IP-PP1-443-777/08-4/JL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP1-443-777/08-4/JL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku (data wpływu 31 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej premii pieniężnej i jej udokumentowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 grudnia 2007 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej premii pieniężnej i jej udokumentowania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Strona zawarła z kontrahentem umowę, zgodnie z którą zakupi od niego odpowiednią ilość towaru. W związku z tym kontrahent przyzna Stronie premię roczną w zależności od sprzedanej ilości w wysokości 0.02 zł za każdą jednostkę towaru sprzedaną w okresie 1 grudnia 2006 r. do 30 listopada 2007 r. Kontrahent naliczył premię w wysokości 40576.32 zł W związku z tym Wnioskodawca wystawił kontrahentowi fakturę VAT w wysokości 40576.32 zł + podatek VAT 22%.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy słuszne jest wystawienie kontrahentowi faktury VAT za premię osiągniętą przy sprzedaży towaru.

2.

Czy premia za osiągnięte wyniki sprzedaży podlega opodatkowaniu VAT.

3.

Jaki dokument dokumentujący premię należy wystawić kontrahentowi (nota księgowa, faktura VAT).

Zdaniem Wnioskodawcy, udzielenie premii przez dostawcę towarów w zamian za podjęcie działań w celu zwiększenia i zintensyfikowania sprzedaży produktów dostarczanych przez niego jest odpłatnym świadczeniem usług w rozumieniu przepisu art. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, mimo że jest to działanie niebędące dostawą towarów, lecz czynność polegająca na powstrzymaniu się od określonych działań lub tolerowanie pewnych zachowań, sytuacji. Zgodnie z zapisami zawartymi w "Ogólnych warunkach sprzedaży" określającymi ogólny poziom zakupów, bieżące wywiązywanie się ze zobowiązań finansowych, niestosowanie praktyk nieuczciwej konkurencji w sprzedaży produktów, oraz aktywność w zdobywaniu rynku - realizowanie ww. sytuacji w zamian za gratyfikacje w postaci premii pieniężnej - jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych.

Ponadto, w opinii Spółki, z uwagi na fakt, że otrzymana premia związana jest z dokonaniem nabyć towarów o określonej wartości i w określonym czasie (okresie rozliczeniowym), bonus ten stanowi zapłatę za świadczoną usługę, która podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach ogólnych. Dlatego też, zdaniem Wnioskodawcy udokumentowanie otrzymania premii fakturą VAT jest słuszne, tym bardziej, że premia pieniężna nie odnosi się do konkretnej dostawy, lecz stanowi świadczenie odrębne, które jest przyznawane za spełnienie określonych warunków. Zdaniem Wnioskodawcy otrzymując od kontrahenta premię pieniężną należy wystawić fakturę VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej.

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji.

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Mając na uwadze powyższe, w sytuacji, gdy podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też wykonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą, w takich przypadkach należy uznać, iż wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że otrzymana premia jest wynagrodzeniem z tytułu osiągniętego obrotu, związanego ze sprzedażą w określonym czasie towarów zakupionych uprzednio u kontrahenta.

Biorąc pod uwagę powyższe, stwierdzić należy, iż w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego otrzymana przez Spółkę premia związana jest z określonym jej zachowaniem, tj. dokonaniem sprzedaży towarów o określonej wartości, w określonym czasie.

W tym przypadku wskazać należy, że działanie Wnioskodawcy, polegające na realizacji określonego poziomu obrotów, ma bezpośredni wpływ na wysokość otrzymanej premii. Wypłacona gratyfikacja pieniężna zależy bowiem od określonego zachowania nabywcy (Spółki), co powoduje, że pomiędzy stronami istnieje relacja zobowiązaniowa, którą należy traktować jako świadczenie usługi przez stronę otrzymującą taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Takie działanie należy odpowiednio udokumentować, zgodnie z art. 106 ust. 1 cyt. ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zaznaczyć jednak należy, iż nieprawidłowe jest stwierdzenie Wnioskodawcy, że "udzielenie premii przez dostawcę towarów w zamian za podjęcie działań w celu zwiększenia i zintensyfikowania sprzedaży produktów dostarczanych przez niego jest odpłatnym świadczeniem usług w rozumieniu przepisu art. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, mimo że jest to działanie niebędące dostawą towarów, lecz czynność polegająca na powstrzymaniu się od określonych działań lub tolerowanie pewnych zachowań, sytuacji."

W przedmiotowej sprawie odpłatnym świadczeniem usług w rozumieniu art. 8 cyt. ustawy jest dokonywanie przez Wnioskodawcę zakupu odpowiedniej ilości towarów (zgodnie z zawartą umową, w określonym czasie), w wyniku czego kontrahent wypłaca premię (zapłatę za usługę). To Spółka świadczy usługę na rzecz kontrahenta, za co otrzymuje wynagrodzenie (premię).

Podsumowując należy stwierdzić, że premia pieniężna, która nie odnosi się do konkretnej dostawy, lecz stanowi świadczenie odrębne, które jest przyznawane za spełnienie określonych warunków traktowana jest jak wynagrodzenie za usługę i powinna być opodatkowana na zasadach ogólnych - ma tu zastosowanie art. 8 ust. 1 ww. ustawy. Obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia usług powstaje po stronie podmiotu otrzymującego premię, który powinien udokumentować ten fakt fakturą VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl