IP-PP2-443-638/08-4/IK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-638/08-4/IK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 16 kwietnia 2008 r. (data wpływu 18 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

wszelkiego wydania towarów związanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa, w tym sprzedaży premiowej, upominków dla kontrahentów, sprzedaży towarów za 1 grosz oraz zużycia towarów w ramach degustacji - jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 18 kwietnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania VAT z tytułu towarów przekazywanych w ramach aktywności promocyjnych oraz mających charakter wsparcia sprzedaży.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zakłady (dalej Spółka) są producentem wysokoprocentowych napojów alkoholowych. W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Spółka podejmuje różnego rodzaju akcje polegające na promocji wsparciu sprzedaży alkoholi produkowanych przez Spółkę. Działania Spółki w tej dziedzinie można podzielić na następujące grupy:

1.

Wsparcie sprzedaży polegające na nieodpłatnym wręczeniu towaru znajdującego się w ofercie handlowej spółki kontrahentom z którymi spółka pozostaje w stałych relacjach handlowych tj. hurtownikom lub dystrybutorom. Przekazanie towarów następuje w tym przypadku w trakcie stałych wizyt przedstawiciel handlowych w tych punktach. Celem wizyty przedstawiciela handlowego jest przede wszystkim upewnienie się czy punkty te są należycie zaopatrzone we wszystkie produkty znajdujące się w ofercie handlowej Spółki oraz czy są odpowiednio wyeksponowane. Przedstawiciele handlowi w trakcie tych wizyt zbierają również informacje na temat oceny sprzedawanych przez Spółkę produktów oraz zapotrzebowania na jej produkty w danym regionie kraju w najbliższym okresie czasu.

2.

Wsparciu sprzedaży polegającym na nieodpłatnym wręczeniu towaru znajdującego się w ofercie handlowej spółki punktom handlowym oraz gastronomicznym, w których produkty Spółki mogą być zakupione przez ostatecznych konsumentów. Odwiedzane przez przedstawicieli Spółki punkty handlowe i gastronomiczne nie dokonują zakupów jej towarów bezpośrednio od spółki ale od znajdujących się w danym rejonie kraju hurtowników lub dystrybutorów. Hurtownie dystrybutorzy zakupują natomiast bezpośrednio towary od Spółki. Przedstawiciele handlowi w trakcie tych wizyt zbierają również informacje na temat dokonywanej przez konsumentów oceny sprzedawanych przez nią produktów oraz ich preferencji.

3.

Wsparciu sprzedaży polegającym na prezentacji (połączonej z degustacją) wyrobów Spółki przez "potencjalnych nabywców jej produktów. W trakcie prezentacji połączonej z degustacją następuje zużycie towarów Spółki. Akcje tego rodzaju są zawsze szczegółowo dokumentowane w formie specjalnie przygotowanego przez Spółkę protokołu rozliczenia degustacji. W treści sporządzonego protokołu rozliczenia degustacji Spółka zamieszcza następujące informacje:

* data i miejsce przeprowadzenia degustacji,

* ilość osób uczestniczących w degustacji.

* ilość wyrobów wykorzystanych podczas degustacji,

* opisy i komentarze uczestników degustacji,

* ewentualne uwagi dotyczące przeprowadzenia degustacji,

* dane i podpis osoby odpowiedzialnej za przeprowadzenie degustacji.

4.

Sprzedaży towarów po obniżonej cenie czyli tzw. sprzedaż towarów za 1 grosz w celu wsparcia sprzedaży, Spółka organizuje akcje polegające na sprzedaży dla danego kontrahenta w danym okresie czasu, określonej ilości alkoholu w promocyjnej cenie i grosz za butelkę alkoholu. Zasady określające daną akcję czyli m.in. do kogo akcja jest skierowana, w jakim okresie czasu, jaki produkt podlega promocji cele do osiągnięcia itp. zawarte są w korespondencji handlowej z adresatami tej promocji. Cena promocyjna jest w takim przypadku znacznie niższa od ceny, po jakiej uczestnicy kupują te same towary zgodnie ze standardowymi warunkami handlowymi. Istotne jest to, iż promocja ta jest oferowana tym kontrahentom, którzy nabywają od Spółki jej towary w dużych ilościach generując wysokie obroty handlowe. Akcje te są prowadzone w celu zmotywowania tych kontrahentów do dalszej współpracy. Akcje tego rodzaju są poprzedzane kalkulacją ekonomiczną danej akcji oraz badaniu dochodowości prowadzonej akcji oraz sprzedaży dla danego klienta.

5.

Organizowaniu akcji promocyjnych polegających na nieodpłatnym przekazaniu dystrybutorom i hurtownikom określonej ilości towarów w przypadku zakupu przez nich ustalonej wcześniej ilości produktów Spółki, tzw. sprzedaży premiowej. Zasady określające daną akcję, czyli min. do kogo akcja jest skierowana, w jakim okresie czasu, jaki produkt podlega promocji. Cele do osiągnięcia itp. zawarte są w korespondencji handlowej z adresatami tej promocji.

6.

Upominki dla osób odpowiedzialnych u kontrahentów Spółki za utrzymywanie relacji handlowych ze Spółką.

7.

Przekazanie wyrobów własnych produkowanych przez Spółkę na rzecz pracowników.

Spółka wyjaśnia, że wszystkie jej działania promocyjne związane ze wsparciem sprzedaży, są prowadzone z uwzględnieniem warunków przewidzianych dla tego rodzaju działań wynikających z ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

W jaki sposób należy ustalić podstawę opodatkowania VAT z tytułu towarów przekazywanych przez Spółkę w ramach wyżej opisanych aktywności promocyjnych oraz mających charakter wsparcia sprzedaży obowiązującej od 1 stycznia 2008 r. nowelizacji przepisów o VAT.

Spółka stoi na stanowisku, w ocenie spółki ze względu na uregulowania przepisów o VAT dotyczących podstawy opodatkowania, prowadzoną przez nią działalność należy podzielić na następujące grupy;

1.

wszelkie wydania towarów związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, w tym sprzedaż premiowa;

2.

zużycie towarów w ramach degustacji;

3.

upominki dla kontrahentów;

4.

sprzedaż za 1 grosz.

1.

Ustalenie podstawy opodatkowania VAT w przypadku wszelkich wydań towarów związanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa w ramach wszelkich nieodpłatnych wydań towarów związanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa w ocenie Spółki należy umieścić działania polegające na:

* wsparciu sprzedaży polegającym na nieodpłatnym wręczeniu towaru znajdującego się w ofercie handlowej Spółki kontrahentom, z którymi Spółka pozostaje w stałych relacjach handlowych tj. hurtownikom lub dystrybutorom;

* wsparciu sprzedaży polegającym na nieodpłatnym wręczeniu towaru znajdującego się w ofercie handlowej Spółki punktom handlowym oraz gastronomicznym, w których produkty spółki mogą być zakupione przez ostatecznych konsumentów:

* przekazanie wyrobów własnych produkowanych przez Spółkę na rzecz pracowników; sprzedaży premiowej

Czynności te podlegają opodatkowaniu VAT na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, który stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników. W tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia;

2.

wszelkie inne przekazania towarów bez wynagrodzenia, a w szczególności darowizny. - jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Zważywszy, iż Spółce przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu produkcji alkoholu, który został następnie nieodpłatnie przekazany, czynności ten należy opodatkować VAT.

Spółka opodatkowuje wydania tych towarów na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT uznając, że podstawę opodatkowania VAT należy ustalić. W tym przypadku zgodnie z art. 29 ust. 10 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem w przypadku wykonywania czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, za podstawę opodatkowania VAT uznaje się cenę nabycia towarów (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia koszt wytworzenia, określony w momencie dostawy tych towarów - zważywszy, iż w rozważanym przypadku Spółka wydaje towary własnej produkcji, nie występuje cena nabycia tych towarów. Stąd w celu ustalenia podstawy podatkowania towarów Spółka ustalą techniczny koszt wytworzenia towarów. Ustawa o VAT nie określa jednak sposobu obliczenia kosztu wytworzenia. Z tego powodu wartość kosztu wytworzenia dla potrzeb podatku od towarów i usług obliczana jest przez Spółkę na podstawie art. 28 ust. 3 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości "koszt wytworzenia produktu obejmuje koszty pozostające w bezpośrednim związku z danym produktem oraz uzasadnioną część kosztów pośrednio związanych z wytworzeniem tego produktu".

Koszty bezpośrednie obejmują wartość zużytych materiałów bezpośrednich, koszty pozyskania i przetworzenia związane bezpośrednio z produkcją i inne koszty poniesione w związku z doprowadzeniem produktu do postaci i miejsca, w jakich się znajduje w dniu wyceny. Do uzasadnionej, odpowiedniej do okresu wytwarzania produktu. Części kosztów pośrednich zalicza się zmienne pośrednie koszty produkcji oraz tę część stałych, pośrednich kosztów produkcji, które odpowiadają poziomowi tych kosztów przy normalnym wykorzystaniu zdolności produkcyjnych. Za normalny poziom wykorzystania stopnia zdolności produkcyjnych uznaje się przeciętną, zgodną z oczekiwaniami w typowych warunkach, wielkość produkcji za daną liczbę okresów lub sezonów, przy uwzględnieniu planowanych remontów. Jeżeli nie jest możliwe ustalenie kosztu wytworzenia produktu, jego wyceny dokonuje się według cen sprzedaży netto takiego samego lub podobnego produktu, pomniejszonej o przeciętnie osiągany przy sprzedaży produktów zysk brutto ze sprzedaży. A w przypadku produktu w toku - także z uwzględnieniem stopnia jego przetworzenia do kosztu wytworzenia produktu nie zaliczą się kosztów:

1.

będących konsekwencją niewykorzystanych zdolności produkcyjnych i strat produkcyjnych.

2.

ogólnego zarządu, które nie są związane z doprowadzeniem produktu do postaci i miejsca, w jakich znajduje się na dzień wyceny,

3.

magazynowania wyrobów gotowych i półproduktów, chyba ze poniesienie tych kosztów jest niezbędne w procesie produkcji,

4.

kosztów sprzedaży produktów. Koszty te wpływają na wynik finansowy okresu sprawozdawczego, w którym zostały poniesione.

Koszt wytworzenia towaru obliczany przez Spółkę jest powiększany o podatek akcyzowy płacony przez Spółkę na podstawie przepisów o podatku akcyzowym. W konsekwencji w ocenie Spółki podstawa opodatkowania VAT opisanych w tym punkcie działań powinna być obliczona jako koszt wytworzenia towarów powiększony o należny podatek akcyzowy.

2.

Ustalenie podstawy opodatkowania VAT w przypadku wydania upominków dla kontrahentów, tj. prezentów o małej wartości.

Opodatkowania VAT wynikającego z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów rekl4mowych i informacyjnych, prezentów o malej wartości próbek przez prezenty o małej wartości rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary;

1.

o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;

2.

których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli wartość rynkowa przekazanego towaru nie przekracza 5 zł.

Jednocześnie zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 27b ustawy o VAT poprzez wartość rynkową - rozumie się całkowitą kwotę, jaką w celu uzyskania w danym momencie danych towarów lub usług, nabywca lub usługobiorca na takim samym etapie sprzedaży jak ten, na którym dokonywana jest dostawa towarów lub świadczenie usług, musiałby w warunkach uczciwej konkurencji, zapłacić niezależnemu dostawcy lub usługodawcy na terytorium kraju; w przypadku gdy nie można ustalić porównywalnej dostawy towarów lub świadczenia usług. Przez wartość rynkową rozumie się;

a.

w odniesieniu do towarów - kwotę nie mniejszą niż cena nabycia towarów lub towarów podobnych. A w przypadku braku ceny nabycia, koszt wytworzenia określone w momencie dostawy,

b.

w odniesieniu do usług - kwotę nie mniejszą niż całkowity koszt poniesiony przez podatnika na wykonanie tych usług.

Biorąc pod uwagę okoliczności wydawania przez Spółkę jej kontrahentom upominków, Spółka uznaje, iż w jej przypadku wartością rynkową wydawanych towarów jest wartość po której kontrahenci ci mogliby zakupić te same towary w prowadzonym przez nią sklepie firmowym. W którym można nabyć towary znajdujące się w jej ofercie handlowej.

3.

Zużycie towarów podczas degustacji

W ocenie Spółki zużycie towarów podczas prowadzonych przez nią degustacji nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu VAT. Gdyż w przypadku tego rodzaju akcji promocyjnych klienci nie otrzymują prawa do dysponowania degustowanymi towarami jak właściciel sposób zużycia tych towarów jest ścisłe. Kontrolowany przez Spółkę. W jej ocenie sposób udostępnienia tych towarów kontrahentom, wskazuje, iż ma on charakter udostępnienia im do spożycia określonej ilości produktu Spółki w celu sprawdzenia ich walorów smakowych i zachęcenia do zakupu jej produktów. Zgodnie z art. 7 ust. 7 ustawy o VAT przez próbkę rozumie się niewielką ilość towaru reprezentującą określony rodzaj lub kategorię towarów, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne. Fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy. Zważywszy, iż udostępniane w trakcie degustacji towary zachowują właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru stąd w ocenie Spółki nie podlegają one opodatkowaniu VAT. Zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy o VAT w ocenie Spółki do tej samej konkluzji prowadzi analiza treści art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, który stanowi, iż zużycie towarów polega opodatkowaniu w przypadku gdy następuje na cele osobiste podatnika lub jego pracowników. W tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy. Członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia. Osoby biorące udział w degustacji nie znajdują się w grupie osób wymienionych w tym przepisie.

Stąd zużycie wyrobów Spółki na ich rzecz nie podlega opodatkowaniu VAT. Spółka opiera swoją analizę przepisów ustawy o VAT w tym zakresie również na podstawie wyjaśnień organów podatkowych udzielonych podatnikom u których występują analogiczne rodzaje aktywności promocyjnych. Np. w piśmie Naczelnika Podkarpackiego Urzędu Skarbowego z dnia 15 grudnia 2005 r. Sygn. Pus.II/443/203/05/MB wyjaśniono, iż ustawodawca wyraźnie rozróżnia czynność przekazania od czynności zużycia towarów, opodatkowując zużycie określonych w tym przepisie towarów, gdy spożytkowane są na cele ściśle wymienionych osób. Nie podlegają zatem opodatkowaniu nieodpłatne czynności zużycia towarów na cele reprezentacji i reklamy w przypadku, gdy beneficjentem wnioskodawcy jest kontrahent, przedstawiciel handlowy - osoba trzecia nie będąca pracownikiem. W konsekwencji zdaniem Spółki towary jej własnej produkcji zużywane w trakcie degustacji nie podlegają opodatkowaniu VAT.

4.

Sprzedaż towarów za 1 grosz.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 - 22, art. 33-31 art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Jednocześnie ust. 4 w/cyt. artykułu stanowi, iż obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów. Uznanych reklamacji i skont. W konsekwencji, w ocenie Spółki w przypadku uzgodnienia z kontrahentami w korespondencji promocyjnej sprzedaży towarów za 1 grosz należy uznać, że cena tj. kwota należna z tytułu sprzedaży promocyjnej butelki alkoholu stanowi 1 grosz. W konsekwencji za podstawę opodatkowania VAT należy uznać tą cenę. Stanowisko Spółki potwierdzają również liczne interpretacje organów podatkowych w tym zakresie np. postanowienie Naczelnika Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu nr ZP/443-68/07 z dnia 28czerwca 2007 r. oraz postanowienia Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie nr 1472/RPP1/443-556/06/BIK z dnia 6 listopada 2006 r. oraz nr 1472/RPP1/443-520/06/SZU z dnia 31 sierpnia 2006 r.

Jak wynika z uzasadnienia zawartego w postanowieniu Naczelnika Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu nr ZP/443-68/07 z dnia 28 czerwca 2008 r. "podstawą opodatkowania przy sprzedaży z dużym rabatem (...) będzie faktyczna cena (tj. cena promocyjna), o ile będzie to uzasadnione względami ekonomicznymi i spodziewanymi korzyściami, a podatnik będzie posiadał dokumentacje pozwalającą to zweryfikować." Spółka prowadzi również we własnym zakresie kalkulacje dotyczące uzasadnienia ekonomicznego prowadzonej promocji, w których sprawdza jakie warunki promocji mogą być kontrahentom w tym przypadku zaoferowane, aby prowadzona akcja przyniosła oczekiwane rezultaty w postaci zwiększenia przychodów, która przekłada się na wzrost sprzedaży podlegającej opodatkowaniu VAT.

W opinii strony opisany przez nią mechanizm sprzedaży w cenie za 1 grosz, nie rodzi po stronie Spółki obowiązku opodatkowania podatkiem VAT tychże transakcji ponad wartości ustalone przez strony tych transakcji.

Oznacza to Zdaniem Spółki, że podstawę opodatkowania dla towaru stanowiącego premię stanowi cena sprzedaży netto jednostki towaru w wysokości 1 grosz (cena uwzględniająca wysoki rabat premiowy).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie wszelkiego wydania towarów związanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa, w tym sprzedaży premiowej, upominków dla kontrahentów, sprzedaży towarów za 1 grosz oraz zużycia towarów w ramach degustacji - jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy zawartego we wniosku w ramach wyżej wymienionych zagadnień.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl