IP-PP2-443-318/08-2/MS
Pismo z dnia 8 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-318/08-2/MS
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 lutego 2008 r. (data wpływu 19 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie świadczenia usług polegających na wywozie i utylizacji odpadów - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 19 lutego 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie świadczenia usług polegających na wywozie i utylizacji odpadów.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Przedmiotem działalności wnioskodawcy jest świadczenie usług w zakresie zbiórki i utylizacji odpadów. Jest to działalność wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarcze. Usługi wywozu i utylizacji odpadów przebiegają według ustalonego procesu, na który składają się następujące operacje:
wynajem pojemników kontenerów do gromadzenia odpadów w ramach umów na zbiórkę i utylizację odpadów,
zbieranie odpadów z pojemników i kontenerów oraz załadowanie ich na środki transportu specjalnie przeznaczone do tego celu: samochody śmieciarki, samochody kontenerowe,
transport odpadów na stację przeładunkową odpadów,
przeładunek odpadów ze stacji przeładunkowej na specjalistyczne samochody (kontenerowe dalekobieżne)
transport odpadów na składowiska odpadów,
składowanie, zagospodarowanie i utylizacja odpadów na składowisku.
Według opinii statystycznej wydanej przez Urząd Statystyczny w Łodzi usługi polegające na dzierżawie pojemników i kontenerów na odpady, powiązane z usługą wywozu tych odpadów mieszczą się w grupowaniu PKWiU 90.00.2
Zgodnie z Ustawą o podatku od towarów i usług - "usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne" symbol PKWiU 90.0 są ujęte w załączniku Nr 3 poz. 153. do ustawy z dnia 11 marca 2004 r., w którym ujęto wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy wykazując w fakturze VAT dotyczącej wywozu i utylizacji odpadów osobne pozycje dotyczące dzierżawy pojemnika/kontenera na gromadzenia odpadów i określenie w tej pozycji PKWiU 90 zgodnie z opinią Urzędu Statystycznego, Wnioskodawca może posługiwać się stawką podatku VAT w wysokości 7%.
Zdaniem wnioskodawcy: Usługi wywozu i utylizacji odpadów w swoim procesie jako podstawę mają wynajem urządzeń do gromadzenia odpadów, bez których sama usługa nie może być wykonana w sposób prawidłowy i spełniający wymagań sanitarnych i prawnych. Usługi są wykonywane w sposób ciągły, każda operacja związana jest z odpowiednim okresem czasu i z należytym wykonaniem wszystkich jej składników. Biorąc pod uwagę główny element i cel wykonania tej usługi, ustawodawca dał prawo Wnioskodawcy do zastosowanie preferencyjnej stawki VAT w wysokości 7%. Nasze stanowisko potwierdził Urząd Statystyczny w opinii klasyfikującej usługę dzierżawy pojemników do gromadzenia odpadów w grupie 90.0.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskujący świadczy usługi w zakresie zbiórki i utylizacji odpadów. Podano, iż usługa ta została zakwalifikowana symbolem PKWiU nr 90.02.1 - usługi w zakresie gromadzenia i wywozu odpadów, a także symbolem
PKWiU nr 90.00.2 - usługi w zakresie wywozu i zagospodarowania śmieci i odpadów.
Zdaniem wnioskodawcy do przedmiotowych usług dostawy, dzierżawy i konserwacji pojemników należy zastosować stawkę 7% podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
Pod pozycją nr 153 załącznika nr 3 do ustawy wykazane są usługi wg symbolu PKWiU nr 90.0 - usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne.
W myśl § 9 ust. 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798), w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług objętych stawką podatku niższą od określonej w art. 41 ust. 1 ustawy oraz dostawy towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy albo przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy, dane określone w ust. 1 pkt 4 obejmują również symbol towaru lub usługi, określony w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, chyba że ustawa lub przepisy wykonawcze do ustawy nie powołują tego symbolu. W tym przypadku należy podać przepis, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie lub obniżoną stawkę podatku.
Reasumując, usługi w zakresie gromadzenia i wywozu odpadów, podlegają opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%. Stanowisko podatnika jest prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego (stanu faktycznego) zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.