IP-PP1-443-528/07-2/JL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP1-443-528/07-2/JL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 8 listopada 2007 r. (data wpływu 19 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podatkowego traktowania oraz dokumentacji premii pieniężnych udzielanych przez dostawcę towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podatkowego traktowania oraz dokumentacji premii pieniężnych udzielanych przez dostawcę towarów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

X Spółka z o.o. z siedzibą w Y (zwana dalej spółką) zawiera porozumienia handlowe z dostawcami towarów, które przewidują możliwość udzielania Spółce premii pieniężnej mającej na celu zachęcenie Spółki do dalszego rozwoju i intensyfikacji działań zmierzających do zwiększenia sprzedaży produktów znajdujących się w ofercie dostawcy na warunkach znajdujących się w ofercie dostawcy. Udzielenie premii pieniężnej uzależnione jest od osiągnięcia przez Spółkę określonego poziomu zrealizowanych obrotów u dostawcy w okresie rozliczeniowym. Wysokość premii pieniężnej ustalana jest na podstawie terminowo zapłaconych przez Spółkę faktur. Ponadto zapłaty premii pieniężnej nie można przypisać do konkretnej dostawy towarów, czy dostaw towarów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

W jaki sposób należy potraktować podatkowo premię pieniężną udzielaną Spółce przez dostawcę towarów w zamian za wypracowanie określonego w umowie handlowej poziomu obrotów w danym czasie, oraz w jaki sposób dla celów podatkowych należy premię pieniężną dokumentować.

Zdaniem wnioskodawcy udzielenie premii pieniężnej przez dostawcę towarów w zamian za podjęcie działań w celu zwiększenia i zintensyfikowania sprzedaży produktów dostarczanych przez dostawców jest odpłatnym świadczeniem usług w rozumieniu przepisu art. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - zwana dalej ptuu. Zgodnie z przepisem art. 8 ust. 1 ptuu świadczeniem usług jest każde świadczenie usług na rzecz osób fizycznych, osób prawnych lub jednostek organizacyjnych nie mających osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ptuu, w tym również zobowiązanie się do powstrzymywania się od dokonania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji.

Mając na uwadze wyżej wymienione przepisy należy uznać, że ptuu rozszerzyła pojęcie świadczenia usług. Przepisy bowiem ustawy wskazują, że świadczeniem usług jest każde działanie nie będące dostawą towarów, a ponadto przepisy ww. ustawy nie odsyłają do statystycznej klasyfikacji usług. Wobec powyższego, świadczeniem usług mogą być również np. czynności polegające na powstrzymaniu się od określonych działań lub tolerowania pewnych zachowań, sytuacji.

Tym samym w opisywanej sytuacji zobowiązanie się Spółki do realizowania sytuacji określonych w umowie w zamian za gratyfikacje w postaci premii pieniężnej - wypłacanej przez dostawcę towarów (której nie można przyporządkować do konkretnej dostawy lub dostaw towarów) i jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych. Powyższe stanowisko zostało również wyrażone w piśmie Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ptuu podatnicy, o których mowa w art. 15 są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku. Kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Przepis § 16 rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz list towarów i usług do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971) stanowi, że fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że spółka - będąc podmiotem otrzymującym od dostawcy towarów premię pieniężną zobowiązana jest do wystawiania faktur VAT dokumentujących wykonywaną czynność podlegającą podatkowi od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatne świadczenie usług.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej.

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji.

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Mając na uwadze powyższe, w sytuacji, gdy podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też wykonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą, w takich przypadkach należy uznać, iż wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że otrzymane premie są wynagrodzeniem z tytułu osiągniętego obrotu, związanego z nabyciem towarów od dostawców, w określonym czasie (okresie rozliczeniowym).

Biorąc pod uwagę powyższe, stwierdzić należy, iż w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego otrzymane przez Spółkę premie związane są z określonym jej zachowaniem, tj. dokonaniem nabyć towarów o określonej wartości w określonym czasie.

W konsekwencji dla celów podatkowych wypłacony bonus stanowi zapłatę za świadczoną usługę, która podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach ogólnych.

Otrzymanie premii pieniężnej należy udokumentować wystawiając fakturę VAT.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 cyt. ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Ponadto w kwestii terminu wystawienia faktury VAT, poruszonej przez wnioskodawcę we wniosku, zastosowanie ma regulacja zawarta w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 oraz Nr 102, poz. 860). Stosownie do § 13 ust. 1 powyższego rozporządzenia fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem § 14 i 15.

Podsumowując należy stwierdzić, że premia pieniężna, która nie odnosi się do konkretnej dostawy, lecz stanowi świadczenie odrębne, które jest przyznawane za spełnienie określonych warunków traktowana jest jak wynagrodzenie za usługę i powinna być opodatkowana na zasadach ogólnych - ma tu zastosowanie art. 8 ust. 1 ww. ustawy. Obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia usług powstaje po stronie podmiotu otrzymującego premię, który powinien udokumentować ten fakt fakturą VAT.

Z uwagi na powyższe postanowiono jak w sentencji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl