatkowej przewoźników w tych krajach, w celu rozliczenia podatku, decydują wewnętrzne regulacje tych państw.

Zgodnie z art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy opodatkowanie usług transportu międzynarodowego preferencyjną stawką 0% wymaga odpowiedniego ich udokumentowania, tj. przewoźnik powinien posiadać list przewozowy lub dokument spedytorski, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim.

Zaliczenie przez ustawodawcę usług spedycji międzynarodowej do usług transportu międzynarodowego nie powoduje, że zmienia się charakter tej usługi i należy tą usługę we wszystkich regulacjach rozważać w kategorii usług transportowych.

Zatem odpowiadając na pierwsze pytanie, przedmiotowa usługa będzie usługą transportu międzynarodowego na podstawie art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. a) (Ukraina nie jest członkiem Unii Europejskiej). Należność za tę usługę należy wykazać na fakturze (z podaniem liczby kilometrów) w rozbiciu na: odcinek krajowy opodatkowany stawką 0%, odcinek wykonany poza terytorium kraju (państwa Unii Europejskiej oraz kraje leżące poza granicami UE) - niepodlegający opodatkowaniu w Polsce (oznaczony przez Pana jako NP).

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca nie udzielił odpowiedzi na wezwanie nr IP-PP2-443-660/07-2/MK z dnia 15 stycznia 2008 r. dotyczące wskazania przepisów prawa podatkowego będących przedmiotem interpretacji indywidualnej oraz własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego dotyczącego pytania drugiego, tj. stawki podatku VAT jaką winien zastosować Pański podwykonawca. W związku z powyższym, taki stan faktyczno-prawny uniemożliwia udzielenie odpowiedzi.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10,09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl