IP-PP2-443-438/07-2/SAP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-438/07-2/SAP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 9 października 2007 r. (data wpływu 12 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z modernizacją sieci komputerowej, wyposażenia i oprogramowania komputerowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z modernizacją sieci komputerowej, wyposażenia i oprogramowania komputerowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe).

W latach 2004-2005 został zrealizowany przez Gminę projekt pt. "Modernizacja i rozbudowa sieci komputerowej w Gminie". Polegał on na modernizacji sieci komputerowej w budynku Urzędu Gminy, wymianie sprzętu komputerowego na nowoczesny z dostępem do internetu na każdym stanowisku pracowniczym oraz wdrożeniu elektronicznego obiegu dokumentów, pozwalającego na usprawnienie obsługi interesantów. Powyższy projekt opiewał na kwotę 199.000,72 zł W 75% był sfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. W związku z przyznanym dofinansowaniem Gmina złożyła oświadczenie stwierdzające, że podatek VAT zawarty w fakturach dokumentujących realizację ww. projektu jest dla niej wydatkiem kwalifikowanym i w żaden sposób nie może ona odzyskać jego kosztu. Ponadto Gmina zobowiązała się do zwrotu części refundowanego podatku VAT w momencie gdy zaistnieją przesłanki jego odzyskania. Gmina jest podatnikiem VAT czynnym. Świadczy usługi opodatkowane podatkiem VAT w zakresie: rozprowadzania wody, odbioru ścieków, wynajmu lokali. Odliczeń podatku VAT dokonuje jedynie od zakupów służących ww. sprzedaży. Gmina otrzymała z Urzędu Wojewódzkiego pismo z prośbą o dostarczenie z właściwego organu podatkowego dokumentu zaświadczającego, czy w odniesieniu do realizowanego projektu ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina miała bądź ma w chwili obecnej prawo do odliczenia podatku VAT od zakupów związanych z ww. projektem.

Zdaniem wnioskodawcy zarówno w momencie realizacji projektu jak i w chwili obecnej Gmina nie mogła w żaden sposób odzyskać poniesionego kosztu podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.

Przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) brzmi: "W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124". A contrario, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W pozycji 6 załącznika nr 4 do ww. ustawy wymienione są usługi w zakresie administracji publicznej, obrony narodowej, obowiązkowych ubezpieczeń społecznych - wyłącznie usługi w zakresie obowiązkowych ubezpieczeń społecznych (PKWiU ex 75). Zgodnie z podanym stanem faktycznym jedynymi opodatkowanymi czynnościami wykonywanymi przez Gminę są usługi rozprowadzania wody, odbioru ścieków oraz wynajmu lokali, w związku z czym Gmina odlicza podatek VAT naliczony wyłącznie od zakupów związanych z wykonywaniem tych usług.

Biorąc pod uwagę powyższe należy uznać, iż Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na modernizację sieci komputerowej w budynku Urzędu Gminy, wymianę sprzętu komputerowego na nowoczesny z dostępem do internetu na każdym stanowisku pracowniczym oraz wdrożenie elektronicznego obiegu dokumentów, gdyż z wniosku nie wynika, że Gmina będzie zakupione usługi i towary wykorzystywała również do świadczenia usług opodatkowanych. Jednakże z wniosku nie wynika w sposób jednoznaczny, iż zakupione usługi i towary nie będą wykorzystywane do świadczenia usług opodatkowanych. Należy zatem zauważyć, iż w przypadku, gdyby Gmina zakupione towary i usługi wykorzystywała również do świadczenia usług opodatkowanych (np. usług rozprowadzania wody, odbioru ścieków lub wynajmu lokali) zastosowanie miałyby przepisy zawarte w art. 90 ww. ustawy, dotyczące częściowego odliczenia podatku - Gmina miałaby prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl