IP-PP2-443-1/07-02/KCH - Możliwość powiększenia podatku naliczonego o zryczałtowany zwrot podatku, w przypadku, gdy należność wobec rolnika została uregulowana gotówką wpłaconą bezpośrednio na rachunek bankowy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 września 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-1/07-02/KCH Możliwość powiększenia podatku naliczonego o zryczałtowany zwrot podatku, w przypadku, gdy należność wobec rolnika została uregulowana gotówką wpłaconą bezpośrednio na rachunek bankowy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 4 lipca 2007 r. (data wpływu 9 lipca 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwiększenia u nabywcy produktów rolnych kwoty podatku naliczonego o zryczałtowany zwrot podatku, w przypadku zapłaty należności wynikającej z faktury gotówką na rachunek bankowy rolnika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lipca 2007 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwiększenia u nabywcy produktów rolnych kwoty podatku naliczonego o zryczałtowany zwrot podatku, w przypadku zapłaty należności wynikającej z faktury gotówką na rachunek bankowy rolnika.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Strona jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od 2001 roku oraz nabywcą produktów rolnych od rolników ryczałtowych. Dotychczas zobowiązania wobec kontrahentów były regulowane przelewem na rachunek bankowy rolnika. W miesiącu czerwcu 2007 r. podatnik uregulował zobowiązanie wynikające z faktury, w formie wpłaty gotówkowej na rachunek bankowy rolnika.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy można powiększyć podatek naliczony o zryczałtowany zwrot podatku, w przypadku, gdy należność wobec rolnika została uregulowana gotówką wpłaconą banku bezpośrednio na rachunek rolnika ryczałtowego?

Zdaniem wnioskodawcy w celu zwiększenia kwoty podatku naliczonego o zryczałtowany zwrot podatku należy dokonać zapłaty na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego nie później niż 14 dnia licząc od dnia zakupu, z wyjątkiem przypadku, gdy rolnik zawarł umowę z podmiotem nabywającym produkty rolne określającą dłuższy termin płatności - zgodnie z art. 116 ust. 6 pkt 2 ustawy o podatku o towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwana dalej ustawą. Dodatkowo, zgodnie z art. 116 ust. 6 pkt 3 ustawy na dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty należy podać numer i datę wystawienia faktury potwierdzającej nabycie produktów rolnych. Zdaniem Strony ustawa nie określa w jaki sposób ma zostać dokonana zapłata (gotówką czy przelewem) ale musi nastąpić na rachunek bankowy rolnika.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe, gdyż zgodnie z art. 116 ust. 6 pkt 2 ustawy, zryczałtowany zwrot podatku zwiększa u nabywcy produktów rolnych kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, w rozliczeniu za miesiąc, w którym dokonano zapłaty, pod warunkiem że zapłata należności za produkty rolne, obejmująca również kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku, nastąpiła na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego nie później niż 14 dnia, licząc od dnia zakupu, z wyjątkiem przypadku, gdy rolnik zawarł umowę z podmiotem nabywającym produkty rolne określającą dłuższy termin płatności.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu, do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl