IP-PP2-443-318/08-2/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-318/08-2/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 lutego 2008 r. (data wpływu 19 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie świadczenia usług polegających na wywozie i utylizacji odpadów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lutego 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie świadczenia usług polegających na wywozie i utylizacji odpadów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Przedmiotem działalności wnioskodawcy jest świadczenie usług w zakresie zbiórki i utylizacji odpadów. Jest to działalność wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarcze. Usługi wywozu i utylizacji odpadów przebiegają według ustalonego procesu, na który składają się następujące operacje:

1.

wynajem pojemników kontenerów do gromadzenia odpadów w ramach umów na zbiórkę i utylizację odpadów,

2.

zbieranie odpadów z pojemników i kontenerów oraz załadowanie ich na środki transportu specjalnie przeznaczone do tego celu: samochody śmieciarki, samochody kontenerowe,

3.

transport odpadów na stację przeładunkową odpadów,

4.

przeładunek odpadów ze stacji przeładunkowej na specjalistyczne samochody (kontenerowe dalekobieżne)

5.

transport odpadów na składowiska odpadów,

6.

składowanie, zagospodarowanie i utylizacja odpadów na składowisku.

Według opinii statystycznej wydanej przez Urząd Statystyczny w Łodzi usługi polegające na dzierżawie pojemników i kontenerów na odpady, powiązane z usługą wywozu tych odpadów mieszczą się w grupowaniu PKWiU 90.00.2

Zgodnie z Ustawą o podatku od towarów i usług - "usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne" symbol PKWiU 90.0 są ujęte w załączniku Nr 3 poz. 153. do ustawy z dnia 11 marca 2004 r., w którym ujęto wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wykazując w fakturze VAT dotyczącej wywozu i utylizacji odpadów osobne pozycje dotyczące dzierżawy pojemnika/kontenera na gromadzenia odpadów i określenie w tej pozycji PKWiU 90 zgodnie z opinią Urzędu Statystycznego, Wnioskodawca może posługiwać się stawką podatku VAT w wysokości 7%.

Zdaniem wnioskodawcy: Usługi wywozu i utylizacji odpadów w swoim procesie jako podstawę mają wynajem urządzeń do gromadzenia odpadów, bez których sama usługa nie może być wykonana w sposób prawidłowy i spełniający wymagań sanitarnych i prawnych. Usługi są wykonywane w sposób ciągły, każda operacja związana jest z odpowiednim okresem czasu i z należytym wykonaniem wszystkich jej składników. Biorąc pod uwagę główny element i cel wykonania tej usługi, ustawodawca dał prawo Wnioskodawcy do zastosowanie preferencyjnej stawki VAT w wysokości 7%. Nasze stanowisko potwierdził Urząd Statystyczny w opinii klasyfikującej usługę dzierżawy pojemników do gromadzenia odpadów w grupie 90.0.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskujący świadczy usługi w zakresie zbiórki i utylizacji odpadów. Podano, iż usługa ta została zakwalifikowana symbolem PKWiU nr 90.02.1 - usługi w zakresie gromadzenia i wywozu odpadów, a także symbolem

PKWiU nr 90.00.2 - usługi w zakresie wywozu i zagospodarowania śmieci i odpadów.

Zdaniem wnioskodawcy do przedmiotowych usług dostawy, dzierżawy i konserwacji pojemników należy zastosować stawkę 7% podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Pod pozycją nr 153 załącznika nr 3 do ustawy wykazane są usługi wg symbolu PKWiU nr 90.0 - usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne.

W myśl § 9 ust. 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798), w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług objętych stawką podatku niższą od określonej w art. 41 ust. 1 ustawy oraz dostawy towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy albo przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy, dane określone w ust. 1 pkt 4 obejmują również symbol towaru lub usługi, określony w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, chyba że ustawa lub przepisy wykonawcze do ustawy nie powołują tego symbolu. W tym przypadku należy podać przepis, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie lub obniżoną stawkę podatku.

Reasumując, usługi w zakresie gromadzenia i wywozu odpadów, podlegają opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%. Stanowisko podatnika jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego (stanu faktycznego) zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl