IP-PP1/443-451/10-2/ISz - Prawo fundacji do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup materiałów, towarów i usług w ramach realizacji projektu dotyczącego działalności szkoleniowej i doradczej. od zakupów finansowanych z otrzymanej dotacji

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP1/443-451/10-2/ISz Prawo fundacji do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup materiałów, towarów i usług w ramach realizacji projektu dotyczącego działalności szkoleniowej i doradczej. od zakupów finansowanych z otrzymanej dotacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 kwietnia 2010 r. (data wpływu 28 kwietnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów finansowanych z otrzymanej dotacji- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 kwietnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów finansowanych z otrzymanej dotacji.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Fundacja poprzez swój ośrodek w K. jest stroną umowy zawartej z Agencją S.A. w ramach ZPORR działanie 2.5. - Promocja Przedsiębiorczości. Na mocy tej umowy uzyskano dofinansowanie z przeznaczeniem na świadczenie usług szkoleniowych i doradczych oraz jednorazowych dotacji inwestycyjnych i wsparcia pomostowego wspierającego osoby fizyczne zamierzające w ramach projektu założyć swoją działalność gospodarczą. W ramach realizacji ww. projektu dokonywano zakupu materiałów, towarów i usług od których na mocy art. 88 par. 1 pkt 2 ustawy o VAT (od 1 grudnia 2008 - art. 86 ust. 1 i 2) nie dokonywano obniżenia podatku należnego o wartość podatku naliczonego zawartego w dokumentach zakupu.

Realizacja projektu w zakresie szkoleń związana była bezpośrednio ze świadczeniem usług szkoleniowych, zwolnionych z VAT (PKWIU 80, poz. 7 załącznika Nr 4 do ustawy o VAT).

Realizacja projektu w zakresie usług doradczych na rzecz beneficjentów końcowych odbywała się wyłącznie w ramach zawartych z konsultantami umów o pracę i umów cywilnoprawnych - VAT naliczony nie występował.

W bieżącej działalności pozaprojektowej, oprócz działań szkoleniowych Fundacja prowadzi również działalność konsultingową i doradczą opodatkowaną stawką podstawową 22%. Ze względu na fakt, iż w ramach realizowanego projektu wykonywano działalność szkoleniową (PKWIU 80) i działalność doradczą (VAT naliczony nie wystąpił), zawarty w fakturach zakupu VAT (zakupy dotyczyły realizacji projektu w zakresie szkoleń), zakwalifikowano jako koszt kwalifikowany projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy kwalifikowanie kosztów podatku VAT w ramach realizowanego projektu jako koszt kwalifikowalny i nie odliczanie go od podatku należnego jest prawidłowe...

Na mocy art. 88 § 1 pkt 2 (od 1 grudnia 2008 - art. 86 ust 1 i 2) ustawy o podatku towarów i usług, uznano, że brak możliwości odliczenia podatku naliczonego od zakupów materiałów, towarów i usług dokonywanych w ramach realizacji projektu, jest zgodny z art. 88 § 1 pkt 2 (od 1 grudnia 2008 - art. 86 ust. 1 i 2) ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem podatek VAT stanowi koszt kwalifikowany projektu.

Stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego, uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Fundacja poprzez swój ośrodek w K. jest stroną umowy zawartej z Agencją S.A. w K. w ramach ZPORR działanie 2.5. - Promocja Przedsiębiorczości. Na mocy tej umowy uzyskano dofinansowanie z przeznaczeniem na świadczenie usług szkoleniowych i doradczych oraz jednorazowych dotacji inwestycyjnych i wsparcia pomostowego wspierającego osoby fizyczne zamierzające w ramach projektu założyć swoją działalność gospodarczą. W ramach realizacji ww. projektu dokonywano zakupu materiałów, towarów i usług, od których nie dokonywano obniżenia podatku należnego o wartość podatku naliczonego zawartego w dokumentach zakupu.

Realizacja projektu w zakresie szkoleń związana była bezpośrednio ze świadczeniem usług szkoleniowych zwolnionych z VAT (PKWIU 80 - poz. 7 załącznika Nr 4 do ustawy o VAT). Natomiast realizacja projektu w zakresie usług doradczych na rzecz beneficjentów końcowych odbywała się wyłącznie w ramach zawartych z konsultantami umów o pracę i umów cywilnoprawnych, w związku z czym VAT naliczony nie występował.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane materiały, towary i usługi. Brak jest bowiem związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

Fundacja, zatem nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu w ramach umowy zawartej z Agencją S.A. w Katowicach - ZPORR działanie 2.5. - Promocja Przedsiębiorczości.

Zauważyć ponadto należy, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania i oceny w zakresie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Tut. Organ zwraca uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl