IP-PB3-423-73/07-2/KB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PB3-423-73/07-2/KB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 27 lipca 2007 r. (data wpływu 13 sierpnia 2007 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie przedmiotowego zwolnienia dochodów uzyskanych z działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej-jest nieprawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 13 sierpnia 2007 r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych zakresie zwolnienia dochodów uzyskiwanych w specjalnej strefy ekonomicznej.

W przedmiotowym wniosku zostało przestawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka z dniem 16 września 2006 r. uzyskała zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie X Specjalnej Strefy Ekonomicznej. W związku z tym dochody Spółki uzyskane z działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefie ekonomicznej - zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych - w ramach przyznanego zezwolenia są zwolnione z podatku dochodowego w wysokości ustalonej na podstawie § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 lutego 2007 r. w sprawie X Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Pomocą publiczną udzieloną przedsiębiorcy jest niezapłacony przez tego przedsiębiorcę podatek obliczony od dochodu osiągniętego wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie właściwego zezwolenia. Wielkość tego zezwolenia uzależnione jest od wysokości poniesionych przez przedsiębiorcę nakładów inwestycyjnych.

Zgodnie z § 6 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie X Specjalnej Strefy Ekonomicznej zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej. Spółka w miesiącach I-IV 2007 r. osiągała przychody z działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej ale z uwagi na fakt, iż w okresie tym nie ponosiła nakładów inwestycyjnych, dlatego też nie korzystała ze zwolnienia z podatku dochodowego i na zasadach ogólnych naliczała miesięczne zaliczki na podatek dochodowy. Od miesiąca maja 2007 r. Spółka poniosła i nadal ponosi znaczne nakłady inwestycyjne na terenie X Strefy Ekonomicznej, które uprawniają ją do korzystania z pomocy publicznej w postaci zwolnienia z podatku dochodowego do wysokości 50% poniesionych nakładów. Prawdopodobnie na koniec roku obrotowego 2007, 50% wysokości poniesionych nakładów inwestycyjnych i przysługująca w związku z tym kwota zwolnienia z podatku dochodowego osiągnie wartość przekraczającą kwotę wyliczonego podatku dochodowego za cały rok obrotowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku, gdy w rozliczeniu CIT-8 za rok 2007, wysokość wydatków inwestycyjnych osiągnie wartość uprawniającą do objęcia zwolnieniem z podatku dochodowego całej kwoty dochodu zrealizowanego na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej za rok 2007, będzie wówczas korzystał ze zwolnienia również dochód wygenerowany w miesiącach I-IV 2007 r....

Zdaniem wnioskodawcy w rozliczeniu CIT-8, w przypadku zaistnienia sytuacji, w której wysokość poniesionych nakładów inwestycyjnych i przysługująca w związku z nimi wysokość zwolnienia z podatku będzie wystarczająca na objęciem zwolnieniem całego dochodu osiągniętego z działalności prowadzonej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej, ze zwolnienia tego będzie korzystał również dochód osiągnięty w miesiącach I-IV 2007 r. Stanowisko swoje Spółka wywodzi z faktu, iż ostateczne obliczenie dochodu i należnego podatku dochodowego następuje po zakończeniu roku podatkowego. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych rokiem podatkowym jest rok kalendarzowy, chyba,że podatnik postanowi inaczej. Podatnik w trakcie roku podatkowego uiszcza jedynie zaliczki na podatek dochodowy, zgodnie z art. 27 ust. 7 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, natomiast ostateczne rozliczenie podatku dochodowego następuje zgodnie z art. 27 ust. 1 ww.ym ustawy i w ustalonym terminie po zakończeniu roku podatkowego podatnik obowiązany jest wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu wykazanego w zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Specjalne Strefy Ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na której możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych, o czym wyraźnie stanowi art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274).

Podstawą do korzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (art. 16 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Stosownie do § 6 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 lutego 2007 r. (Dz. U. Nr 26, poz. 164) w sprawie X Specjalnej Strefy Ekonomicznej zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do dnia wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, pod warunkiem że:

a.

nie przeniesie w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne-przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców-przez okres nie krótszy niż 3 lata

b.

będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres nie krótszy niż 5 lat od momentu, gdy cała inwestycja zostanie zakończona, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców-przez okres nie krótszy niż 3 lata.

Należy zauważyć, iż zwolnienia podatkowe są odstępstwem od reguły powszechności opodatkowania, dlatego przepisy dotyczące zwolnień powinny być interpretowane ściśle, zgodnie z wykładnią językową. W związku z powyższym zgodnie z treścią przytoczonego wyżej przepisu, należy stwierdzić, iż momentem od którego przedsiębiorcy przysługuje zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym, jest miesiąc w którym przedsiębiorca poniósł wydatki inwestycyjne w związku z działalnością gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, czyli w przypadku Spółki zwolnienie od podatku dochodowego przysługuje od miesiąca maja, gdyż dopiero w tym miesiącu Spółka poniosła nakłady inwestycyjne w specjalnej strefie ekonomicznej.

Tym samym stanowisko Spółki zgodnie z którym, jeżeli wysokość poniesionych nakładów inwestycyjnych i przysługująca w związku z nimi wysokość zwolnienia z podatku będzie wystarczająca na objęcie zwolnieniem całego dochodu z działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej osiągniętego w roku podatkowym, ze zwolnienia tego będzie korzystał również dochód osiągnięty w miesiącach I-IV 2007 r., jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1-go Maja 10,09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl