IP-PP2-443-59/08-2/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-59/08-2/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 2 stycznia 2008 r. (data wpływu 14 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku od towarów i usług od projektu pt. "kompleksowa modernizacja obiektów szkolnych oraz budowa przyszkolnej hali sportowej i boiska wielofunkcyjnego"- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku od towarów i usług od projektu pt. "kompleksowa modernizacja obiektów szkolnych oraz budowa przyszkolnej hali sportowej i boiska wielofunkcyjnego w".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Zadanie polega na kompleksowej modernizacji obiektów szkolnych. Przedsięwzięcie modernizacyjne obiektów szkolnych polega na: - wykonaniu kotłowni węglowo - peletowej z automatyką pogodową, - wykonaniu nowej instalacji centralnego ogrzewania, - wykonaniu docieplenia stropodachu metodą wdmuchiwania pneumatycznego z zastosowaniem materiału izolacyjnego oraz wykonanie nowego pokrycia, - demontażu istniejących warstw nad konstrukcją dachów i wykonaniu docieplenia poprzez ułożenie twardych płyt z wełny mineralnej lub styropianu, - wykonaniu docieplenia wszystkich ścian zewnętrznych metodą "lekką mokrą, - wymianie okien drewnianych na okna z pcv, - wymianie drzwi wejściowych do budynku, - budowie ogólnodostępnej, bezpłatnej, przyszkolnej hall sportowej, - budowie ogólnodostępnego, bezpłatnego boiska wielofunkcyjnego, - zagospodarowaniu terenu przyszkolnego.

Przedsięwzięcie modernizacyjne obiektów szkolnych w Przewodowie polega na: - wykonaniu nowej instalacji centralnego ogrzewania, - modernizacji kotłowni, - wykonaniu docieplenia stropodachu metodą wdmuchiwania pneumatycznego z zastosowaniem materiału izolacyjnego oraz wykonanie nowego pokrycia, - demontażu istniejących warstw nad konstrukcją dachów i wykonaniu docieplenia poprzez ułożenie twardych płyt z wełny mineralnej lub styropianu, - wykonaniu docieplenia wszystkich ścian zewnętrznych metodą"lekką mokrą", - wymianie okien drewnianych na okna z pcv, - wymianie drzwi wejściowych do budynku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

Czy gmina przy wydatkach na zadanie pod nazwą "kompleksowa modernizacja obiektów szkolnych oraz budowa przyszkolnej hali sportowej i boiska wielofunkcyjnego w" będzie mogła korzystać z odliczeń podatku od towarów i usług VAT.

Zdaniem wnioskodawcy:

Gmina przy wydatkach na zadanie pod nazwą "kompleksowa modernizacja obiektów szkolnych oraz budowa przyszkolnej hali sportowej i boiska wielofunkcyjnego" nie będzie korzystać z odliczeń podatku od towarów i usług VAT. Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT (dotyczy szkół), ponieważ usługi prowadzone przez szkoły nie są objęte podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z 2004 r. z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towar i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 precyzuje, iż kwotę podatku naliczonego stanowi z zastrzeżeniem ust. 3 - 7 tego artykułu, suma kwot podatku określona w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Powyższe regulacje oznaczają, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Aby zatem podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wystawionych faktur VAT, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przy czym, przez dostawę towarów zasadniczo rozumie się - zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT - przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, zaś przez świadczenie usług - zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy VAT - zasadniczo rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż dokonywane przez Gminę zakupy towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT (dotyczy szkół), ponieważ usługi prowadzone przez szkoły nie są objęte podatkiem VAT.

Z uwagi na fakt, iż nie został spełniony warunek określony w art. 86 ust. 1 ustawy Gminie nie przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur VAT jakie otrzymała realizując zadanie pod nazwą "kompleksowa modernizacja obiektów szkolnych oraz budowa przyszkolnej hali sportowej i boiska wielofunkcyjnego".

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl