IP-PP2-443-648/08-4/IK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-648/08-4/IK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 kwietnia 2008 r. (data wpływu 14 kwietnia 2008 r.) uzupełnionego pismem z dnia 23 czerwca 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego oraz jego zwrotu od wydatków służących realizacji projektu "Budowa sieci wodociągowej" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 kwietnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego oraz jego zwrotu od wydatków służących realizacji projektu "Budowa sieci wodociągowej".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Budowa sieci wodociągowej.

Wodociąg X

W m. X istnieje stacja wodociągowa, wybudowana w latach 1985-87, pracująca w układzie dwustopniowego pompowania wody na bazie ujęcia składającego się z dwóch studni wierconych o zatwierdzonych zasobach eksploatacyjnych. Jakość wody z tych studni jest zgodna z obowiązującymi wymogami. Woda doraźnie może być dezynfekowana wodnym roztworem podchlorynem sodu. Wodociąg pracuje następująco - woda ze studni S-1 podawana jest pompą głębinową typu G80IVA z silnikiem elektrycznym o mocy 18 kW z wydajnością około 66 m#179; /h do żelbetowego zbiornika wyrównawczego o pojemności 2*100 m#179;. Stąd czerpana jest czterema pompami 65 PJM230 z silnikiem o mocy po 15 kW, tłoczona jest poprzez dwa hydrofory po 4 m#179; do zewnętrznej sieci wodociągowej. Obiekty stacji wodociągowej znajdują się w dobrym stanie technicznym, a jej urządzenia pracują bezawaryjnie. Wodociąg ten zaopatruje obecnie siec wodociągową o długości około 19,9 km miejscowość M i G. Wodociąg X posiada również pozwolenie wodno-prawne na pobór wód podziemnych, które jest ważne do 31 grudnia 2014 r. Zużycie aktualne jest znacznie mniejsze niż wynosi wydajność urządzeń stacji i mieści się również w ilości określonych przez pozwolenie wodno-prawne. Nadmiar pozostający w dyspozycji z ujęcia można wykorzystać dla zaopatrzenia w wodę dodatkowych wsi sąsiadujących bezpośrednio z istniejącą siecią wodociągową. Proponuje się zaopatrzenie w wodę trzynastu sołectw zamieszkałych przez 2354 osoby w 588 gospodarstw.

Wodociąg Y

Istnieje stacja wodociągowa w Y wybudowana w 2006 r., zaopatruje w wodę mieszkańców.

Wodociąg Y posiada pozwolenie wodno-prawne na pobór wód podziemnych. I jest ważne do 6 grudnia 2026 r. Zapotrzebowanie na wodę p. pożarową ustalono na 5 dm#179;/sek.

Stacja pracuje w układzie dwustopniowego pompowania wody na bazie ujęcia składającego się z jednej studni wierconej o zatwierdzonych zasobach eksploatacyjnych = jednej studni wierconej o zatwierdzonych zasobach eksploatacyjnych=10m#179;/eksploatacyjnych = 2,5m. Jakość wody z tej studni nie jest zgodna z obowiązującymi wymogami. Woda, w ilości 10 m#179;/h jest uzdatniana na ciśnieniowym odżelaziaczu, doraźnie może być dezynfekowana wodnym roztworem podchlorynem sodu. Po uzdatnianiu woda gromadzona jest w żelbetowym zbiorniku wyrównawczym o poj. 100m#179;. Stąd czerpana jest zestawem pompowym składającym się z trzech pomp, pracującymi na potrzeby bytowo - gospodarcze lub cele pożarowe, tłoczona jest do zewnętrznej sieci wodociągowej. Obiekty stacji wodociągowej wodociągowej znajdują się w bardzo dobrym stanie technicznym, a jej urządzenia pracują bezawaryjnie. Zużycie aktualne jest znacznie mniejsze niż wynosi wydajność urządzeń stacji i mieści się również w ilości określonych przez pozwolenie wodno-prawne. Wydajność stacji, wydłużając czas pracy ujęcia w ciągu 22 godzin w ciągu doby, może przykryć potrzeby dodatkowych dwóch wsi, sąsiadujących bezpośrednio z istniejącą siecią wodociągową Y. Wsie zamieszkuje 250 osób w 65 gospodarstwach. Zakres sieci do zrealizowania obejmuje wszystkie gospodarstwa znajdujące się na mapie 1:10 000, którą wykorzystano w koncepcji.

Wodociąg Z

Na terenie byłego Państwowego Gospodarstwa Rolnego w Z istnieje stacja wodociągowa, która zaopatruje w wodę osiedle mieszkaniowe. Wydajność tej stacji, a także zły stan techniczny nie pozwala na wykorzystanie jej dla zaopatrzenia wsi w wodę bytowo-gospodarczą, ani przeciwpożarową. Dlatego też przewiduje się wykonanie nowego ujęcia wody i budowę stacji wodociągowej, która zaopatrzy 7 miejscowości zamieszkałych przez 1678 osób w około 420 gospodarstwach. Uzbrojenie sieci stanowić będą hydranty p. pożarowe nadziemne i zasuwy w węzłach na odcinkach prostych co około 500 m. Zakres sieci do zrealizowania obejmuje wszystkie gospodarstwa znajdujące się na mapie 1:10 000, która wykorzystano w koncepcji. Zakres tej sieci winien być skorygowany przez gminę pod kątem opłacalności inwestycji (gospodarstwa opuszczone, gospodarstwa nierokujące rozwoju z powodu braku następców itp.) Długość przyłączy wodociągowych przewidywanych, przyjmując średnio 40 m rurociągu na gospodarstwo wyniesie 40m*420 gospodarstw = 16,8 km

Wodociąg Ż

Projektowany wodociąg Ż obejmować będzie 4 miejscowości zamieszkałych przez 1222 osoby w około 306 gospodarstwach. Zapotrzebowanie na wodę bytowo-gospodarczą.

Łączna długość sieci zasilanej z tego wodociągu wyniesie 43,6 km z rur PCV lub PE. Uzbrojenie sieci stanowić będą hydranty p. pożarowe nadziemne i zasuwy w węzłach na odcinkach prostych co około 500 m. Zakres sieci do zrealizowania obejmuje wszystkie gospodarstwa znajdujące się na mapie 1:10 000, która wykorzystano w koncepcji. Zakres tej sieci winien być skorygowany przez gminę pod kątem opłacalności inwestycji (gospodarstwa opuszczone, gospodarstwa nierokujące rozwoju z powodu braku następców itp.) Długość przyłączy wodociągowych przewidywanych, przyjmując średnio 40 m rurociągu na gospodarstwo wyniesie 40m*3060 gospodarstw = 12,2 km

Pismem z dnia 23 czerwca 2008 r., Wnioskodawca uzupełnił przedmiotowy wniosek o informację dot. zdarzenia przyszłego, pytania oraz stanowiska.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej. Szczególnie zadania gminy obejmują sprawy wodociągów i zapatrzenia w wodę, kanalizacji itp. Czynności z zakresu gospodarki komunalnej realizuje mający odrębny status podatnika jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej powołana Uchwałą Rady Gminy. Zadania z zakresu Gospodarki wodnej i ściekowej realizuje Gminny Zakład Komunalny (zakład budżetowy). Gmina wystąpiła z wnioskiem o współfinansowanie inwestycji z udziałem środków Unii Europejskiej w ramach programu RPO Województwa..... 2007-2013. W złożonych wnioskach Gmina występuje jako beneficjent. Po zakończeniu inwestycji Pn "Budowa sieci wodociągowej w gminie X zostanie ona przekazana do eksploatacji GZK, który to zgodnie ze statutem wykonuje zadania z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę posiada odrębny status podatnika VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina będzie mogła korzystać z odliczeń podatku od towarów i usług.

Czy Gmina może odzyskać podatek VAT z tytułu realizacji powyższej inwestycji współfinansowanej ze środków RPO Województwa.....2007-2013.

Zdaniem wnioskodawcy Gmina nie będzie mogła korzystać z odliczeń podatku od towarów i usług, ponieważ podatek VAT jest dla gminy kosztem. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanej, podatnikom przysługuje prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z kolei zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jst., z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych. Zadania w zakresie zbiorowego zaopatrywania w wodę Gmina przekaże do realizacji Zakładowi Komunalnemu, który ma odrębny status podatkowy.

W związku z powyższym, wg naszej oceny brak jest przesłanek, które pozwoliłyby na otrzymanie przez Gminę zwrotu podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1a ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7: suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Aby możliwa była realizacja prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, nabywane przez podatnika towary lub usługi muszą służyć do wykonywania przez niego czynności podlegających opodatkowaniu. W sytuacji braku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług oraz ubiegania się o zwrot tego podatku.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Gmina zamierza realizować inwestycje pod nazwą "Budowa sieci wodociągowej" Gmina wystąpiła o dofinansowanie inwestycji z Unii Europejskiej w ramach programu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007-2013. W ramach realizacji tego projektu, Gmina będzie ponosiła koszty podatku VAT od nabytych towarów i usług, które będą zaliczone do kosztów kwalifikowanych, a realizacja ww. inwestycji nie będzie służyć czynnościom opodatkowanym.

W zakresie realizacji zadań publicznych Gmina jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r., w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.).

Biorąc pod uwagę powyższe należy uznać, że ze względu na fakt, iż realizowana przez Gminę inwestycja "Budowa sieci wodociągowej" nie będzie służyła wykonywaniu czynności opodatkowanych, a więc nie będzie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów towarów i usług zużytych przy realizowanych inwestycjach zgodnie z ww. art. 86 ust. 1, a także ubiegania się o zwrot tego podatku zgodnie z art. 87 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 23 ust. 1 i 2 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r., zgodnie z którymi zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1.

Przepisy ww. rozporządzenia przewidują bowiem możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 6 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004 r.

Zintegrowany Program Operacyjnego Rozwoju Regionalnego został wprowadzony rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 lipca 2004 r. w sprawie przyjęcia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. Nr 166, poz. 1745). Podkreślić należy, że Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego jest funduszem strukturalnym (poakcesyjnym), finansowanym z budżetu Unii Europejskiej według zasad prawa wspólnotowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10,09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl