IP-PP2-443-487/08-2/IB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-487/08-2/IB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2008 r. (data wpływu 25 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozpoznania transakcji jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, w zakresie obowiązku podatkowego, w zakresie wystawiania faktury na terytorium Hiszpanii - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 marca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozpoznania transakcji jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, w zakresie obowiązku podatkowego, w zakresie wystawiania faktury na terytorium Hiszpanii.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Nasza firma, jako zarejestrowany czynny podatnik VAT - UE dokonała zakupu od kontrahenta na terenie Belgii podpór budowlanych na warunkach ex - works czyli magazyn zakładu w Belgii. Następnie podpory te nasza firma sprzedała hiszpańskiemu odbiorcy na takich samych warunkach, czyli kontrahent hiszpański odebrał podpory budowlane z magazynu producenta w Belgii, organizując i płacąc we własnym zakresie za transport, dokonał wywozu podpór budowlanych z terytorium Belgii do różnych swoich filii, o ile nam nieoficjalnie wiadomo, do Barcelony, na Teneryfę, na Kubę, do Polski, do Dubaju. Wszystkie strony są zarejestrowane w swoich krajach, jako podatnicy UE i podały dla tej transakcji swój numer VAT unijny. Belgijski producent podpór wystawia fakturę na naszą firmę bez podatku. Dla potrzeb tej transakcji firma hiszpańska również podała NIP UE. Nasza firma wystawia fakturę dla kontrahenta hiszpańskiego bez podatku VAT. W kwartalnej informacji podsumowującej nasza firma nie wykazała wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jak również nie wykazała wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. W kwartalnej informacji podsumowującej nie wykazała również dostawy trójstronnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

Czy powyższa transakcja jest wewnątrzwspólnotowym nabyciem dla naszej firmy.

2.

Czy nasza firma jest zobowiązana do zapłaty podatku VAT w Polsce z tytułu sprzedaży na terytorium Belgii... 3. Czy wystawiając fakturę bez podatku VAT na kontrahenta hiszpańskiego, sprzedając towar na terenie Belgii, firma postępuje prawidłowo.

Zdaniem Spółki powyższa transakcja nie jest transakcją, trójstronną ponieważ, zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług warunkiem uznania za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów w transakcjach trójstronnych zgodnie z art. 135 ust. 1 pkt 2b jest że przedmiot dostawy jest wysyłany lub transportowany przez pierwszego lub też transportowany przez drugiego w kolejności podatnika VAT lub na ich rzecz z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego." Nie nastąpiło również wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, ponieważ towar został sprzedany na terenie Belgii zgodnie z art. 22 ustawy oraz art. 7 ust. 8 ustawy, który stwierdza, iż w przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy, uznaje się, że dostawy towarów dokonał każdy z podmiotów biorących udział w tych czynnościach. Naszym zdaniem transakcja nie jest opodatkowana w Polsce.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, że Podatnik jest pośrednikiem sprzedaży towaru pomiędzy firmami państw członkowskich, których siedziby znajdują się na terenie Belgii i Holandii. Pośrednictwo to polega na tym, że Podatnik dokonuje zakupu podpór budowlanych na terenie Belgii, a następnie sprzedaje ww. towar hiszpańskiemu odbiorcy (podpory są odbierane z magazynu producenta z Belgii przez firmę hiszpańską). Firma Hiszpańska organizuje i płaci we własnym zakresie za transport i dokonuje wywozu podpór budowlanych z terytorium Belgii. Firma Belgijska wystawia fakturę dla Polskiego podatnika bez podatku VAT. Polski podatnik wystawia natomiast fakturę dla firmy hiszpańskiej również bez podatku. Zarówno Polski podatnik jak i kontrahenci są zarejestrowani w swoich krajach jako podatnicy UE.

Zgodnie z art. 135 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT za wewnątrzwspólnotowe transakcje trójstronne (WTT) uważa się transakcje, w których spełnione są łącznie następujące warunki:

a.

trzech podatników VAT zidentyfikowanych na potrzeby WTT w trzech różnych państwach członkowskich uczestniczy w dostawie towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu, przy czym dostawa tego towaru jest dokonana między pierwszym i drugim oraz drugim i ostatnim w kolejności,

b.

przedmiot dostawy jest wysyłany lub transportowany przez pierwszego lub też transportowany przez drugiego w kolejności podatnika VAT lub na ich rzecz z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego.

Z powyższego przepisu wynika m.in., że pierwszy z nich wydaje towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności podatnikowi VAT oraz przedmiot dostawy jest wysyłany lub transportowany przez pierwszego w kolejności podatnika lub na jego rzecz lub transportowany przez drugiego w kolejności podatnika lub na jego rzecz, z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego Państwa Unii Europejskiej. Na podstawie opisanego stanu faktycznego, należy uznać że nie został spełniony warunek określony w art. 135 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy o VAT. Hipoteza art. 135 ust. 1 pkt 2 lit. b) nie obejmuje bowiem sytuacji, w której towar transportowany jest przez odbiorcę lub na jego rzecz. W związku z powyższym nie można mówić o wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej.

Zgodnie natomiast z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają: 1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

1.

eksport towarów; 3. import towarów;4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z treścią przepisu art. 9 ust. 1 cytowanej ustawy przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Zatem podstawowym warunkiem dla potwierdzenia faktu, czy przeprowadzona transakcja była wewnątrzwspólnotowym nabyciem jest warunek zawarty ww. artykule. Taki warunek również nie został spełniony. W związku z powyższym wyżej opisanej transakcji nie można również uznać za wewnątrzwspólnotowe nabycie.

Reasumując, w opisanym stanie faktycznym, opisana transakcja nie będzie podlegała opodatkowaniu w Polsce. Rozpoznanie miejsca dostawy oraz obowiązku podatkowego w stosunku do transakcji (dostawy podpór budowlanych) jaka miała miejsce na terytorium Belgii, podlega uregulowaniom przepisów podatkowych obowiązujących na tym terytorium.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.

Ponadto tut. Organ podatkowy informuje, że w niniejszej interpretacji nie odniósł się do pytania trzeciego, gdyż rozstrzygnięcia takie nie są przedmiotem interpretacji indywidualnych (zapytanie dotyczy problemu, który nie podlega polskiemu prawu podatkowemu).

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl