IP-PP2-443-403/07-4/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-403/07-4/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2007 r. (data wpływu 5 października 2007 r., uzupełniony pismem z dnia 7 grudnia 2007 r. (data wpływu 12 grudnia 2007 r.)) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji na dofinansowanie projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji na dofinansowanie projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i prowadzi działalność gospodarczą polegającą m.in. na wynajmowaniu lokali, realizowaniu szkoleń, poręczeniu kredytów oraz realizuje projekty w ramach nieodpłatnej działalności pożytku publicznego. Obecnie w ramach statutowej, nieodpłatnej działalności pożytku publicznego Wnioskodawca realizuje umowę o dofinansowanie projektu w ramach priorytetu 2 - wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach, działania 2.5 - promocja przedsiębiorczości, współfinansowany w 75% z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz w 25% z budżetu państwa. Celem projektu jest: - przygotowanie osób zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą do jej uruchomienia poprzez przekazanie niezbędnej wiedzy i nabycie umiejętności, - pomoc finansowa w początkowej fazie rozwoju firmy, - ułatwienie dostępu do wiedzy na temat zarządzania przedsiębiorstwem oraz źródeł informacji i pomocy w prowadzeniu działalności gospodarczej. Cel ten realizowany jest poprzez prowadzenie bezpłatnych szkoleń, usług informacyjno - doradczych, opiece doradcy na każdym etapie uczestnictwa w projekcie oraz udzieleniu pomocy finansowej w postaci wsparcia pomostowego lub/i dotacji inwestycyjnej, a w szczególności:

1.

usługi informacyjne, doradcze i szkoleniowe w zakresie:

a.

administracyjno-prawne aspekty rozpoczynania i prowadzenia działalności gospodarczej,

b.

prawo podatkowe i ubezpieczeń społecznych,

c.

bankowe i pozabankowe źródła finansowania działalności gospodarczej,

d.

bhp i prawo pracy,

e.

marketing, promocja i zarządzanie,

f.

zastosowanie technik informatycznych w małej firmie.

Harmonogram rzeczowo - finansowy realizacji projektu został skonstruowany w podziale na konkretne kategorie A, B, C: - kategoria "A" - "wydatki związane z personelem projektu", są to koszty wynagrodzeń personelu zaangażowanego w realizację projektu wraz z obowiązkowymi składkami na ubezpieczenie społeczne,- kategoria "B" - "wydatki związane z beneficjentem ostatecznym", są to koszty jednorazowej dotacji inwestycyjnej dla 41 beneficjentów oraz koszty wsparcia pomostowego dla 44 beneficjentów i wsparcia pomostowego przedłużonego dla 15 beneficjentów,- kategoria "C" - inne wydatki.Wnioskodawca zaznacza, że beneficjenci ostateczni projektu nie ponoszą żadnych kosztów uczestnictwa w projekcie. Są to usługi całkowicie bezpłatne. Wnioskodawca nie wykazuje dotacji w deklaracji VAT-7 jako obrotu, w którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. Nr 54, poz. 53 z późn. zm.) oraz nie wykazuje zakupów (nie odlicza podatku naliczonego) związanych z realizacją przedmiotowego projektu. Wnioskodawca nie wystawia faktur VAT za świadczenie usług szkoleniowych i doradczych oraz udzieleniu pomocy finansowej w postaci wsparcia pomostowego lub/i dotacji inwestycyjnej, a także nie wykazuje tych usług w deklaracji VAT-7.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca może odliczać podatek od realizowanych w ramach wyżej powołanej umowy od zakupów, towarów i usług wykorzystywanych zarówno do świadczonych usług szkoleniowych zwolnionych z podatku, jak i czynności opodatkowanych np. materiały biurowe czy świadczone w ramach przedmiotowej dotacji usługi szkoleniowe i doradcze są czynnościami podlegającymi przepisom ustawy od podatku od towarów i usług. Reasumując, czy otrzymana przez nas dotacja stanowi obrót w rozumieniu art. 29 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, dotacja ta nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług, nie stanowi bowiem płatności za zorganizowane szkolenia lub świadczone usługi doradcze, natomiast przyznana została w celu dofinansowania ogólnej działalności. Realizacja projektu polega na dostarczaniu szkoleń, usług informacyjno - doradczych, opiece doradcy na każdym etapie uczestnictwa w projekcie oraz udzieleniu pomocy finansowej w postaci wsparcia pomostowego lub/i dotacji inwestycyjnej. Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów usług (tekst jedn. Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniami nie mającymi znaczenia w przedmiotowej sprawie, zaś obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy, a obrót powiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczonych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Zgodnie zaś z art. 29 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze. Analizując powyższy przepis należy stwierdzić, iż w momencie otrzymania jakiegokolwiek dofinansowania stanowiącego dopłatę do ceny towaru czy usługi w związku z konkretnymi dostawami towaru czy świadczenia usług, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenie tej usługi. Przede wszystkim należy jednak zauważyć, że dotacja będzie obrotem tylko wtedy jeżeli będzie miała związek z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług. Nie może bowiem stanowić obrotu dotacja, która jest związana z czynnościami, które nie wchodzą w zakres opodatkowania ustawy o podatku od towarów i usług (nie stanowią obrotu, podstawy opodatkowania) nie zależnie od tego czy ma ona bezpośredni wpływ na cenę towarów lub usług świadczonych w ramach takiej, nie wchodzące do ww. zakresu czynności. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów, odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przy czym przez dostawę towarów zasadniczo rozumie się - zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, przez świadczenie usług - zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - zasadniczo rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy. Zgodnie zaś z art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, przez odpłatne świadczenie usług rozumie się również nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, udziałowców, wspólników, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części. W związku z powyższymi przepisami Wnioskodawca uznaje, iż dotacja przeznaczona w całości na czynności nie wchodzące w zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) ponieważ nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług, nie stanowi bowiem płatności za zorganizowane szkolenia lub usługi informacyjno - doradcze, opiece doradcy na każdym etapie uczestnictwa w projekcie, oraz udzieleniu pomocy finansowej w postaci wsparcia pomostowego lub/i dotacji inwestycyjnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe w zakresie czy otrzymana przez podatnika dotacja stanowi obrót w rozumieniu art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z regulacji tej wynika, że w sytuacji, gdy podatnik - w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług otrzymuje od innego podmiotu (może to być organ administracji rządowej, samorządowej, organizacja społeczna lub Komisja Europejska) jakiekolwiek dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, dopłata ta jest obrotem.

Elementem istotnym, wpływającym na ewentualne włączenie dopłat do podstawy opodatkowania, jest stwierdzenie, czy są one przekazywane w celu sfinansowania bądź dofinansowania konkretnej dostawy lub usługi. Podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług są tylko takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że otrzymana dotacja przeznaczona została na realizację projektu i nie wpływa na cenę świadczonych usług, nie stanowi bowiem płatności za zorganizowane szkolenia lub świadczone usługi doradcze, natomiast przyznana została w celu dofinansowania ogólnej działalności. Dlatego, stosownie do cytowanego przepisu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ponieważ we wniosku nie przedstawiono własnego stanowiska w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług wykorzystywanych do realizacji przedmiotowego projektu, tut. organ podatkowy nie ustosunkował się do powyższego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl