IP-PP2-443-395/07-4/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-395/07-4/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2007 r. (data wpływu 5 października 2007 r., uzupełniony pismem z dnia 31 października 2007 r. (data wpływu 31 października 2007 r.)) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków służących realizacji projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków służących realizacji projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W związku z realizacją projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR) w 2006 r. Wydział Zarządzania Funduszami Europejskimi przy Urzędzie Wojewódzkim w wymaga dostarczenia przez Wnioskodawcę stosownego zaświadczenia, czy w odniesieniu do realizowanego projektu w ramach funduszy strukturalnych, beneficjent jest podatnikiem podatku od towarów i usług i ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług w całości lub w części.

W piśmie uzupełniającym do wniosku z dnia 31 października 2007 r. Strona informuje, iż celem projektu było zbudowanie jednolitego teleinformatycznego systemu przeznaczonego dla potrzeb służb ratowniczych działających na terenie powiatu. W ramach jego realizacji projektu wdrożone zostały:

* teleinformatyczne mechanizmy współdziałania służb ratowniczych,

* mechanizmy wsparcia służb ratowniczych przez inne instytucje wspomagające,

* ujednolicone sposoby przyjmowania zgłoszeń z linii alarmowych,

* automatyczne systemy dysponowania i alarmowania służb ratowniczych,

* zarządzanie dokumentacją generowana w trakcie prowadzenia oraz koordynacji działań ratowniczych.

Na bazie lokalowo sprzętowej Wnioskodawcy oraz istniejących już podsystemów takich jak:

* podsystemu zasilania awaryjnego,

* podsystemu selektywnego alarmowania jednostek OSP,

* podsystemu łączności przewodowej i bezprzewodowej,

* podsystemu zdalnego alarmowania punktów wyjazdowych,

zostaną rozbudowane funkcjonujące już podsystemy o:

* podsystem komputerowy

* podsystem alarmowania i powiadamiania samochodów ratowniczych.

W oparciu o posiadane już specjalistyczne oprogramowanie dyspozytorskie firmy,którego zadaniem jest integracja współdziałających służb ratowniczych, integracja z urządzeniami techniki wykonawczej oraz wdrożenie mechanizmów wspomagania decyzji jak również analizy prowadzonych działań rozbudowana została pozostała infrastruktura.

W ramach rozbudowy systemu informatycznego zakupiony został serwer sieciowy, na którym zainstalowana zostanie baza danych o siłach i środkach w ramach systemu, nowa wersja programu wspomagającego proces decyzyjny oraz oprogramowanie współpracujące ze środowiskiem GIS. Serwer sieciowy współpracuje z serwerami komunikacyjnymi spinającymi w całość podsystem łączności przewodowej oraz podsystem powiadamiania pojazdów ratowniczych wykorzystujący X. Za pośrednictwem sieci LAN poszczególne wydziały Wnioskodawcy mogą aktualizować bazę danych. W chwili zgłoszenia zdarzenia system wskaże na mapie cyfrowej miejsce skąd wpłynęło zgłoszenie, wskaże optymalną trasę dojazdu oraz zaalarmuje drogą radiową pozostałe podmioty systemu. Droga samochodów ratowniczych oraz ich pozycja odzwierciedlana będzie na mapie.

Ponadto Wnioskodawca, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), jest jednostką sektora finansów publicznych i w myśl art. 19a ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. Nr 96, poz. 667), finansowana jest z budżetu państwa. Jednocześnie na wniosek jednostki Urząd Skarbowy w Janowie Lubelskim wydał zaświadczenie ZAS-DF, iż Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, ale nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu w ramach funduszy strukturalnych, beneficjent będąc podatnikiem podatku od towarów i usług ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług w całości lub w części.

Zdaniem Wnioskodawcy w odniesieniu do realizowanego projektu w ramach funduszy strukturalnych, Strona nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług i nie ma możliwości dokonania odliczeń podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. W myśl ust. 2 tego artykułu, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Aby możliwa była realizacja prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, nabywane przez podatnika towary lub usługi muszą służyć do wykonywania przez niego czynności podlegających opodatkowaniu. W sytuacji braku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów towarów i usług zużytych przy realizowanej inwestycji, o której mowa w stanie faktycznym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl