IP-PB3-423-978/08-2/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 września 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PB3-423-978/08-2/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 26 czerwca 2008 r. (data wpływu 30 czerwca 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodów w związku z wniesieniem przez Spółkę do spółki osobowej nieruchomości zabudowanej halą - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 czerwca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodów w związku z wniesieniem przez Spółkę do spółki osobowej nieruchomości zabudowanej halą.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następując zdarzenie przyszłe.

Spółka zamierza przystąpić do spółki osobowej. Wkłady w spółce osobowej zostaną pokryte wkładem w postaci nieruchomości zabudowanej halą (dalej: Nieruchomość). Nieruchomość jest obecnie wydzierżawiona. Spółka jest ponadto właścicielem udziałów w spółkach kapitałowych. Spółka nie prowadzi odrębnych ksiąg rachunkowych na potrzeby działalności polegającą na wydzierżawianiu Nieruchomości. W planie kont Spółki nie zostały utworzone konta związane wyłącznie z działalnością polegającą na wydzierżawianiu Nieruchomości. Ponadto, w związku wydzierżawianiem Nieruchomości Spółka nie otworzyła odrębnego rachunku bankowego. W związku z wniesieniem wkładu w postaci Nieruchomości do spółki osobowej nie przejdą żadni pracownicy Spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy z tytułu niesienia przez Spółkę Nieruchomości jako wkładu do spółki osobowej powstanie dla Spółki obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z wniesieniem przez Spółkę Nieruchomości tytułem wkładu do spółki osobowej nie powstanie dla Spółki obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: CIT).

Spółka podnosi, że zgodnie z art. 217 Konstytucji RP zakres przedmiotu opodatkowania musi być precyzyjnie określony w ustawie podatkowej, a interpretacja jej przepisów nie może być rozszerzająca. Nie ma obowiązku podatkowego bez ustawy podatkowej, która kwalifikuje określone zdarzenie jako zdarzenie skutkujące powstaniem obowiązku podatkowego (przedmiot opodatkowania), Jeśli zatem określonego zdarzenia ustawa podatkowa nie wymienia jako przedmiotu opodatkowania, to zdarzenie to nie podlega opodatkowaniu. Przedmiot opodatkowania w podatku dochodowym od osób prawnych - w części odnoszącej się do przychodów podatkowych - został określony w art. 12 ust. I oraz w art. 13 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. - Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), przy czym art. 13 ustawy o CIT można pominąć, gdyż nie ma wpływu na rozstrzygnięcie kwestii będącej przedmiotem niniejszego wniosku.

Skoro art. 12 ust. 1 ustawy o CIT nie określa wniesienia wkładu da spółki osobowej jako zdarzenia skutkującego powstaniem obowiązku podatkowego w CIT, to zdarzenie to nie podlega temu podatkowi. Wprawdzie art. 12 ust. 1 o CIT zawiera jedynie wyliczenie przykładowe przychodów podlegających opodatkowaniu, jednakże nie oznacza, to każde zdarzenie podlega temu podatkowi. Istotą podatku dochodowego jest opodatkowanie przysporzenia majątkowego, które ma charakter definitywny, ostateczny. W związku z wniesieniem wkładu niepieniężnego do spółki osobowej Spółka nie uzyskuje żadnego przysporzenia o charakterze definitywnym, gdyż w tym przypadku nie powiększa swojego majątku, ale się go wyzbywa. Zdarzenie to nie podlega zatem obowiązkowi podatkowemu w CIT.

W ocenie Spółki, należy w tym miejscu odnieść się również do treści art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT, zgodnie z którym przychód stanowi nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część. Ustawa o CIT określa jako przedmiot opodatkowania jedynie wniesienie aportu do spółki kapitałowej. Ustawa o CIT nie uznaje natomiast wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki osobowej za zdarzenie skutkujące powstaniem obowiązku podatkowego w CIT. Gdyby ustawodawca chciał opodatkować również wniesienie aportu do spółki osobowej, powinien wprowadzić w odniesieniu do tej kategorii stanów faktycznych unormowanie analogiczne do art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT. Z uwagi na brak takiego unormowania należy jednak stwierdzić, że wniesienie przez spółkę kapitałową aportu do spółki osobowej nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Spółka znalazła potwierdzenie swojego stanowiska w interpretacjach udzielonych przez organy podatkowe w odniesieniu do analogicznych stanów faktycznych, np w interpretacji z dnia 25 listopada 2004 r., nr PD423-5/04 wydanej przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Pile, w interpretacji z dnia 29 marca 2006 r., nr US.I/1-423/1/2006 wydanej przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Piotrkowie Trybunalskim, w interpretacji indywidualnej z dnia 8 lutego 2008 r., nr IP-PB3-423-322/07-3/MS wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie. W tej ostatniej Interpretacji wyraźnie wskazano, że "wniesienie przez Spółkę do spółki komandytowej tytułem wkładu niepieniężnego nieruchomości nie będzie skutkować powstaniem przychodu podatkowego po stronie Spółki", co jest zbieżne ze stanowiskiem Spółki.

W świetle stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy opisanego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl