IP-PP2-443-242/08-2/SAP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-242/08-2/SAP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 4 lutego 2008 r. (data wpływu 11 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości wystawiania faktur dokumentujących dokonanie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lutego 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości wystawiania faktur dokumentujących dokonanie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka jest spółką francuską specjalizującą się w projektowaniu, wytwarzaniu i sprzedaży części i podzespołów samochodowych. Spółka jest zarejestrowana jako podatnik podatku VAT w Polsce. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka nabywa towary od polskich podmiotów i dostarcza je do kontrahentów z Unii Europejskiej. Obecnie Spółka planuje podpisanie umowy z Kontrahentem unijnym, na podstawie której Kontrahent (jako nabywca) będzie miał prawo do wystawiania w imieniu i na rachunek Spółki faktur sprzedażowych, faktur korygujących oraz duplikatów faktur na towary dostarczane przez Spółkę do tego podmiotu (tzw. samofakturowanie, s). Umowa zostanie zawarta na okres 12 miesięcy. Jeśli system wystawiania przez nabywcę faktur w imieniu i na rachunek Spółki sprawdzi się w praktyce, to przewiduje się możliwość przedłużania umowy na kolejne dwunastomiesięczne okresy. Jedynym typem transakcji jakich Spółka obecnie dokonuje i będzie dokonywać z Kontrahentem jest wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Spółka posiada postanowienie w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego wydane przez Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście z 4 sierpnia 2006 r., w którym stwierdzono, że w przypadku Spółki dokumentami wystarczającymi do udokumentowania dokonania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i opodatkowania jej stawką 0% VAT są:

* zamówienie, faktura i dowód zapłaty za towar,

* potwierdzenie odbioru towarów przez nabywcę.

Po wdrożeniu postanowień umowy Spółka będzie dysponowała następującymi dowodami dokonania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów:

* zamówieniem,

* dowodem zapłaty za towar,

* kopią faktury sprzedażowej (samofaktury) zawierającej specyfikację poszczególnych sztuk towaru, wystawionej przez Kontrahenta w imieniu i na rachunek Spółki - faktura ta będzie wystawiana po otrzymaniu towaru przez Kontrahenta i zawierać będzie potwierdzenie, że towar został dostarczony do miejsca odbioru poza granicami Polski na terytorium UE. W terminie 10 dni od podpisania umowy Spółka pisemnie powiadomi właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego o tym fakcie.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:

1.

Czy przedstawiony projekt umowy uprawniającej Kontrahenta (jako nabywcę) do wystawiania faktur w imieniu i na rachunek Spółki jest zgodny z wymogami § 10 ust. 2 i 4 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r. Nr 95, poz. 798).

2.

Czy w przedstawionym przyszłym stanie faktycznym spełniane zostaną warunki wystawiania faktur stwierdzających dokonanie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, o których mowa w § 10 ust. 1, 3 i 4 Rozporządzenia.

Zdaniem wnioskodawcy:

1.

Zdaniem Spółki przedmiotowa umowa spełnia warunki określone w § 10 ust. 2 Rozporządzenia. Umowa ta zawiera bowiem wszystkie postanowienia, o których mowa w omawianym przepisie:

* Spółka upoważnia Kontrahenta do wystawiania faktur, faktur korygujących i duplikatów w jego imieniu, i na jego rachunek w odniesieniu do wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów w dokonywanych przez Spółkę na rzecz nabywcy. Wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów będą jedynymi transakcjami dokonywanymi przez Spółkę z Kontrahentem, zatem w praktyce samofaktury obejmą wszystkie transakcje między Spółką a Kontrahentem w okresie obowiązywania umowy.

* Spółka nie będzie wystawiał faktur w odniesieniu do wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów dokonywanych przez Spółkę na rzecz Kontrahenta w okresie obowiązywania umowy.

* Spółka poinformuje Kontrahenta w trybie natychmiastowym w przypadku wykreślenia Spółki z rejestru jako podatnika VAT czynnego lub o zbyciu przedsiębiorstwa, - Kontrahent będzie wystawiał faktury, faktury korygujące i duplikaty w odniesienia do towarów nabywanych od Spółki zgodnie z obowiązującymi przepisami,

* Kontrahent będzie przedstawiał Spółce oryginał i kopię faktury do akceptacji w formie podpisu w terminie umożliwiającym dokonanie terminowego rozliczenia podatku przez Spółkę (kopia faktury pozostaje w Spółce),

* Kontrahent poinformuje Spółkę w trybie natychmiastowym w przypadku wykreślenia go z rejestru jako podatnika VAT czynnego lub o zbyciu przedsiębiorstwa,

* określenie terminu obowiązywania umowy, który nie jest dłuższy niż rok. Zdaniem Spółki możliwość przedłużenia przez Strony obowiązywania umowy na kolejny okres roczny nie zmienia faktu, że umowa zostaje zawarta na okres jednego roku. Ewentualne przedłużenie umowy również następuje wyłącznie na okres 12 miesięcy a zatem i przedłużona umowa będzie spełniała warunek wskazany w § 10 ust. 2 pkt 3 Rozporządzenia. Podobnie zawarcie w umowie zapisu o możliwości rozwiązania umowy przed upływem terminu jej obowiązywania jest standardowym postanowieniem umownym mającym na celu ochronę stron przed nienależytym wywiązywaniem się drugiej strony z jej obowiązków umownych. Postanowienie to nie wpływa zatem na spełnienie przez umowę omawianego warunku Rozporządzenia.

2.

Zdaniem Spółki w przedstawianym przyszłym stanie faktycznym spełnione zostaną wszystkie warunki wystawiania faktur stwierdzających dokonanie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, o których mowa w 10 ust. 1 i 4 Rozporządzenia:

* Kontrahent (nabywca) jest podatnikiem VAT zidentyfikowanym dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa UE innym niż Polska (to jest w Niemczech),

* Spółka (dostawca) zawrze z nabywcą (Kontrahentem) umowę odpowiadającą wymogom § 10 ust. 2 Rozporządzenia, co wykazano powyżej,

* Spółka zgłosiła zamiar dokonywania wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów i jest zarejestrowana jako podatnik VAT UE,

* Spółka dostarczy właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego w terminie 10 dni od zawarcia umowy pisemną informację, o której mowa w 10. ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Ad. 1.

Odnośnie pytania nr 1 należy zauważyć, że organ podatkowy udzielając interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego nie dokonuje analizy zawieranych przez podatników umów cywilnoprawnych, lecz udziela interpretacji wyłącznie w oparciu o przedstawiony opis stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie nie dokonał analizy załączonej do wniosku umowy cywilnoprawnej, w związku z czym tut. organ podatkowy w niniejszej interpretacji nie odniósł się do stanowiska Spółki dotyczącego pytania nr 1.

Ad. 2.

Przepisy § 10 ust. 1, 3 i 4 rozporządzenia Ministra finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r. Nr 95, poz. 798) brzmią: "1. Nabywcy towarów i usług od podatnika, o którym mowa w § 8 ust. 1, mogą wystawiać faktury stwierdzające dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług oznaczone jako "FAKTURA VAT", w tym również faktury, o których mowa w § 14, w przypadku łącznego spełnienia następujących warunków:

1)

nabywca towarów lub usług:

a.

jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym,

b.

ma zawartą z dokonującym dostawy towarów lub świadczącym usługi umowę odpowiadającą warunkom wymienionym w ust. 2, upoważniającą do wystawiania faktur, faktur korygujących i duplikatów - w imieniu i na rachunek dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy;

2)

naczelnikom urzędów skarbowych właściwych dla obu stron umowy wymienionej w pkt 1 lit. b) zostanie w terminie 10 dni od dnia jej zawarcia dostarczona pisemna informacja o zawarciu takiej umowy, zawierająca w szczególności:

a.

dane dotyczące dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługi oraz nabywcy,

b.

datę zawarcia umowy,

c.

okres obowiązywania umowy.

3)

Faktura wystawiana na zasadach określonych w ust. 1 i 2 powinna dodatkowo zawierać informację, kto był wystawcą faktury i że wystawił ją w imieniu i na rachunek podatnika wymienionego w fakturze jako sprzedawca.

4)

Przepisy ust. 1 pkt 1 lit. b), ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, jeżeli:

1.

nabywcą towarów jest podatnik podatku od wartości dodanej zidentyfikowany dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;

2.

dokonującym wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów jest podatnik, który zgłosił zamiar dokonywania wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów i został zarejestrowany jako podatnik VAT UE, zgodnie z art. 97 ustawy;

3.

dokonujący wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów dostarczył właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 10 dni od dnia zawarcia umowy pisemną informację, o której mowa w ust. 1 pkt 2."

Biorąc pod uwagę zawarty we wniosku opis zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż wymagania zawarte w ww. przepisach zostaną spełnione. Tym samym stanowisko Spółki dotyczące pytania nr 2 jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl