IP-PB3-423-922/08-2/KB - Koszty poniesione w związku z zerwaniem umowy leasingu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 września 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PB3-423-922/08-2/KB Koszty poniesione w związku z zerwaniem umowy leasingu.

"(...) Spółka zawarła z leasingodawcą umowę leasingu operacyjnego samochodu osobowego i rozwiązała ją przed upływem okresu leasingu. Powodem wcześniejszego zerwania umowy był fakt dalszej nieprzydatności tego samochodu do prowadzenia działalności gospodarczej (wspólnicy Spółki odwołali członka zarządu z pełnienia funkcji). Firma leasingowa, zgodnie z postanowieniami umowy leasingu, obciążyła Wnioskodawcę karą umowną oraz opłatą za przekroczenie limitu kilometrów (rzeczywisty przebieg kilometrów rozliczony po zakończeniu umowy był wyższy od przewidywanego). Wnioskodawca oszacował, że gdyby nie rozwiązał tej umowy poniósłby koszty związane z utrzymaniem nieużywanego samochodu znacznie przekraczające koszty zerwania umowy (...).

(...) Czy zapłacona przez Spółkę kara umowna i opłata za przekroczenie limitu kilometrów, będą kosztami uzyskania przychodów?

(...) Na podstawie przepisu art. 16 ust. 1 pkt 22 ww. ustawy (ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - przyp. red.) nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kar umownych i odszkodowań z tytułu:

1)

wad dostarczonych towarów, wykonanych robót i usług,

2)

zwłoki w dostarczeniu towaru wolnego od wad,

3)

zwłoki w usunięciu wad towarów albo wykonanych robót i usług.

Przepis ten stanowi katalog zamknięty, dotyczący zdarzeń gospodarczych spowodowanych wadliwością towarów lub robót i usług będących przedmiotem działalności gospodarczej. Wada jest w tym przypadku podstawową przyczyną eliminacji poniesionych kosztów z kosztów podatkowych. Celem tego przepisu jest zatem uniemożliwienie pomniejszenia podstawy opodatkowania o koszty poniesione w związku z nienależytym wykonaniem zobowiązania.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Spółka zawarła z firmą leasingową umowę leasingu operacyjnego samochodu osobowego i rozwiązała ją przed upływem okresu leasingu. W związku z tym Spółka została obciążona na podstawie tej umowy do zapłaty kary umownej. Należy zauważyć, iż sam fakt niezalicze-nia tego rodzaju kar do wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, nie decyduje jeszcze o tym, czy wydatek ten jest kosztem uzyskania przychodów. Wydatek taki musi bowiem spełniać ogólną zasadę zawartą w art. 15 ust. 1 ww. ustawy, tj. zostać poniesiony w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. W stanie faktycznym przedstawionym we wniosku, kara umowna zapłacona w związku z odstąpieniem od umowy leasingu, pomimo, iż dyktowana rachunkiem ekonomicznym, nie przesądza o tym, że jest to działalnie w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Podatnik poniósł bowiem ryzyko prowadzenia działalności gospodarczej, a zapłacona kara umowna jako wynik podjętych przez Spółkę decyzji o odstąpieniu od umowy, stanowi konsekwencję tego ryzyka i nie może być przerzucana na Skarb Państwa, przy pomocy przepisów podatkowych. Zatem stwierdzić należy, iż stanowisko Podatnika w zakresie zaliczenia zapłaconej kary umownej do kosztów uzyskania przychodów, jest nieprawidłowe, (podkreśl. red.)

W świetle obowiązującego stanu prawnego, stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie uznania zapłaconej opłaty za przekroczenie limitu kilometrów za koszt uzyskania przychodów, uznaje się za prawidłowe.

W zakresie dotyczącym zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów zapłaconej przez Spółkę opłaty za przekroczenie limitu kilometrów, w związku z faktem, iż rzeczywisty przebieg kilometrów rozliczany po zakończeniu umowy był wyższy od przewidywanego, należy stwierdzić, iż opłata ta nie jest wykluczona na podstawie katalogu zawartego w art. 16 ust. 1. Przepis art. 16 ust. 1 pkt 51 ww. ustawy wprowadza co prawda obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu przy wykorzystaniu samochodu osobowego niestanowiącego składnika majątku w prowadzonej działalności gospodarczej (tj. niebędącego środkiem trwałym w firmie). Do kosztów uzyskania przychodów zalicza się w tym przypadku wartość faktycznie poniesionych wydatków, nie większą jednak niż kwota wynikająca z przemnożenia liczby kilometrów faktycznego przebiegu pojazdu oraz stawki za 1 km przebiegu. Jednakże, stosownie do art. 16 ust. 3b ww. ustawy, ograniczenie wymienione ww. artykule, nie dotyczy samochodów użytkowanych na podstawie umowy leasingu zdefiniowanej w art. 17a pkt 1 ww. ustawy.

W związku z powyższym, wydatek w postaci opłaty za przekroczenie limitu kilometrów, może zostać zaliczony, na podstawie art. 15 ust. 1 ww. ustawy, do kosztów uzyskania przychodów, jeżeli zastanie prawidłowo udokumentowany (podkreśl. red.). Podkreślić bowiem należy, iż ciężar co do prawidłowego udokumentowania wydatku, jak i wykazania związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy poniesionym wydatkiem, a uzyskaniem przychodu spoczywa na podatniku. Podatnik bowiem musi wykazać, że poniósł koszt celowy i zasadny z punktu widzenia prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. (...)"

Opublikowano: S.Podat. 2008/11/39-40