IP-PP2-443-514/08-5/SAP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-514/08-5/SAP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 13 marca 2008 r. (data wpływu 17 marca 2008 r.), uzupełnione pismem z dnia 29 maja 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości dokonania przez polski podmiot korekty wystawionych uprzednio na rzecz Spółki faktur poprzez ich wycofanie oraz wystawienie nowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 marca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości dokonania przez polski podmiot korekty wystawionych uprzednio na rzecz Spółki faktur poprzez ich wycofanie oraz wystawienie nowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka została zarejestrowana dla potrzeb podatku od towarów i usług na terytorium RP w dniu 21 marca 2007 r. Spółka nabywała towary i usług na terytorium RP od podmiotów polskich przed dniem 21 marca 2007 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego (ustawy o podatku od towarów i usług oraz przepisów wykonawczych) podmiot polski świadczący usługi na rzecz Spółki przed datą zarejestrowania tej spółki jako podatnika podatku od towarów i usług na terytorium RP, a zatem przed dniem 21 marca 2007 r. może dokonać korekty wystawionych przed tą datą faktur poprzez ich wycofanie i wystawić na świadczone na rzecz Spółki usługi przed datą 21 marca 2007 r. faktury VAT zawierające NIP Spółki nadany przez polski Urząd Skarbowy.

Zdaniem Spółki podmiot polski może dokonać korekty wystawionych przed dniem 21 marca 2007 r. faktur poprzez ich wycofanie i może po dniu 21 marca 2007 r. wystawić Spółce faktury VAT za usługi świadczone na rzecz tej Spółki przed datą 21 marca 2007 r.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Zauważyć należy, iż ani przepisy ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) ani przepisy wykonawcze do niej nie przewidują możliwości wycofania (unieważnienia, anulowania) faktury VAT wprowadzonej do obrotu i dokumentującej faktycznie wykonane usługi lub dokonaną dostawę towarów. W myśl przepisu § 17 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r. Nr 95, poz. 798) fakturę korygującą wystawia się również gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury. W opisanym stanie faktycznym podmioty polskie, dokonujące dostaw towarów lub świadczące usługi na rzecz Spółki wystawiły faktury, na których nie został umieszczony numer NIP Spółki, gdyż takiego numeru Spółka jeszcze nie posiadała. Przepisy polskiego prawa podatkowego nie przewidują możliwości korygowania faktur, które w momencie ich wystawienia były prawidłowe i odzwierciedlały prawdziwy przebieg transakcji.

Biorąc pod uwagę stan faktyczny oraz ww. przepisy należy uznać za nieprawidłowe stanowisko Spółki przedstawione we wniosku.

Odpowiedź na zapytanie Spółki dotyczące prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, wynikającego z faktur zakupowych wystawionych na rzecz Spółki przed dniem dokonania rejestracji dla celów VAT, a otrzymanych po tym dniu udzielona zostanie w odrębnej interpretacji.

Zaznaczyć należy, iż niniejsza interpretacja została wydana dla Spółki, na jej pisemny wniosek, dotyczący jej indywidualnej sprawy. Nie może ona stanowić źródła praw lub obowiązków dla podmiotów trzecich.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl