IP-PP2-443-619/07-2/KCH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-619/07-2/KCH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 16 listopada 2007 r. (data wpływu 21 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania udostępniania dekoderów służących do odbioru telewizji kablowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 listopada 2007 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania udostępniania dekoderów służących do odbioru telewizji kablowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej jest dostawcą usług telewizji kablowej, dostępu do internetu oraz telefonii. Usługi telewizji kablowej, polegające na dostarczeniu abonentom szerokiej gamy programów telewizyjnych zarówno polskich jak i zagranicznych, są obecnie świadczone przy użyciu techniki analogowego przesyłu. W przyszłości wnioskodawca planuje również dostarczać programy do swoich klientów z wykorzystaniem technik cyfrowych (tzw. telewizja cyfrowa). Telewizja cyfrowa polega na dostarczaniu programów telewizyjnych z wykorzystaniem sieci teleinformatycznych w oparciu o specjalne protokoły oraz formaty danych. Wnioskodawca będzie dokonywać kodowania sygnału telewizyjnego (audio-video) do formatu cyfrowego odpowiedniego dla sieci telewizji kablowych i będzie przesyłać go do abonenta. Sygnał będzie pobierany z satelity lub za pomocą bezpośrednich łącz światłowodowych zestawionych pomiędzy świadczącym usłigo a nadawcami programów telewizyjnych. Jedną z czynności koniecznych dla skorzystania z usług będzie udostępnianie abonentom urządzeń odbiorczych: dekoderów, które są podłączane do telewizorów oraz karty warunkowego dostępu (umieszczaną w dekoderze). Dekoder dokonuje dodatkowej konwersji sygnału cyfrowego przesyłanego przez Spółkę do formatu obsługiwanego przez telewizor. Poprawne wyświetlenie sygnału na telewizorze bez tej konwersji nie jest możliwe. Przesłanie sygnału będzie kontrolowane poprzez system warunkowego dostępu (conditional access). Umożliwia on udzielenie dostępu tylko uprawnionym abonentom, tj. tym, którzy mają podpisaną umowę abonencką oraz opłacają rachunki za usługi. Dodatkowo, strona wykonywać będzie szereg innych czynności, z których część jest wykonywana z udziałem lub w inny sposób widoczny dla abonenta (np. doprowadzenie kabli, zawarcie umowy, pobieranie abonamentu), a cześć stanowi wewnętrzne działania firmy natury administracyjnej (np. rejestracja abonentów w systemie, księgowanie abonamentu). W ramach usług telewizji cyfrowej oferowanej przez nas klient będzie miał możliwość wyboru kilku pakietów programowych, różniących się między sobą liczbą kanałów audio-video, usług nagrywania oraz opcją I-ID (kanałów o wysokiej rozdzielczości). Aby klient mógł skorzystać z wybranego przez siebie pakietu usług, musi posiadać odpowiedni dekoder. W tym celu udostępnimy abonentom trzy typy dekoderów: (1) wersję podstawową dokonującą konwersji sygnału, (2) wersję rozszerzoną, za pomocą której możemy świadczyć dodatkowe usługi telewizyjne związane z możliwością nagrywania sygnału telewizyjnego celem późniejszego odtworzenia (tzw. DVR) a także (3) wersję rozszerzoną za pomocą której możemy świadczyć dodatkowe usługi telewizyjne związane z możliwością nagrywania oraz odbioru sygnału wysokiej rozdzielczości "high definition". Właścicielem dekoderów pozostaje zainteresowany. W zależności od zamówionego pakietu usług telewizyjnych, udostępnimy abonentom odpowiedni typ dekodera (wraz z kartą warunkowego dostępu), za opłatą jednorazową lub za miesięczną. Wysokość tej opłaty zależy m.in. od rodzaju usług wybranych przez abonenta oraz od typu dekodera, a także od bieżącej strategii marketingowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy udostępnianie przez nas dekoderów służących do odbioru telewizji kablowej jest częścią usługi telewizji kablowej i jako takie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w stawce 7%, na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z poz. 151 załącznika Nr 3 do ustawy.

Zdaniem podatnika udostępnianie dekoderów powinno być wraz z innymi czynnościami koniecznymi dla pełnego i poprawnego dostarczenia usługi telewizji kablowej klasyfikowane jako jedna usługa telewizji kablowej (PKW1U 64.20.30-00.00) i na podstawie art. 41 ust. 2 oraz poz. 151 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowane stawką 7%. Posiadanie udostępnionego przez X dekodera obok m.in. podpisania umowy, opłacania abonamentu, a przede wszystkim obok doprowadzenia do abonenta połączenia z siecią jest warunkiem koniecznym poprawnego i pełnego wyświadczenia usługi telewizji kablowej. Dzięki dekoderowi przesyłany sygnał może zostać przetworzony do postaci obsługiwanej przez telewizor, bez czego oglądanie udostępnianych programów w postaci cyfrowej nie byłoby możliwe. Wobec tego udostępnienie dekodera jest konieczne, aby zapewnić abonentom programy telewizyjne w sposób łączący przekaz (reemisję) i odbiór w tym samym czasie. Wykorzystanie dekoderów w sposób opisany przez X nie wpływa ponadto na charakter usługi świadczonej abonentom - odbierają oni nadal telewizję kablową tyle tylko, że pomiędzy siecią a telewizorem umieszczone jest dodatkowe urządzenie. Wobec tego prawidłowy jest wniosek, że udostępnianie dekoderów w celu umożliwienia odbioru usług telewizji kablowej nie wpływa na zmianę ich charakteru i pozostają one usługami telewizji kablowej. Powyższe stanowisko potwierdzone jest w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Z orzecznictwa ETS wynika, że "jeżeli dwa świadczenia lub więcej, lub czynności dokonane przez podatnika ("..) są tak ściśle związane, że obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jedno świadczenie do celów stosowania podatku od wartości dodanej" (wyroki w sprawach C-231/94 oraz C-41/04). Stanowisko wnioskodawcy potwierdził również Urząd Statystyczny w Łodzi w piśmie z 5 października 2007 r., które stanowi załącznik do niniejszego wniosku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Podatnik świadczy usługi radia i telewizji kablowej. Spółka planuje wykonywanie tych usług za pomocą technik cyfrowych, przy czym będzie udostępniać dekodery służące do poprawnego odbioru telewizji kablowej. Czynności te są zaliczone do grupowania PKWiU o symbolu 64.20.30-00.00 "Usługi radia i telewizji kablowej", co potwierdza klasyfikacja dokonana przez właściwy organ statystyczny.

Zakres przedmiotowy opodatkowania podatkiem od towarów i usług został określony w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwana dalej ustawą, zgodnie z którym opodatkowaniu podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak wynika z treści art. 41 ust. 1 ustawy - poza wyjątkami wyszczególnionymi w ustawie oraz rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) dostawa towarów i świadczenie usług opodatkowane jest stawką podstawową w wysokości 22%.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%. W poz. 151 tego załącznika wymieniono usługi radia i telewizji kablowej, z wyłączeniem:

1.

usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi;

2.

działalności agencji informacyjnych.

* o symbolu PKWiU ex 64.20.3, przy czym - zgodnie z objaśnieniami do załącznika nr 3 do ustawy o VAT, ex - dotyczy tylko danego wyrobu/usługi z danego grupowania.

Na podstawie art. 2 pkt 39 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2004 r. Nr 171, poz. 1800 z późn. zm.) określenie system dostępu warunkowego oznacza środki lub rozwiązania techniczne, które powodują, że dostęp do zrozumiałej formy zabezpieczonych transmisji radiowych lub telewizyjnych jest uwarunkowany posiadaniem abonamentu lub uprzednio uzyskanego indywidualnego zezwolenia. Ponadto w myśl art. 133 ust. 1 wyżej wymienionej ustawy przedsiębiorcy telekomunikacyjni dostarczający systemy dostępu warunkowego powinni oferować nadawcom na równych i niedyskryminujących warunkach usługi techniczne umożliwiające odbiór cyfrowych transmisji radiofonicznych i telewizyjnych za pomocą dekoderów zainstalowanych w sieciach lub u abonentów.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe, należy stwierdzić, że dekoder udostępniany przez Spółkę jest elementem niezbędnym do poprawnego i pełnego korzystania z usług telewizji kablowej świadczonych za pomocą technik cyfrowych. Dlatego też, udostępnianie dekoderów służących do odbioru telewizji kablowej jest częścią składową usługi telewizji kablowej i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług stawką 7% na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z poz. 151 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl