IP-PP2-443-539/07-4/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-539/07-4/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 października 2007 r. (data wpływu 2 listopada 2007 r.) uzupełnionego pismem z dnia 8 stycznia 2008 r. (data wpływu 14 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wniesienia aportu rzeczowego-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 listopada 2007 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wniesienia aportu rzeczowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Miejski Zakład Komunikacyjny jest Zakładem budżetowym Miasta. Mienie Zakładu jest mieniem komunalnym oddanym w trwały zarząd. Zakupów materiałów oraz środków trwałych Zakład dokonuje we własnym zakresie stosując przepisy ustawy z dnia 29 stycznia 1994 r. - Prawo zamówień publicznych. Zakup materiałów dokonywany jest ze środków własnych. Podatek naliczony związany z zakupami bieżącymi jak i z zakupami środków trwałych z dotacji celowej rozliczony został przez Zakład. Rada Miasta podjęła uchwałę o likwidacji Zakładu budżetowego w celu przekształcenia w Spółkę z o.o. na podstawie art. 6 ust. 1, art. 22 i art. 23 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 z późn. zm.). W uchwale Gminy Miejskiej powołany jest również zapis mówiący o wniesieniu do nowopowstałej Spółki i wkładu niepieniężnego (aportu) na pokrycie udziałów w kapitale zakładowym Spółki, w postaci prawa własności obiektów i rzeczy ruchomych użytkowych przez Zakład na dzień przekształcenia, a będących własnością Gminy Miejskiej. Przyjmuje się, że Spółka utworzona w wyniku przekształcenia po likwidacji Zakładu występuje we wszystkie prawa i obowiązki związane z działalnością zakładu przejmując jego należności i zobowiązania. Spółka zapewni ciągłość działalności wykonywanej przez Zakład budżetowy, pracownicy przekształconego Zakładu stanowią się z mocy prawa pracownikami spółki na podstawie art. 23 Kodeksu pracy. Składniki mienia Zakładu przekształconego w Spółkę staną się majątkiem Spółki przy czym majątkiem trwały na dzień likwidacji zostanie zwrócony do Gminy Miejskiej protokołem przekazania, zaś na dzień utworzenia Spółki po dokonaniu wyceny przez rzeczoznawcę zostanie wniesiony aportem do Spółki. Usługi świadczone przez nowoutworzoną spółkę przedmiotowymi składnikami mienia będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Proszę o potwierdzenie, czy w przypadku wniesienia aportu rzeczowego przez Gminę Miejską w postaci środków trwałych i materiałów (gdzie podatek naliczony związany z zakupami rozliczony został przez Zakład budżetowy) stanowiących mienie komunalne oddane Zakładowi w trwały zarząd do powstałej Spółki z o.o. na podstawie Uchwały Rady Miasta powoduje skutki w zakresie korekty podatku naliczonego przez nowopowstałą Spółkę zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r....

Zdaniem wnioskodawcy zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 z 2004 r. poz. 535) wniesienie aportu rzeczowego przez Gminę Miejską do Spółki prawa handlowego nie spowoduje obowiązku korekty podatku naliczonego rozliczonego przez Zakład budżetowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy są rzeczy ruchome, wszelkie postacie energii, budowle lub ich części, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Natomiast przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się - w myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy - przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych. Podatnikowi wykorzystującemu towary (w tym środki trwałe) wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, przysługuje - w chwili ich nabycia - prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości, w terminach określonych w ustawie.

Przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) regulują kwestie sukcesji podatkowej w przypadku łączenia się, przejęcia i przekształcenia podmiotów.

Zgodnie z przepisem art. 93 § 1 Ordynacji podatkowej osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:

1.

osób prawnych,

2.

osobowych spółek handlowych,

3.

osobowych i kapitałowych spółek handlowych

* wstępuje we wszystkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

Przepis ten na podstawie § 2 cytowanego artykułu stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:

1.

innej osoby prawnej (osób prawnych),

2.

osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).

Stosownie do treści art. 93a § 1 pkt 1 powołanej ustawy osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku przekształcenia innej osoby prawnej wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby. Przepisy art. 93 i art. 93a zgodnie z art. 93b ustawy stosuje się odpowiednio do łączenia się i przekształceń komunalnych zakładów budżetowych.

Podstawę prawną przekształcenia zakładu budżetowego w spółkę prawa handlowego stanowi art. 25 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. Finanse publiczne (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.).

W myśl art. 25 ust. 5 ustawy przekształcenie zakładu budżetowego w inną formę organizacyjno-prawną wymaga uprzednio jego likwidacji. Przeznaczenie mienia znajdującego się w użytkowaniu zakładu w przypadku jego likwidacji stosownie do ust. 3 określa organ stanowiący jednostek samorządu terytorialnego. Natomiast z ust. 7 art. 25 powołanego przepisu wynika, że należności i zobowiązania zakładu budżetowego likwidowanego w celu przekształcenia w inną formę organizacyjno-prawną przejmuje utworzona jednostka.

Wnioskodawca określił, iż mienie zakładu budżetowego jest mieniem komunalnym (własnością Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego który jest zakładem budżetowym Miasta). Środki trwałe i materiały pozostałe zostały zakupione z środków własnych MZK.

W oparciu o powołane wcześniej przepisy Ordynacji podatkowej dotyczące sukcesji podatkowej występującej w przypadku przekształcenia zakładów budżetowych nowopowstała spółka wstąpi we wszystkie przewidziane w przepisach prawa i obowiązki przekształconego podmiotu. Skoro procedura przekształcenia zakładu budżetowego zgodnie z przepisami cytowanej ustawy o finansach publicznych wymaga likwidacji zakładu i utworzenie w jego miejsce spółki, a mienie zakładu jest własnością Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego który jest zakładem budżetowym Miasta.

Zatem wykonanie czynności wniesienia aportu przez nie zmieni prawa do odliczenia podatku naliczonego dokonanego przez Zakład z tytułu nabycia przedmiotowych środków trwałych.

Reasumując, przekazanie przez Miejski Związek Komunikacyjny i Miasta mienia komunalnego w postaci aportu do spółki utworzonej stosownie do określonej przepisami procedury przekształcenia zakładu budżetowego, nie spowoduje skutków w postaci obowiązku korekty podatku naliczonego odliczonego przez Miejski Zakład Komunikacyjny.

Należy jednak zaznaczyć, iż u utworzonej w miejsce zakładu budżetowego spółki jako następcy prawno-podatkowym wystąpi obowiązek kontynuacji korekty podatku naliczonego, określonej przepisami art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl