IP-PP2-443-1129/08-2/SAP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 października 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-1129/08-2/SAP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 7 lipca 2008 r. (data wpływu 15 lipca 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT przy imporcie usługi transportu międzynarodowego, świadczonej za pomocą środków transportu morskiego lub powietrznego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lipca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT przy imporcie usługi transportu międzynarodowego, świadczonej za pomocą środków transportu morskiego lub powietrznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka świadczy usługi spedytorskie związane z importem towarów. Transport towarów odbywa się na trasie pomiędzy terytorium kraju trzeciego a terytorium Polski. Spółka jako spedytor zleca realizację usługi transportowej niezależnym firmom transportowym. Usługa transportowa realizowana jest transportem lotniczym lub morskim. Spółka dysponuje kopią dokumentu SAD, z którego wynika, że wartość usługi transportowej podwyższa podstawę opodatkowania importu towarów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku zakupu usług transportu międzynarodowego od niezależnej firmy transportowej realizowanego drogą morską lub powietrzną na całej trasie z terytorium kraju trzeciego na terytorium Polski, Spółka winna rozpoznać import usług opodatkowany stawką 0% VAT w odniesieniu do całej wartości usługi realizowanej na terytorium Polski jak i poza terytorium Polski.

Zdaniem Spółki stawka 0% VAT winna być stosowana w odniesieniu do całej wartości usługi transportu międzynarodowego zrealizowanej środkami transportu morskiego lub lotniczego. W myśl art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego w rozumieniu art. 83 ust. 3 ustawy VAT. Transportem międzynarodowym towarów jest m.in. przewóz towarów:

1.

z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,

2.

z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,

3.

z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),

4.

z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju,

5.

usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2.

Przy czym Spółka nabywając usługi transportu międzynarodowego w rozumieniu wskazanym wyżej obowiązana jest posiadać w swej ewidencji dokumenty potwierdzające fakt wykonania usługi. Dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług międzynarodowego transportu towarów, wymienionymi w art. 83 ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy o VAT, w przypadku transportu towarów importowanych przez przewoźnika lub spedytora mogą być: list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), a ponadto dokument potwierdzony przez urząd celny (SAD), z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów. Jeżeli zatem Spółka nabywać będzie usługi transportowe oraz będzie posiadać łącznie dokument transportowy oraz dokument SAD potwierdzający fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów, to Spółka będzie miała prawo do zastosowania 0% stawki VAT. Stawka ta będzie miała zastosowanie w odniesieniu do całej usługi transportu międzynarodowego, w przypadku gdy będzie to transport realizowany drogą lotniczą lub morską. Ustawodawca definiuje import usług jako świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca usług, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT (art. 2 pkt 9 ustawy o VAT). Jednakże istotną cechą podatku od towarów i usług jest jego terytorialny charakter, co oznacza, że zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, import towarów oraz wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów na terytorium kraju. W świetle powyższego należy stwierdzić, że kryterium decydującym o tym, czy w danym przypadku ma miejsce import usług, będzie miejsce świadczenia usługi, czyli innymi słowy ustalenie terytorium państwa członkowskiego właściwego dla opodatkowania tej usługi. Zgodnie z dyspozycją art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT miejscem świadczenia usług transportowych jest miejsce gdzie odbywa się transport z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28 ustawy o VAT (zastrzeżenie dotyczy usług transportu wewnątrzwspólnotowego i nie ma w przedmiotowej sprawie zastosowania). Natomiast zgodnie z § 4b Rozporządzenia w przypadku świadczenia usług transportu międzynarodowego środkami transportu morskiego lub lotniczego - miejscem świadczenia tych usług jest terytorium kraju. Analiza wskazanych wyżej przepisów prowadzi do wniosku, iż zasady opodatkowania usług morskiego lub lotniczego przewozu towarów różnią się od zasad opodatkowania usług transportu międzynarodowego realizowanego innymi niż samoloty czy statki morskie środkami transportowymi w przypadku, gdy transport ten odbywa się między państwem członkowskim Unii Europejskiej a państwem trzecim. W przypadku usług transportu międzynarodowego realizowanego środkami transportu morskiego lub lotniczego, stawka 0% VAT dotyczy całości usługi, a nie tylko jej części świadczonej na terytorium Polski. Jest to konsekwencją dyspozycji wynikającej z § 4b Rozporządzenia, który stanowi, iż w przypadku świadczenia usług transportu międzynarodowego środkami transportu morskiego lub lotniczego miejscem świadczenia tych usług jest terytorium kraju. Brzmienie powyższego przepisu powoduje, że każda usługa transportu morskiego lub lotniczego, która kwalifikowana jest jako usługa transportu międzynarodowego, przebiegająca przynajmniej częściowo przez terytorium Polski, opodatkowana jest w całości stawką 0%.

Wskazane powyżej zasady opodatkowania obowiązują jednak wyłącznie w przypadku świadczenia usługi przewozu morskiego lub lotniczego między państwami członkowskimi a państwami spoza Wspólnoty na całej trasie. Powyższe wnioski potwierdza stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej W Warszawie, który w decyzji z dnia 20 czerwca 2006 r., znak 1401/HTI/4407/14-44/05/EN stwierdził, iż " (...) W tym miejscu należy wskazać, że w myśl § 4b rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), w przypadku świadczenia usług transportu międzynarodowego środkami transportu morskiego lub lotniczego - miejscem świadczenia tych usług jest terytorium kraju. Organ odwoławczy podkreśla, iż tylko w sytuacji świadczenia usługi transportu międzynarodowego za pomocą ww. środków transportu miejscem świadczenia ww. usługi będzie terytorium kraju i podlegać będzie ona opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 0%. (...) Odnośnie możliwości zastosowania stawki VAT w wysokości 0% w odniesieniu do importu usług transportu międzynarodowego, nabywanego od podatników z krajów trzecich oraz od podatników podatku od wartości dodanej nie mających siedziby na terytorium kraju, organ odwoławczy wskazuje, iż w tej kwestii również podziela zdanie organu pierwszej instancji przedstawione w postanowieniu nr 1471/NTR2/443-107b/05/MŻ z dnia 9 maja 2005 r., w którym uznano stanowisko Strony, wyrażone w piśmie z dnia 15 lutego 2005 r., za prawidłowe. A zatem, w przypadku nabycia przez Stronę usług transportu międzynarodowego (w rozumieniu art. 83 ust. 3 ustawy o VAT) od podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju dochodzi do importu usług, z tytułu którego podatnikiem VAT jest usługobiorca, czyli Strona. Ww. import usług transportu międzynarodowego jest opodatkowany podatkiem od towarów i usług w wysokości 0% w zakresie, w jakim usługi te są opodatkowane VAT w Polsce ww. stawką (przy prawidłowym udokumentowaniu tych czynności, o którym mowa w art. 83 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług), ze względu na to, iż miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju." Warto również wskazać, iż zdaniem Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie (interpretacja z dnia 9 maja 2005 r., znak 1471/NTR2/443-107a/05/MŻ): " (...) zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy w przypadku świadczenia usług transportowych miejscem ich świadczenia jest miejsce, gdzie odbywa się transport z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28. Wyjątkowo, w przypadku usług transportu międzynarodowego realizowanych środkami transportu morskiego lub lotniczego miejscem świadczenia tych usług jest terytorium kraju. W rezultacie do całości usługą jako w całości świadczonej na terytorium kraju, zastosowanie ma stawka podatku od towarów i usług w wysokości 0%. Zaznaczyć Jednak należy, że dotyczy to wyłącznie usług transportu międzynarodowego w ww. rozumieniu świadczonych wspomnianymi środkami transportu. Z uwagi na wspomniany, wyjątkowy charakter ww. przepisu, jego zastosowania nie można rozciągać również na tę część usług która świadczona jest przy użyciu innych środków transportu. (...)"

W świetle powyższego stanowiska Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie jeżeli usługa transportu międzynarodowego będzie realizowana w całości środkami transportu lotniczego lub morskiego wtedy Spółka winna rozpoznać import usług w odniesieniu do całej wartości usługi transportowej opodatkowanej 0% stawką VAT. Dlatego tez Spałka wnosi o potwierdzenie swojego stanowiska, iż w przypadku zakupu usług transportu międzynarodowego od niezależnej firmy transportowej realizowanego drogą morską lub powietrzną na całej trasie z terytorium kraju trzeciego na terytorium Polski, Spółka winna rozpoznać import usług opodatkowany stawką 0% VAT W odniesieniu do całej wartości usługi realizowanej na terytorium Polski jak i poza terytorium Polski.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl