IP-PB3-423-861/08-2/MŚ - Czy ZOZ P jest odrębnym podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych?

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 września 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PB3-423-861/08-2/MŚ Czy ZOZ P jest odrębnym podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 19 czerwca 2008 r. (data wpływu 23 czerwca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uznania czy ZOZ P jest odrębnym podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 czerwca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia czy ZOZ P jest w rozumieniu art. 1 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnikiem tego podatku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Fundacja prof. X "P" (dalej "P") jest założycielem Specjalistycznego Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Fundacji "P" (dalej ZOZ P). P nadała statut ZOZ P. Zgodnie z postanowieniami statutu organem założycielskim ZOZ P jest P. Celem działania ZOZ P jest:

1)

udzielanie świadczeń zdrowotnych, promocja zdrowia, orzekanie o stanie zdrowia,

2)

prowadzenie badań naukowych i prac badawczo-rozwojowych w powiązaniu z udzielaniem świadczeń zdrowotnych i promocją zdrowia,

3)

realizacja zadań dydaktycznych i badawczych w powiązaniu z udzielaniem świadczeń zdrowotnych. Świadczenia zdrowotne udzielane są przez zakład odpłatnie, częściowo odpłatnie lub nieodpłatnie.

ZOZ P kierowany i reprezentowany jest przez Kierownika zakładu. Zgodnie z brzmieniem 58 ust. 3 części III statutu ("Organy zakładu i struktura organizacyjna"): "Do składania w imieniu Zakładu oświadczeń woli w zakresie praw i obowiązków majątkowych uprawniony jest Kierownik Zakładu, a inne osoby tylko w granicach określonych jego upoważnieniem. Złożenie oświadczenia woli skutkującego zaciągnięciem przez Zakład zobowiązania finansowego, wymaga potwierdzenia przez Głównego Księgowego istnienia zabezpieczenia Zakładu w środki finansowe niezbędne do jego pokrycia - poprzez parafowanie kopii dokumentów zawierających takie oświadczenia woli." ZOZ P składa się z następujących jednostek organizacyjnych:

1)

Poradni Kardiologicznej

2)

Pracowni Diagnostycznych:

-

EKG,

-

Zaburzeń rytmu,

-

Testów wysiłkowych,

-

Echokardiologii,

-

Angiografii.

Szczegółowa struktura organizacyjna jednostek i komórek organizacyjnych ZOZ P, zakres ich działania, kompetencje osób zajmujących kierownicze i samodzielne stanowiska określone są w regulaminie organizacyjnym przez kierownika ZOZ P. Gospodarka finansowa ZOZ P została unormowana w Dziale IV statutu ("Gospodarka finansowa"). Zgodnie z § 10 ZOZ P gospodaruje mieniem oddanym w zarząd przez P oraz przydzielonymi przez nią środkami finansowymi. Majątek ZOZ P składa się z: Funduszu Założycielskiego i Funduszu Zakładowego. Podstawą gospodarki finansowej ZOZ P jest plan finansowy opracowany przez kierownika i zaakceptowany przez P. Podział zysków ZOZ P wymaga pisemnej akceptacji organu założycielskiego. ZOZ P pokrywa we własnym zakresie swój ujemny wynik finansowy, w przypadku takiej niemożliwości P jest zobowiązana do jego pokrycia (§ 12 ust. 1 i 2 statutu). Zobowiązania i należności powstałe po likwidacji ZOZ P staną się zobowiązaniami i należnościami P. Zysk ZOZ P jest przeznaczany na działalność statutową P (§ 12 ust. 3 i 4 statutu). ZOZ P został wpisany do rejestru zakładów opieki zdrowotnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W związku z przedstawionym opisem stanu faktycznego powstała wątpliwość natury prawno-podatkowej dotycząca opisanego stanu faktycznego, a mianowicie czy ZOZ P jest odrębnym podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych...

Zdaniem Spółki, art. 1 ust 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 91, poz. 408) definiuje "zakład opieki zdrowotnej" jako wyodrębniony organizacyjnie zespół osób i środków majątkowych, utworzony i utrzymywany w celu udzielania świadczeń zdrowotnych i promocji zdrowia. W myśl art. 2 ust. 2 tej ustawy zakład opieki zdrowotnej może być odrębną jednostką organizacyjną, częścią innej jednostki organizacyjnej lub jednostką organizacyjną podległą innej jednostce organizacyjnej. Przyznane przez ustawodawcę wyodrębnienie dotyczy wyłącznie organizacji zakładu opieki zdrowotnej, a nie wyodrębnienia prawnego, które przesądza o jego samodzielności. Zgodnie z ustawą z dnia 30 sierpnia 1991 r. tylko samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej posiadają osobowość prawną (art. 35b ust. 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. Ustawa ta nie daje natomiast przymiotu osobowości prawnej niepublicznemu zakładowi opieki zdrowotnej. Zgodnie z przywołanymi przepisami nie można uznać niepublicznego zakładu opieki zdrowotnej, utworzonego przez P, za byt prawny od niej niezależny. Zakład jest bowiem jedynie wyodrębnioną organizacyjnie formą działalności fundacji, która go utworzyła. Wyodrębnienie takie nie czyni zakładu samodzielnym uczestnikiem obrotu prawnego obdarzonego zdolnością do czynności prawnych, zdolnością sądową czy zdolnością procesową Niepubliczny zakład opieki zdrowotnej nie jest więc niezależną od podmiotu założycielskiego (P) jednostką organizacyjną która funkcjonuje samodzielnie w obrocie prawnym. Z tego względu nie może być także podatnikiem CIT, odrębnym od P, pomimo, że art. 1 ust. 2 ustawy CIT odwołuje się ogólnie do jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej. Należy bowiem mieć na uwadze, że jednostkami tymi są z pewnością jednostki wyodrębnione nie tylko organizacyjnie, jak to ma miejsce w przedstawionym stanie faktycznym, ale także finansowo i prawnie. A to oznaczą że niepubliczny zakład opieki zdrowotnej nie może być uznany za podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, w rozumieniu art. 1 ust. 2 ustawy CIT. W świetle powyższych wywodów zasadne jest przyjęcie, że z tytułu osiąganych dochodów ZOZ P nie jest podatnikiem podatku dochodowego, gdyż jest nim podmiot założycielski - P

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam co następuje

Ustawodawca określając zakres podmiotowy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) w art. 1 stwierdził, że opodatkowaniu podlegają dochody osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji, do grona podatników zaliczył także (art. 1 ust. 2 ustawy) jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej.

Natomiast ustawa z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89, z późn. zm.) - dalej: ustawa o zoz, definiuje zakład opieki zdrowotnej jako wyodrębniony organizacyjnie zespół osób i środków majątkowych, utworzony i utrzymywany w celu udzielania świadczeń zdrowotnych i promocji zdrowia (art. 1 ust. 1 ustawy o zoz).

Zakład opieki zdrowotnej może być odrębną jednostką organizacyjną, częścią innej jednostki organizacyjnej lub jednostką organizacyjną podległą innej jednostce organizacyjnej (art. 2 ust. 2 ustawy o zoz).

Przyznane przez ustawodawcę wyodrębnienie dotyczy wyłącznie organizacji zakładu opieki zdrowotnej, a nie wyodrębnienia prawnego, które przesądza o jego samodzielności. Zgodnie z art. 35b ust. 3 ustawy o zoz, samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej podlega obowiązkowi rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym. Z chwilą wpisania do rejestru samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej uzyskuje osobowość prawną.

Ustawa ta nie daje natomiast przymiotu osobowości prawnej niepublicznemu zakładowi opieki zdrowotnej, tym samym niepubliczny zakład opieki zdrowotnej nie jest niezależną od osoby założyciela (osoby prawnej, osoby fizycznej lub spółki tych osób) jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej, która mogłaby samodzielnie funkcjonować w obrocie prawnym. Oznacza to, że niepubliczny zakład opieki zdrowotnej nie może być uznany za podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, w rozumieniu art. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Niepubliczny zakład opieki zdrowotnej, którego założycielem jest spółka kapitałowa jest tylko wyodrębnioną organizacyjnie formą działalności w tym przypadku fundacji, która go utworzyła. Wszystkie wymienione wyżej uprawnienia przysługują jedynie posiadającym osobowość prawną samodzielnym publicznym zakładom opieki zdrowotnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl