IP-PP1-443-604/07-2/JL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP1-443-604/07-2/JL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 listopada 2007 r. (data wpływu 3 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka X S.A. (dalej "Spółka") dokonuje wypłat premii pieniężnych na rzecz swoich odbiorców, zarówno krajowych, jak i zagranicznych. Zgodnie z treścią przedmiotowych umów zawartych z kontrahentami otrzymują oni premię pieniężną w zamian za zobowiązanie się do nabycia w określonym czasie produktów i towarów za określoną wartość oraz do zapłaty za dokonane zakupy w określonym terminie. Premia ma charakter motywujący do dalszej współpracy na coraz większą skalę i terminowego regulowania płatności.

Przedmiotowa premia wypłacana jest kontrahentom jednorazowo po zakończeniu danego okresu rozliczeniowego i wyliczeniu wysokości premii z tytułu zrealizowanych w tym okresie transakcji.

Wypłacone wynagrodzenie nie jest związane z jakąś konkretną dostawą.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy wypłata premii pieniężnej w sytuacji wyżej opisanej jest usługą.

2.

Czy w związku z tym powinna być opodatkowana podatkiem VAT.

3.

Jeżeli to jest usługa, to kto powinien zapłacić VAT należny od tej usługi (dostawca, czy odbiorca).

Zdaniem wnioskodawcy wypłata premii pieniężnej w sytuacji wyżej opisanej nie jest czynnością wymienioną w art. 8 ust. 1 ustawy i jako taka nie rodzi skutków w podatku od towarów i usług.

W związku z tym wypłata premii może być udokumentowana w formie noty uznaniowej wystawionej przez dostawcę produktów lub towarów.

UZASADNIENIE

W piśmie z 30 grudnia 2004 r. (sygn. PP3-812-1222/2004/AP/4026 Dz. Urz. MF z 2005 r. nr 2 poz. 22) Minister Finansów uznał, że dla celów podatkowych wypłacone premie będą traktowane jako rabat lub jako zapłata za usługę.

Stanowisko to od początku było kontrowersyjne i ostatecznie zostało zakwestionowane przez Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 6 lutego 2007 r. (sygn. I FSK 94/06). Z powyższego wyroku wynika, że: za usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 nie można uznać obrotów w wysokości określonej umownie osiągniętych przez nabywcę towarów. Premia wypłacona przez sprzedawcę w przypadku osiągnięcia określonego progu obrotów nie jest dla nabywcy wynagrodzeniem za świadczone usługi.

Wypłata premii pieniężnej jest więc obojętna z punktu widzenia podatku od towarów i usług.

Sąd podkreślił, że taką konkluzję można też wywieść z brzmienia przepisów VI Dyrektywy, co potwierdza wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z 2 maja 1996 r. (C-231/94).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terenie kraju.

W oparciu o art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również: przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych bez względu na formę w jakiej dokonano czynności prawnej, zobowiązanie się do powstrzymania się od dokonania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji, świadczenie usług z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z wykładni cyt. wyżej przepisu wynika, że pojęcie "świadczenie usług" obejmuje nie tylko transakcje polegające na wykonaniu czynności przez podatnika ale również transakcje niewymagające aktywnego działania. Zatem świadczeniem usług jest także zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zobowiązaniowego, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.

Zgodnie z zasadami prawa cywilnego świadczenie może polegać zarówno na czynieniu jak i na powstrzymaniu się od działania. Może to być jakiekolwiek inne świadczenie będące treścią zobowiązania.

W świetle powyższego "świadczenie usług" w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług nie jest zarezerwowane jedynie dla usług wymienionych w klasyfikacjach statystycznych.

Tak szerokie określenie pojęcia odpłatnego świadczenia usług powoduje, że obejmuje ono nie tylko usługi wymienione w klasyfikacjach statystycznych ale także szereg innych świadczeń, które do dnia 30 kwietnia 2004 r., jako niewymienione w ustawie z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 z późn. zm.) za usługi nie były uznawane.

Premia to nagroda za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś, które w ramach zawartej umowy jest udziałem kupującego. Wypłata premii dokonana przez dostawcę towarów stanowi więc dodatkowe wynagrodzenie dla kupującego za dodatkowe świadczenie.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że na podstawie umów zawartych z kontrahentami Spółka wypłaca im premie pieniężne w zamian za zobowiązanie się do nabycia w określonym czasie produktów i towarów za określoną wartość oraz do zapłaty za dokonane zakupy w określonym terminie. Oznacza to, że kontrahenci Spółki świadczą na jej rzecz odpłatne usługi, o których mowa w art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, a więc dokonują czynności opodatkowanych podatkiem VAT stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy.

Wypłata premii pieniężnej przez Spółkę z uwagi na to, iż nie odnosi się do konkretnej dostawy lecz stanowi świadczenie odrębne, które jest przyznawane za spełnienie określonych warunków, jest w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług wynagrodzeniem za usługę, które podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych stawką VAT 22% zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy.

Należy jednak zaznaczyć, że wspomniana wypłata nie stanowi, po stronie wypłacającego premię (Spółki) czynności skutkującej powstaniem obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług. Obowiązek ten powstaje natomiast po stronie podmiotu otrzymującego premię.

Dla wypełnienia dyspozycji art. 106 ust. 1 ww. ustawy kontrahent (odbiorca) będący podatnikiem podatku VAT w rozumieniu art. 15, powinien udokumentować fakt otrzymania premii pieniężnej wystawiając fakturę VAT. Obowiązek odprowadzania podatku VAT należnego w związku ze świadczeniem określonych usług na rzecz Spółki (dostawcy) ciąży na odbiorcy otrzymującym premię.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak w sentencji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl