IP-PP2-443-1078/08-2/BM - Opodatkowanie usług, o których mowa w poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy o VAT.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 września 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-1078/08-2/BM Opodatkowanie usług, o których mowa w poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy o VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 czerwca 2008 r. (data wpływu 7 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług, o których mowa w poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy o VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lipca 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług, o których mowa w poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy o VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest zakładem opieki zdrowotnej, którego celem statutowym jest udzielanie świadczeń zdrowotnych i promocja zdrowia. Zakład działa na podstawie i na zasadach określonych ustawą z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. z 1991 r. Nr 91, poz. 408) i nie ma jako celu systematycznego dążenia do osiągnięcia zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiąga przeznaczone są na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług, tj. na cele przewidziane w statucie.

Wnioskodawca stał się użytkownikiem "Kompleksu Basenów Rehabilitacyjnych" przy ul. B w XXX na podstawie uchwały nr LXXX/XXX/2006 Rady Miasta XXX z dnia 31 sierpnia 2007 r. oraz umowy o nieodpłatne korzystanie nr 56/2007 zawartej w dniu 22 sierpnia 2007 r. z Miastem XXX. Jednocześnie Wnioskodawca informuje, że jedną z placówek mu podległych jest Przychodnia Rehabilitacyjna dla Dzieci i Młodzieży, która współpracuje z nowo powstałym kompleksem basenów rehabilitacyjnych (prowadzona jest rehabilitacja w ramach kontraktu z Narodowym Funduszem Zdrowia). Aby obiekt mógł się samofinansować Wnioskodawca świadczy szereg usług w ramach promocji zdrowia, tj.

* odpłatne korzystanie z pływalni przez uczniów (udostępnienie basenu placówkom oświatowym), studentów, emerytów i rencistów,

* odpłatne korzystanie z pływalni przez osoby powyżej 18 roku życia,

* odpłatne korzystanie z pływalni przez rodziny (rodzice i dzieci),

* odpłatne udostępnienie całego basenu lub jego części (toru) oraz współorganizowanie integracyjnych zawodów pływackich z klubami sportowymi niepełnosprawnych,

* nauka pływania dzieci i dorosłych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy usługi świadczone przez Wnioskodawcę, a sklasyfikowane w grupowaniach statystycznych PKWiU 92.62.12 oraz PKWiU 96.62.13 są zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie załącznika nr 4 do ustawy o VAT, jeżeli oprócz tych usług Wnioskodawca świadczy usługi sklasyfikowane w grupowaniu statystycznym PKWiU 92.61.10, którym to usługom nie przysługuje zwolnienie od VAT (należy zaznaczyć, że usługi których dotyczy pytanie są przeważnie usługami świadczonymi przez placówkę).

Wnioskodawca realizuje swoje zadania na mocy ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej i zgodnie z przyjętym statutem czyli udziela świadczenia zdrowotne i promuje zdrowie. Zgodnie z ww. ustawą pod pojęciem promocji zdrowia należy rozumieć działania umożliwiające poszczególnym osobom społeczności zwiększenie kontroli nad czynnikami warunkującymi stan zdrowia i przez to jego poprawę, promowanie zdrowego stylu życia oraz środowiskowych i indywidualnych czynników sprzyjających zdrowiu (art. 18d ust. 1 pkt 2 ustawy).

Wnioskodawca powołany przez jednostkę samorządu terytorialnego jest przedmiotowo zwolniony z obowiązku płacenia podatku dochodowego (ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych). Także usługi realizowane przez Wnioskodawcę nie podlegają opodatkowaniu VAT (ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, załącznik nr 4). Przyjęcie w użytkowanie kompleksu basenów rehabilitacyjnych dało Wnioskodawcy możliwość poszerzenia zakresu działań związanych nie tylko ze świadczeniem usług zdrowotnych a także z propagowaniem i promowaniem zdrowia i stworzyło możliwość samofinansowania się placówki. Obiekt jest całkowicie przystosowany dla osób niepełnosprawnych znacząca ilość osób korzystających to osoby z różnymi grupami niepełnosprawności, które mają możliwość rehabilitowania się na basenie. Zdaniem Wnioskodawcy usługi świadczone przez niego mogą być zakwalifikowane do grupy usług zwolnionych od VAT, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT wymienione w załączniku nr 4 do ustawy (poz. 11). Pod poz. 11 załącznika mieszczą się usługi związane z rekreacją i sportem z zastrzeżenie, że podmiot wykonujący usługi nie ma jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągnie przeznaczy na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług. Jest to zgodne z ustawą o zakładach opieki zdrowotnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy - usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych. Obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania świadczonej usługi do właściwego grupowania statystycznego spoczywa wyłącznie na wykonawcy usługi. W przypadku wystąpienia trudności w ustaleniu właściwego grupowania podatnik może zwrócić się o pomoc do uprawnionego organu statystycznego. Biorąc powyższe pod uwagę udzielając interpretacji odniesiono się do klasyfikacji statystycznej podanej przez podatnika.

Na mocy art. 41 ust. 1 ww. ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie zaś z art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Wśród usług wyszczególnionych w tym załączniku, pod pozycją 11 wymienione zostały sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU ex 92 usługi związane z kulturą oraz usługi związane z rekreacją i sportem - z wyłączeniem usług wymienionych w pkt 1-8. Wśród usług objętych wyłączeniem w pkt 3 zostały wymienione usługi w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61).

Ustawodawca w objaśnieniach do załącznika nr 4 do ustawy wskazał, iż użycie skrótu "ex" przy symbolu PKWiU oznacza, iż zwolnienie z VAT dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania. Ponadto w zakresie pozycji 11 załącznika zaznaczył, iż zwolnienie dotyczy wyłącznie usług związanych z rekreacją i sportem świadczonych przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług. W analizowanym wniosku Strona przedstawiła stan faktyczny, z którego wynika, że przyjęła ona w użytkowanie, jako zakład opieki zdrowotnej, kompleks basenów rehabilitacyjnych. Obiekt jest całkowicie przystosowany dla osób niepełnosprawnych, znacząca ilość osób z niego korzystających to osoby z różnymi grupami niepełnosprawności. Aby przedmiotowy kompleks mógł się samofinansować Wnioskodawca świadczy, w ramach promocji zdrowia, szereg odpłatnych usług sklasyfikowanych w grupowaniach: PKWiU 92.62.12 - usługi związane z organizowaniem imprez sportowych oraz PKWiU 92.62.13 - usługi związane ze sportem pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane - udzielanie świadczeń zdrowotnych i promocja zdrowie należy do zadań statutowych Wnioskodawcy. Oprócz ww. usług Wnioskodawca świadczy także usługi sklasyfikowane w grupowaniu statystycznym PKWiU 92.61.10 (usługi w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych), które na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy opodatkowane zostały stawką VAT 7%. Zyski osiągnięte przez Wnioskodawcę z opisanej powyżej działalności przeznaczane są na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług, tj. na cele przewidziane w statucie.

Biorąc pod uwagę analizowany stan faktyczny oraz wyżej przytoczone przepisy należy więc stwierdzić, iż przedmiotowe usługi są świadczone przez podmiot, który nie ma jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągnie, przeznacza na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług. Tym samym usługi świadczone przez Stronę, zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 92.62.12 oraz 92.62.13 podlegają zwolnieniu z VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1-go maja 10,09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl