IP-PP2-443-291/08-2/ASi

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-291/08-2/ASi

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 lutego 2008 r. (data wpływu 28 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawianych przez odbiorców premii - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lutego 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawianych przez odbiorców premii.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Podstawowa działalność Wnioskodawcy polega na produkcji i sprzedaży opakowań foliowych. W związku z tą działalnością prowadzi różne działania mające na celu zwiększenie sprzedaży towarów. Spółka zdecydowała się m.in. na wprowadzenie systemu wynagradzania kontrahentów nabywających jej produkty (producentów żywności, dystrybutorów) poprzez system tzw. premii pieniężnych (bonusów).

W ramach umów zawieranych z kontrahentami (nabywcami towarów) Spółka zobowiązana jest do wypłaty na ich rzecz określonych kwot pieniędzy, o ile kontrahent spełni przewidziane umową warunki. Zawierane przez Spółkę umowy przewidują wypłatę premii pieniężnych od obrotu, przy czym pod pojęciem obrotu rozumie się łączne zakupy netto towarów dokonywane przez nabywcę u Spółki. Premie wypłacane są nabywcom towarów za okresy miesięczne, kwartalne, roczne lub inne okresy określone w umowie. Kwota premii obliczana jest np. w następujący sposób:

* (...) PLN za każde (...) PLN obrotu netto przy osiągnięciu obrotów netto od (...) PLN do (...) PLN w danym miesiącu (ew. kwartale/roku)

* (...)% kwoty netto faktur wystawionych przez Spółkę w danym miesiącu (ew. kwartale/roku) przy osiągnięciu obrotów netto powyżej (..) PLN w tym miesiącu (ew. kwartale/roku).

Wypłata powyższych premii jest dodatkowo uwarunkowana terminowym regulowaniem przez nabywcę wszystkich zobowiązań zaciągniętych wobec Spółki (jednak w przypadku nieznacznych opóźnień w płatności, premia może być wypłacona w niższej wysokości). Należy zaznaczyć, iż wypłacane przez Spółkę premie pieniężne nie są powiązane z konkretnymi dostawami towarów, a wypłacane kwoty kalkulowane są jedynie w oparciu o obroty osiągnięte przez klienta w danym okresie rozliczeniowym.

W przypadku spełnienia przez nabywcę warunków określonych w umowie (osiągnięcie określonego poziomu obrotów oraz terminowe uregulowanie płatności), wypłata premii ma charakter obowiązkowy, tzn. ich wypłata nie jest uzależniona od decyzji Spółki.

Strona otrzymuje od kontrahentów uprawnionych do otrzymania powyższych premii pieniężnych faktury z wykazanym podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawianych przez odbiorców wynagrodzenia (premii) opisanego w stanie faktycznym.

W opinii Spółki, premie pieniężne opisane w stanie faktycznym stanowią z punktu widzenia Spółki zapłatę za usługę opodatkowaną podatkiem od towarów i usług (VAT) świadczoną przez kontrahenta Spółki. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu tym podatkiem podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W świetle przepisu art. 8 ust. 1 tej ustawy przez świadczenie usług należy rozumieć każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Z kolei art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Nie może budzić wątpliwości, iż w przedstawionej przez Spółkę sytuacji, tj. gdy wypłacana jest premia (wynagrodzenie) uzależniona od poziomu zakupów produktów Spółki oraz terminowego regulowania zobowiązań nie mamy do czynienia z przeniesieniem prawa do rozporządzaniem towarami jak właściciel. Z drugiej strony mamy do czynienia z pewnym zachowaniem podmiotu otrzymującego premię pieniężną (wynagrodzenie), polegającym przede wszystkim na osiągnięciu określonego poziomu obrotów. Premia stanowi zatem wynagrodzenie za dokonywanie określonych świadczeń i ma charakter motywacyjny. Jej wypłata ma na celu zwiększenie efektywności kontrahenta i wpływa na wysokość obrotów Spółki. Jednocześnie, wypłata takich premii nie jest związana z konkretnymi dostawami towarów dokonanymi przez Spółkę. W związku z powyższym zapłata premii pieniężnej stanowi naszym zdaniem wynagrodzenie za usługę, w rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy o VAT. Przez świadczenie, o którym mowa w tym przepisie należy bowiem w takim przypadku rozumieć spełnienie warunków określonych w umowie, tj. np. osiągnięcie określonego wolumenu zakupów. W takiej sytuacji dystrybutorzy otrzymujący premię zobowiązani są do wystawienia faktur VAT dokumentującej taką transakcję. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zgodnie z ust. 2 tego przepisu, kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak już Spółka wskazała powyżej, faktury otrzymane od kontrahentów dokumentujące otrzymane wynagrodzenia (premii pieniężnych) dokumentują usługi świadczone przez kontrahentów Spółki. Nie może budzić wątpliwości, iż podatek naliczony wykazany na takich fakturach związany jest z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu (sprzedażą opakowań foliowych). Zakup takiej usługi ma bowiem na celu zwiększenie sprzedaży Spółki (podlegającej opodatkowaniu).

Stanowisko Spółki w przedstawionej sprawie potwierdza pismo Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r. wydane w trybie art. 14 § 1 pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa (sygn. PP3-812-1222/2004/AP/4026). Zdaniem Ministra "W praktyce występują również sytuacje, w których podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą. W takich przypadkach należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach".

W analogiczny sposób wypowiadają się również organy podatkowe w indywidualnych interpretacjach prawa podatkowego. Przykładowo, w piśmie z dnia 31 sierpnia 2005 r. (sygn. PV/443-214/IV/2005/JD) Pomorski Urząd Skarbowy stwierdził, iż " (...) jeżeli zatem premia pieniężna stanowi świadczenie pieniężne w zamian za wykonanie określonego innego świadczenia, polegającego w tym przypadku na działaniu (w odróżnieniu od zaniechania) - czyli dokonaniu odpowiedniej ilości zakupów, i jeżeli premia ta nie jest związana z konkretną transakcją, lecz ze wszystkimi lub co najmniej kilkoma transakcjami - wówczas podmiot przyznający premię (dostawca) jest bezpośrednim beneficjentem tego zobowiązania. (...) jeżeli kontrahent Podatnika otrzymuje premię pieniężną za wykonane przez siebie świadczenie, to jest on zobowiązany do opodatkowania tej czynności oraz wystawienia faktury VAT, (...) gdyż to on świadczy usługę podlegającą opodatkowaniu".

W tym samym piśmie Pomorski Urząd Skarbowy potwierdził, iż podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących przedmiotowe usługi, świadczone przez nabywców (dystrybutorów), w zakresie, w jakim są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z kolei w piśmie z dnia 16 grudnia 2005 r. (sygn. PUS.lI/443/166/2005/ZK) Podkarpacki Urząd Skarbowy zauważył, iż " (...) w przypadku, gdy podatnicy kształtują wzajemne relacje w ten sposób, iż premie pieniężne wypłacane z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości lub ilości towarów i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą (w przedmiotowej sprawie premia dotyczy całego obrotu miesięcznego) wówczas, w ocenie tut. organu podatkowego należy uznać, iż wypłacona premia pieniężna związana jest z określonym zachowaniem nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach".

W odniesieniu do podatku naliczonego urząd wskazał, iż " (...) jako kwota należna z tytułu sprzedaży (świadczenia usług) kwota tak rozumianej premii stanowi u nabywcy obrót opodatkowany, natomiast u dostawcy towarów wystąpi w związku z tym podatek naliczony podlegający, przy zachowaniu przewidzianych w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług warunków, odliczeniu".

Mając powyższe na uwadze Spółka zwraca się o potwierdzenie, iż przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawionych przez odbiorców premii pieniężnych opisanych w stanie faktycznym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Uwzględniając powyższe, postanowiono jak na wstępie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10,09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl