IP-PB3-423-872/08-2/JB - Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób prawnych wypłat z funduszu inwestycyjnego w związku z wykupem od uczestnika certyfikatów oraz wypłat dokonywanych przez fundusz na rzecz uczestnika bez umarzania certyfikatów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PB3-423-872/08-2/JB Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób prawnych wypłat z funduszu inwestycyjnego w związku z wykupem od uczestnika certyfikatów oraz wypłat dokonywanych przez fundusz na rzecz uczestnika bez umarzania certyfikatów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 9 czerwca 2008 r. (data wpływu 10 czerwca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy określone w ustawie o funduszach inwestycyjnych wypłaty z funduszu w związku z wykupem od uczestnika certyfikatów, jak i wypłaty dokonywane przez Fundusz na rzecz uczestnika bez umarzania certyfikatów, podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, w szczególności zryczałtowanym podatkiem u źródła na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w związku z Konwencją zawartą między Rzecząpospolitą Polską a Wielkim Księstwem Luksemburga - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 czerwca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie potwierdzenia, czy określone w ustawie o funduszach inwestycyjnych wypłaty z funduszu w związku z wykupem od uczestnika certyfikatów, jak i wypłaty dokonywane przez Fundusz na rzecz uczestnika bez umarzania certyfikatów, podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, w szczególności zryczałtowanym podatkiem u źródła na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w związku z Konwencją zawartą między Rzecząpospolitą Polską a Wielkim Księstwem Luksemburga.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest funduszem inwestycyjnym zamkniętym utworzonym na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 146, poz. 1546 z późn. zm.), emitującym certyfikaty inwestycyjne. Wszystkie certyfikaty wyemitowane przez Fundusz posiada T, spółka prawa luksemburskiego, będąca rezydentem podatkowym w Luksemburgu ("uczestnik"). Fundusz został utworzony na czas nieokreślony. Fundusz jest osobą prawną podmiotem zwolnionym z podatku dochodowego od osób prawnych w Polsce oraz polskim rezydentem podatkowym, co zostało potwierdzone certyfikatem rezydencji podatkowej wydanym przez organ podatkowy.

Uczestnik jest rezydentem podatkowym Luksemburga i dysponuje certyfikatem rezydencji wydanym przez odpowiednie luksemburskie organy podatkowe. Dodatkowo, Uczestnik nie posiada w Polsce zakładu w rozumieniu umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, zawartej przez Polskę z Luksemburgiem ("Konwencja").

Zgodnie z art. 139 ust. 1 ustawy o funduszach inwestycyjnych, Fundusz może wykupywać certyfikaty, które wyemitował. W statucie Funduszu, zgodnie z ust. 3 ww. artykułu, określono przesłanki, tryb i warunki wykupywania certyfikatów oraz terminy i sposób dokonywania ogłoszeń o ich wykupie. Z chwilą wykupienia przez Fundusz, certyfikaty są umarzane z mocy prawa, a Fundusz, zgodnie z przepisami ustawowymi, niezwłocznie dokonuje wypłat na rzecz Uczestnika.

Jednocześnie, statut Funduszu, zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 13 ustawy o funduszach inwestycyjnych, przewiduje możliwość i określa zasady dokonywania uczestnikowi wypłat dochodów Funduszu bez wykupywania certyfikatów.

Fundusz nie dokonywał wypłat Uczestnikowi zarówno bez umarzania certyfikatów jak i w związku z wykupem certyfikatów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy określone w ustawie o funduszach inwestycyjnych wypłaty z Funduszu w związku wykupem od Uczestnika certyfikatów, jak i wypłaty dokonywane przez Fundusz na rzecz Uczestnika bez umarzania certyfikatów, podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, w szczególności zryczałtowanym podatkiem u źródła na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w związku z Konwencją?

W ocenie Funduszu, kwoty uzyskane przez Uczestnika od Funduszu zgodnie ze statutem oraz odpowiednio art. 139 ust. 1 ustawy o funduszach inwestycyjnych i art. 18 ust. 2 pkt 13 ustawy o funduszach inwestycyjnych, tj. zarówno

a.

kwoty uzyskane przez Uczestnika od Funduszu w związku z wykupem certyfikatów, jak również

b.

wypłaty z Funduszu uzyskane przez Uczestnika bez wykupywania certyfikatów, stanowią przychody Uczestnika, które, mając na uwadze postanowienia Konwencji, nie podlegają w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, w szczególności podatkiem dochodowym u źródła.

W związku z tym, zarówno w sytuacji (a), jaki i (b) nie zaistnieje konieczność pobrania przez Fundusz zryczałtowanego podatku dochodowego u źródła w Polsce.

Zgodnie z polskim prawem, certyfikaty inwestycyjne to papiery wartościowe emitowane przez fundusze inwestycyjne zamknięte, czyli osoby prawne, których wyłącznym przedmiotem działalności jest lokowanie środków pieniężnych zebranych publicznie lub niepublicznie od uczestników funduszu w określone w ustawie o funduszach inwestycyjnych papiery wartościowe i inne prawa majątkowe.

Certyfikaty inwestycyjne nie są ani udziałami, ani akcjami spółek kapitałowych. Reprezentują one określone prawa majątkowe uczestników przewidziane ustawą o funduszach inwestycyjnych oraz statutem danego funduszu mające odmienny charakter niż prawa z akcji lub udziałów, co wynika z innej funkcji gospodarczo ekonomicznej, jaką te certyfikaty inwestycyjne pełnią. W odróżnieniu od udziałów czy akcji, certyfikaty inwestycyjne (lub jednostki uczestnictwa) uprawniają właściwy podmiot (uczestnika) do otrzymania określonej kwoty będącej przypadającą na niego częścią wartości majątku funduszu inwestycyjnego. Z perspektywy uczestnika, fundusz inwestycyjny jest formą zbiorowego lokowania środków pieniężnych a nie formą prowadzenia działalności gospodarczej. Certyfikaty nie dają więc uczestnikowi prawa do udziału w samych zyskach osiąganych z działalności Funduszu, tak jak to ma miejsce w odniesieniu do akcji spółek akcyjnych lub udziałów spółek z ograniczoną odpowiedzialnością Z punktu widzenia Uczestnika istotna jest przed wszystkim aktualna wartość majątku funduszu inwestycyjnego. Majątek ten powinien być lokowany na zasadzie dywersyfikacji ryzyka - tj. inwestowania w tak szerokie spektrum lokat, aby nawet spadek wartości jednej z lokat w niewielkim stopniu wpłynął na wartość całego portfela.

Trzeba również zwrócić uwagę na odmienność celu w jakim nabywa się certyfikaty inwestycyjne od nabycia akcji lub udziałów. W tym pierwszym przypadku celem jest inwestowanie środków finansowych członka funduszu, a w drugim uczestnictwo we wspólnym przedsięwzięciu gospodarczym. Konsekwencją tego jest silniejsze powiązanie akcjonariusza ze spółką niż członka funduszu z funduszem, gdzie statut może dopuszczać wykup certyfikatu na żądanie uczestnika. Takie rozwiązanie zapewnia uczestnikom możliwość łatwego wyjścia z funduszu i realizacji swej inwestycji.

Z uwagi na powyższe, zdaniem Funduszu nie jest możliwe zaliczenie kwot uzyskanych z tytułu wykupu certyfikatów przez Fundusz, jak i bez ich wykupu do kategorii przychodów (dochodów) mieszczących się w katalogu przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych (art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych in principio). Zauważyć należy, iż cechą charakterystyczną dochodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest m.in. fakt, iż uzyskany dochód stanowi wartość wypracowanego zysku pomniejszonego o podatek. Natomiast, w art. 6 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ustawodawca wprost dokonał podmiotowego zwolnienia funduszy inwestycyjnych z opodatkowania podatkiem dochodowym. W przypadku funduszy inwestycyjnych następuje zatem swoiste przesunięcie opodatkowania dochodów funduszu na uczestnika funduszu. Z tego wynika, że kwoty otrzymane przez uczestnika funduszu inwestycyjnego na skutek wykupu certyfikatów są odmienną od określonej w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kategorią przychodów.

W opinii Funduszu, powyższa regulacja pozwala stwierdzić, że intencją ustawodawcy było przyporządkowanie tego rodzaju wypłat do kategorii przychodów/dochodów opodatkowanych na zasadach ogólnych.

Na opodatkowanie przychodu/dochodu z tytułu wykupu certyfikatów przez Funduszu na zasadach ogólnych wskazuje także fakt, że zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wydatki na nabycie tych certyfikatów stanowią koszt podatkowy w momencie odpłatnego ich zbycia (a więc i wykupu przez Fundusz). Ponadto, w ocenie Funduszu, postanowienia art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, które stosuje się do opodatkowania (na zasadach ogólnych) dochodów z odpłatnego zbycia praw majątkowych znajdują bezpośrednie zastosowanie do wypłat związanych z wykupem certyfikatów przez Fundusz (certyfikaty inkorporują określone prawa majątkowe a ich wykup jest formą zbycia tych praw na rzecz Funduszu; możliwe jest także zbywanie certyfikatów osobom trzecim). Tym samym, przy uwzględnieniu postanowień Konwencji, wyłączone jest opodatkowanie uczestnika podatkiem dochodowym w Polsce, w tym podatkiem u źródła.

Dalsze wnioski płyną z literalnego brzmienia art. 12 ust. 1 pkt 4a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym przychodami uczestnika funduszu inwestycyjnego są otrzymane dochody funduszu, w przypadku, gdy statut przewiduje wypłacanie tych dochodów bez odkupywania jednostek uczestnictwa albo wykupywania certyfikatów inwestycyjnych.

Fundusz zwraca uwagę, że Ustawodawca wyraźnie wskazał, że przychody z tytułu przedmiotowych wypłat, zaliczane są do przychodów wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 4a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jednocześnie, w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ustawodawca, wprowadzając otwarty katalog przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, wyłączył z niego wprost przychody uzyskane z wypłat dochodów funduszu jego uczestnikom bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych, określonych w art. 12 ust. 1 pkt 4a tej ustawy.

Fundusz podkreśla, że w odniesieniu do kwot uzyskanych przez Uczestnika Funduszu w związku z wykupem certyfikatów, organy podatkowe stoją na takim jak on stanowisku potwierdzając, że wypłaty dochodów funduszu inwestycyjnych uzyskiwane z wykupu certyfikatów/jednostek uczestnictwa podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych na zasadach ogólnych. Na poparcie powyższego, Fundusz powołał się na pismo Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Skarbowego z dnia 20 stycznia 2004 r. Nr. ZD/1-423-1/04), oraz na interpretację Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu sygn. PSUS/PB-R l-PDP/423-46/P/108/07WS/49954.

Ponadto, Fundusz zwraca uwagę, że analogiczne stanowisko prezentowane jest w literaturze prawa podatkowego, np. R. Kowalski "Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych. Komentarz", wyd. Difin, 2007, oraz A. Bień, W. Bień "Vademecum Podatnika: Dochody z kapitałów i ich opodatkowanie w 2006 r.", wyd. Difin, 2006.

Biorąc powyższe pod uwagę, przedmiotowe wypłaty, stanowią, w opinii Funduszu, przychody Uczestnika opodatkowane na zasadach ogólnych, wynikających z ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Oznacza to, iż biorąc pod uwagę, że Uczestnik nie posiada w Polsce zakładu w rozumieniu Konwencji, jak również mając na względzie przepisy Konwencji, przedmiotowe wypłaty mogą zostać zakwalifikowane jako kategoria uregulowana w art. 7 lub art. 13 ust 4 Konwencji. Zdaniem Funduszu, w żadnym ze wskazanych wypadków, wypłaty te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym w Polsce, w szczególności nie podlegają w Polsce opodatkowaniu podatkiem u źródła. Uwzględniając powyższe, w odniesieniu do opisanych we wniosku wypłat nie będzie istniał obowiązek pobrania przez Fundusz podatku dochodowego u źródła w Polsce. Dochody Uczestnika mogą być jedynie opodatkowanie w państwie jego rezydencji, a więc w Luksemburgu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl