IP-PP2-443-1032/08-2/PW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-1032/08-2/PW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 25 czerwca 2008 r. (data wpływu 30 czerwca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku z faktur dokumentujących przekazanie premii pieniężnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 czerwca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku z faktur dokumentujących przekazanie premii pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Przedmiotem działalności xx Sp. z o.o. ("Spółka") jest dystrybucja sprzętu elektronicznego oraz komputerowego. Sprzęt dystrybuowany przez Spółkę nabywany jest przez firmy zajmujące się detaliczną lub hurtową sprzedażą towarów (w tym sprzętu elektronicznego oraz komputerowego). W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka udziela odbiorcom sprzętu elektronicznego i komputerowego premii pieniężnych.

Zgodnie z umowami zawartymi z wybranymi odbiorcami Spółka wypłaca premie pieniężne za wszelkie działania tych odbiorców zmierzające do zwiększenia satysfakcji konsumenta, a w konsekwencji do efektywnej sprzedaży towarów Spółki. Efektywność działań jest mierzona w oparciu o nabycie przez odbiorcę określonej łącznej wartości towarów w określonym czasie. Wypłacane premie stanowią określony procent osiągniętego obrotu.

Wymierne skutki działań, o których mowa powyżej, mogą w szczególności polegać na:

* dokonaniu obrotu o określonej wartości w określonym czasie;

* realizacji rocznego planu zakupów, tj. na wykonaniu przez odbiorcę określonych obrotów rocznych;

* osiągnięciu w ustalonym okresie wyznaczonego minimalnego poziomu obrotów.

Wypłacane premie związane są z kształtowaniem wzajemnych relacji pomiędzy Spółką i odbiorcami. Premie dotyczą zakupu towarów w określonym czasie, np. w okresie miesięcznym, kwartalnym lub rocznym i nie są związane z konkretną partią towarów. W konsekwencji, nie mogą, być traktowane jako rabat i dokumentowane fakturami korygującymi. Odbiorcy dokumentują należne im premie pieniężne za pomocą faktur VAT oraz naliczają podatek VAT na wartości należnych im premii pieniężnych według stawki 22%. Spółka odlicza podatek VAT wykazany na fakturach otrzymanych od odbiorców.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy faktury otrzymane od Odbiorców z tytułu należnych im premii pieniężnych stanowią podstawę do obniżenia podatku należnego Spółki o wykazany na nich podatek naliczony.

Zdaniem wnioskodawcy na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535), opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o podatku VAT przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zdaniem Spółki, działania odbiorców zmierzające do zwiększenia satysfakcji konsumenta, a w konsekwencji do efektywnej sprzedaży towarów Spółki, mierzone w oparciu o nabycie przez danego odbiorcę określonej łącznej wartości towarów w określonym czasie stanowią świadczenie wykonane przez odbiorcę na rzecz Spółki. Przedmiotowe działania polegają na takim zachowaniu się odbiorców, które sprawi, że wartość sprzedaży Spółki osiągnie określony pułap. Działania podejmowane przez odbiorców przynoszą Spółce wymierną korzyść w postaci zwiększenia wartości jej sprzedaży. Zdaniem Spółki, takie zachowanie mieści się w przytoczonej powyżej definicji usługi dla celów podatku VAT. Wynagrodzeniem odbiorcy za przedmiotową usługę świadczoną na rzecz Spółki jest premia pieniężna wypłacona na rzecz odbiorcy.

Zaprezentowane powyżej stanowisko Spółki jest zgodne z interpretacją Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r., nr PP3-812-1222/2004/AP/4026 wydaną na podstawie art. 14 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (w brzmieniu obowiązującym na dzień wydania przedmiotowej interpretacji) w celu jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej. Interpretacja ta nie została uchylona, ani zmieniona. W konsekwencji, interpretacja ta nadal obowiązuje. Według Ministra Finansów: "W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535), ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. W takim przypadku zastosowanie będzie miał przepis § 19 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971).

W praktyce występują również sytuacje, w których podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą. W takich przypadkach należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach."

Z zacytowanej interpretacji Ministra Finansów wynika, że niezwiązane z żadną konkretną dostawą premie pieniężne wypłacane z tytułu określonego zachowania nabywcy polegającego w szczególności na dokonywaniu przez nabywcę zakupów o określonej wartości, stanowią wynagrodzenie za usługę świadczoną przez otrzymującego premię oraz podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach ogólnych.

Podobne stanowisko zostało wyrażone przez Izbę Skarbową w Warszawie w piśmie z dnia 20 listopada 2007 r. (sygn. 1401/PH-I/4407/14-158/06/KO/PV-I) "Dla celów podatkowych wypłacane premie pieniężne mogą być traktowane jak rabat lub jak zapłata za usługę.

W sytuacji, gdy wypłacana premia pieniężna związana jest z konkretną dostawą, nawet jeżeli wypłacana jest po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. Natomiast w sytuacji, gdy jest ona związana z kształtowaniem wzajemnych relacji między kontrahentami w ten sposób, te premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, wówczas wypłacenie jej jest wynagrodzeniem za świadczenie usług."

Analogiczne zdanie zaprezentowały urzędy skarbowe m.in. w następujących interpretacjach:

* postanowienie Urzędu Skarbowego Warszawa-Ursynów z 25 września 2007 r., sygn. 1438/VAT2/443-84/07/258-94/JB:

" (...) premia pieniężna, jeżeli wiąże się ze wzajemnymi relacjami pomiędzy kontrahentami, mieści się w pojęciu "świadczenie usług", wobec czego podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych.";

* postanowienie Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu z dnia 25 września 2007 r., sygn. 1473/WVO/443-81/07/HZ: " (...) wypłacana premia pieniężna również jest wynagrodzeniem za świadczenie usług o których mowa w art. 8 ust. 1 ww. ustawy i podlega opodatkowaniu tym podatkiem. Wypłata premii winna być udokumentowana fakturą VAT przez otrzymującego premię zgodnie z przepisem określonym w art. 106 ust. 1 ww. ustawy (...)"

* postanowienie Urzędu Skarbowego w Piasecznie z 18 września 2007 r., sygn. 1418/ZT/T/443-59/07/SG: " (...) premia pieniężna, zgodnie z zawartą umową, związana jest z określonym zachowaniem nabywcy (Spółki), mieści się zatem w definicji świadczonych usług w myśl cyt. wyżej art. 8 ust. 1 i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług."

Z przytoczonych powyżej interpretacji wynika, że organy podatkowe konsekwentnie stoją na stanowisku, że premie pieniężne wypłacane z tytułu określonego zachowania nabywcy polegającego w szczególności na dokonywaniu przez nabywcę zakupów o określonej wartości, stanowią wynagrodzenie za usługę świadczoną przez otrzymującego premię oraz podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach ogólnych. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Biorąc pod uwagę fakt, że premie wypłacane przez Spółkę są związane z dokonywanymi przez nią czynnościami opodatkowanymi (dostawy sprzętu komputerowego i elektronicznego), podatek naliczony wykazany na fakturach otrzymywanych od odbiorców stanowi podstawę do obniżenia podatku należnego Spółki.

Podsumowując, zdaniem Spółki:

* działania odbiorców zmierzające do zwiększenia satysfakcji konsumenta, a w konsekwencji do efektywnej sprzedaży towarów Spółki, mierzone w oparciu o nabycie przez odbiorcę określonej łącznej wartości towarów w określonym czasie stanowią usługę w rozumieniu ustawy o podatku VAT świadczoną przez odbiorcę na rzecz Spółki;

* przedmiotowa usługa jest świadczona odpłatnie - wynagrodzeniem za jej świadczenie jest premia pieniężna, stanowiąca określony procent obrotu osiągniętego w określonym czasie, wypłacana odbiorcy przez Spółkę;

* przedmiotowa usługa podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach ogólnych według stawki 22% oraz powinna zostać udokumentowana fakturą VAT;

* Spółce przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany na fakturach VAT otrzymanych od odbiorców z tytułu premii pieniężnych, gdyż usługi świadczone przez odbiorców są ściśle związane z czynnościami opodatkowanymi dokonywanymi przez Spółkę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl