IP-PP1-443-765/08-4/JL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP1-443-765/08-4/JL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku (data wpływu 24 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podatkowego traktowania oraz dokumentacji premii pieniężnych udzielanych przez dostawcę towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 grudnia 2007 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podatkowego traktowania oraz dokumentacji premii pieniężnych udzielanych przez dostawcę towarów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka dokonuje zakupów hurtowych towarów handlowych. Dostawcy, w celu zachęcenia do jak największych zakupów, wprowadzili system premiowania określonego poziomu obrotów w danym okresie rozliczeniowym, czyli miesiąc, kwartał lub rok. Podpisane zostały w tym celu umowy z dostawcami, które zawierają zapisy, że po spełnieniu określonych warunków przez Spółkę, zostanie wypłacona premia pieniężna.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w sytuacji, gdy wypłacana premia pieniężna nie stanowi rabatu ani skonta, udzielanego od dających się określić konkretnych transakcji, natomiast stanowi zobowiązanie wobec kontrahenta z tytułu ziszczenia się określonych w umowie warunków - stanowi ona dla jego beneficjenta odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

2.

Czy otrzymując taką premię, stosownie do przepisów art. 106 ust. 1 ustawy, Spółka zobowiązana jest do wystawienia faktury VAT stwierdzającej dokonanie sprzedaży usług.

Zdaniem wnioskodawcy skutki podatkowe w podatku od towarów i usług dotyczące wypłacanych kontrahentom bądź otrzymywanych premii pieniężnych ustalane są w odniesieniu do konkretnego stanu faktycznego, przy uwzględnieniu wszystkich okoliczności wiążących się z premiowaniem zakupów. Skutki te uzależnione są zatem od tego, za co premie te zostały wypłacone, czy dotyczą konkretnych dostaw, bądź czy dotyczą wszystkich dostaw w określonym czasie. W opinii Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym otrzymana przez Spółkę premia pieniężna zgodnie z zawartą umową - mieści się w definicji świadczonych usług w myśl cyt. art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r. nr PP3/812/1222/2004/AP/4026 - mimo nowelizacji ustawy o VAT z dniem 1 stycznia 2008 r. w zakresie art. 88 ust. 3a pkt 2 - nie utraci aktualności.

Ponadto, w opinii Spółki, zobowiązana jest ona do wystawienia faktury VAT z tytułu otrzymania premii pieniężnej. Zdaniem Spółki, wystawianie w takich sytuacjach faktur VAT jest zgodne z obowiązującymi przepisami prawa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej.

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji.

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Mając na uwadze powyższe, w sytuacji, gdy podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też wykonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą, w takich przypadkach należy uznać, iż wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że otrzymane premie są wynagrodzeniem z tytułu osiągniętego obrotu, związanego z nabyciem towarów od dostawców, w określonym czasie (okresie rozliczeniowym).

Biorąc pod uwagę powyższe, stwierdzić należy, iż w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego otrzymane przez Spółkę premie związane są z określonym jej zachowaniem, tj. dokonaniem nabyć towarów o określonej wartości w określonym czasie.

W tym przypadku wskazać należy, że działania kontrahentów, polegające na realizacji określonego poziomu obrotów, mają bezpośredni wpływ na wysokość otrzymywanej premii. Wypłacona gratyfikacja pieniężna zależy bowiem od określonego zachowania nabywcy (Spółki), co powoduje, że pomiędzy stronami istnieje relacja zobowiązaniowa, którą należy traktować jako świadczenie usługi przez stronę otrzymującą taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Takie działanie należy odpowiednio udokumentować, zgodnie z art. 106 ust. 1 cyt. ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Podsumowując należy stwierdzić, że premia pieniężna, która nie odnosi się do konkretnej dostawy, lecz stanowi świadczenie odrębne, które jest przyznawane za spełnienie określonych warunków traktowana jest jak wynagrodzenie za usługę i powinna być opodatkowana na zasadach ogólnych - ma tu zastosowanie art. 8 ust. 1 ww. ustawy. Obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia usług powstaje po stronie podmiotu otrzymującego premię, który powinien udokumentować ten fakt fakturą VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktyczny.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl