IP-PP2-443-474/08-2/SAP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-474/08-2/SAP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 25 marca 2008 r. (data wpływu 27 marzec 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 marca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca wykonuje działalność polegającą na organizowaniu kursów dla modelek oraz zamieszczaniu zdjęć w katalogu "X" służącym promowaniu i reklamie wizerunku modelek i modeli. W roku 2001 Urząd Statystyczny sklasyfikował działalność Zainteresowanego pod symbolem 92.72.12-00.00. Działalność ta w załączniku do rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących jest zwolniona z ewidencjonowania. Urząd Statystyczny sklasyfikował przedmiotową działalność także jako 74.84.B - pozostała działalność komercyjna, gdzie indziej niesklasyfikowana (wg PKD 2001 r.). W załączniku do rozporządzenia działalność ta była wymieniona jako zwolniona z obowiązku ewidencjonowania. W roku 2006 Urząd Statystyczny oznaczył te usługi symbolem 74.87.B - jest to w dalszym ciągu ta sama "działalność komercyjna gdzie indziej niesklasyfikowana". Natomiast w rozporządzeniu, dla oznaczenia tej działalności pozostał symbol 74.84. Obecnie wg PKD 2007 r. działalność ta posiada symbol 74.90.Z.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przedmiotowa działalność jest w dalszym ciągu zwolniona z ewidencjonowania w kasie fiskalnej.

Zdaniem Wnioskodawcy, działalność ta jest zwolniona z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas fiskalnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy wskazano, iż Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia, może zwolnić na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Powyższe zostało zrealizowane przez wydanie rozporządzenia z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 245, poz. 1807), a przypadki, w których podatnik może korzystać ze zwolnienia z obowiązku instalacji kas rejestrujących zostały wyszczególnione w § 2 i 3 tego rozporządzenia.

W § 2 ww. rozporządzenia zwalnia się do dnia 30 czerwca 2008 r. z obowiązku ewidencjonowania sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W pozycji nr 29 tego załącznika, wymienione zostały "usługi związane z rekreacją, kulturą i sportem, z wyłączeniem usług związanych z filmami i taśmami wideo oraz wyświetlaniem filmów na innych nośnikach" o symbolu PKWiU ex 92.

Z treści objaśnienia zamieszczonego pod ww. załącznikiem wynika, że wskazany symbol PKWiU wraz z oznaczeniem "ex" - dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce - nazwa usługi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż przedmiotem prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności jest organizowanie kursów dla modelek oraz zamieszczanie zdjęć w katalogu "X". Działalność ta zaklasyfikowana została według PKWiU do grupowania 92.72.12-00.00 "Usługi rekreacyjne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane".

Na podstawie § 2 cytowanego wyżej rozporządzenia w związku z poz. 29 załącznika do rozporządzenia Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, jest zwolniony z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej do dnia 30 czerwca 2008 r., gdyż wykonywane przez niego usługi mieszczą się w grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług ex 92 "usługi związane z rekreacją, kulturą i sportem, z wyłączeniem usług związanych z filmami i taśmami wideo oraz wyświetlaniem filmów na innych nośnikach".

Należy zatem stwierdzić, iż w świetle przepisów cytowanego wyżej rozporządzenia, obowiązujących od dnia 1 stycznia 2008 r., usługi świadczone przez Wnioskodawcę korzystają ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej do dnia 30 czerwca 2008 r., o ile nie ulegną zmianie żadne elementy przedstawionego stanu faktycznego.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym "przysługuje mu zwolnienie od ewidencjonowania w kasie rejestrującej" jest prawidłowe, gdyż w obecnie obowiązującym stanie prawnym usługi w zakresie organizowania kursów dla modelek oraz zamieszczanie zdjęć w katalogu "X" korzystać będą ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej do dnia 30 czerwca 2008 r.

Tut. Organ wyjaśnia, że organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania wyrobów i usług do odpowiednich grupowań statystycznych. Do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem wymienionych czynności oraz prawidłowym zaklasyfikowaniem tych czynności do właściwych grupowań statystycznych, obowiązany jest Podatnik. Wobec powyższego - w wydanej interpretacji - odniesiono się wyłącznie do klasyfikacji statystycznej czynności będącej przedmiotem wniosku przedstawionej przez Zainteresowanego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl