IP-PP2-443-570/07-2/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-570/07-2/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 listopada 2007 r. (data wpływu 12 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sprzedaży gruntu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 listopada 2007 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sprzedaży gruntu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 2 marca 2001 r. aktem notarialnym (repetytorium A nr 718/01) nabyłem wraz z małżonką (na zasadach ustawowej wspólności małżeńskiej) "za prywatne środki, nieruchomość gruntową oznaczoną numerem geodezyjnym 121/1 we wsi. Działka oznaczona jest w Ogólnym Planie Miejscowym Zagospodarowania Przestrzennego Miasta symbolem G 37 P.,B - adaptacja terenu przemysłu i baz, likwidacja uciążliwości byłego zakładu. Ww. zakup nie podlegał opodatkowaniu podatkiem VAT oraz nie był wprowadzony, w momencie zakupu, do ewidencji środków trwałych. W 2006 r. podjąłem decyzję o wprowadzeniu ww. gruntu do działalności gospodarczej, prowadzonej przeze mnie jako osoba fizyczna. Na działce, po zaciągnięciu kredytu, pobudowałem budynek hali produkcyjnej z pomieszczeniami biurowymi i socjalnymi. Inwestycja zostanie zakończona do końca 2007 r. Burmistrz Miasta zatwierdził projekt podziału mojej działki nr 121/1 na dwie nieruchomości o numerach 121/5 i 121/6. Działka 121/5 jest nieruchomością niezabudowaną, a na drugiej wybudowana jest ww. hala. Działka nr 121/5 Decyzją wydaną przez Burmistrza Miasta przeznaczona została na lokalizację inwestycji celu publicznego, polegającej na przebudowie drogi wojewódzkiej nr 618. W związku z ww. decyzją jestem zobowiązany sprzedać działkę o numerze 121/5, przeznaczoną na drogę, na rzecz Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w W.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy podatnik podatku VAT sprzedając grunt niezabudowany przeznaczony zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego pod budowę wojewódzkiej drogi publicznej, zobowiązany jest odprowadzić z tego tytułu podatek VAT, w przypadku gdy zakup gruntu nie podlegał opodatkowaniu ww. podatkiem.

Jeżeli jest taka konieczność to jaka stawka podatku VAT obowiązuje w danym przypadku.

Czy powyższą sprzedaż należy udokumentować fakturą VAT i z jaką stawką.

Według wnioskodawcy Art. 5 ust. 1 pkt I ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług stanowi, iż opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 6 ww. ustawy przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Z powyższego wynika, iż zakres przedmiotowy ustawy o VAT obejmuje również odpłatną dostawę gruntów przez osoby fizyczne wykonującą działalność gospodarczą. Jednakże w art. 43 ww. ustawy zawarto w katalogu czynności, których dokonanie korzysta ze zwolnienia od podatku VAT. I tak, w ust. 1 pkt 2 przywołanego art. 43 ustawodawca zwolna od podatku VAT dostawę towarów używanych pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Art. 43 ust. 2 określa definicję towarów używanych. Zgodnie z nim są to budynki i budowle lub ich części-jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat, oraz pozostałe towary, z wyjątkiem gruntów, których okres używania przez podatnika dokonującego dostawy wyniósł co najmniej pół roku. W myśl tego art. będąc podatnikiem podatku VAT pomimo zakupu gruntu bez naliczonego podatku VAT, przyjmując dany grunt do działalności gospodarczej, nie mogę skorzystać z ww. zwolnienia. W art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawodawca zwolnił od podatku VAT dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Opodatkowaniu zatem podlegają dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku niezabudowanych, jedynie te, których przedmiotem są tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. W przedstawionym stanie faktycznym decydujące znaczenie ma więc kwalifikacja przedmiotowego terenu, która zawarta jest w planie zagospodarowania przestrzennego. Wskazać należy, że na gruncie przepisów podatkowych brak jest definicji pojęcia terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę. Stąd też należy posłużyć się wykładnią gramatyczną posługując się posiłkowo definicjami z innych gałęzi prawa. W myśl art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 07.07. 1994 r. Prawo budowlane przez budowę rozumie się wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę obiektu budowlanego. Przez obiekt budowlany należy natomiast rozumieć; budynek, budowlę, obiekt małej architektury. Zgodnie z art. 3 pkt 3 ww. ustawy budowlą jest każdy obiekt budowlany nie będący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak między innymi: lotniska, drogi, linie kolejowe i inne. A zatem dokonując sprzedaży gruntu niezabudowanego, przeznaczonego w planie zagospodarowania przestrzennego pod drogę należy zaliczyć do terenów przeznaczonych pod zabudowę. Sprzedaż ww. gruntu będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 22%, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy VAT oraz będzie udokumentowana fakturą VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Z art. 5 ust. 1 obowiązującej od 1 maja 2004 r. cyt. ustawy o VAT wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Towarami w świetle ustawy są rzeczy ruchome, wszelkie rodzaje energii, budynki i budowle lub ich części, a także grunty.

Dostawa gruntów została zatem objęta opodatkowaniem, jednakże w przypadku, gdy dotyczy ona terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę, to zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług jest przedmiotowo zwolniona od VAT.

Biorąc powyższe pod uwagę, przedmiotowa działka (nieruchomość) leży na terenie przeznaczonym pod zabudowę drogi w związku z Decyzją wydaną przez Burmistrza Miasta przeznaczona została na lokalizację inwestycji celu publicznego, polegającej na przebudowie drogi wojewódzkiej nr 618. W związku z ww. decyzją jestem zobowiązany sprzedać działkę o numerze 121/5, przeznaczoną na drogę, na rzecz Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Warszawie.

W odniesieniu do wskazanej działki nie można zastosować zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, co w konsekwencji oznacza, że jej sprzedaż podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 22%.

Wnioskodawca wprowadził przedmiotowe grunty do działalności gospodarczej, prowadzonej przeze niego na własne nazwisko. Na działce, po zaciągnięciu kredytu, wybudował budynek hali produkcyjnej z pomieszczeniami biurowymi i socjalnymi. Decyzją Burmistrza miasta podzielono działkę nr 121/1 na dwie nieruchomości o numerach 121/5 i 121/6. Obecnie podatnik zamierza sprzedać działkę nr 121/5 w związku z lokalizację inwestycji celu publicznego (budowa drogi publicznej). Powyższe świadczy o przeznaczeniu terenu, na którym znajdują się działki, pod zabudowę, co w świetle ww. przepisu art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT oraz na podstawie zakresu przedmiotowego opodatkowania podatkiem od towarów i usług wyłącza dostawę przedmiotowych działek ze zwolnienia od VAT.

Powołany przez Wnioskodawcę przepis art. 43 ust. 9 i 10 ustawy o podatku od towarów i usług nie znajdzie wiec zastosowania, gdyż przedmiotowy teren jest przeznaczony pod zabudowę. Przedmiotowa dostawa, jak wynika z opisanego zdarzenia przyszłego dotyczyć będzie sprzedaży terenu przeznaczonego pod zabudowę.

Przedmiotowa sprzedaż podlegać będzie opodatkowaniu podstawową stawką podatku od towarów i usług 22% - art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Stanowisko podatnika jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl