IP-PB3-423-71/08-2/GJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PB3-423-71/08-2/GJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia27 grudnia 2007 r. (data wpływu 28 grudnia 2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania dochodu ze sprzedaży nieruchomości, wchodzących w skład wspólnoty gruntowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 grudnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania dochodu ze sprzedaży nieruchomości, wchodzących w skład wspólnoty gruntowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka dla Zagospodarowania Wspólnoty...., utworzona decyzją administracyjną w 1964 r. w celu wspólnego użytkowania rolniczego posiadanych gruntów w grudniu 2007 r. dokonała sprzedaży aktem notarialnym na rzecz Skarbu Państwa działek o łącznym obszarze 7,3908 ha za łączną kwotę ponad 2,5 mln zł oraz działkę za kwotę ponad 63 tys. zł pod warunkiem, że organ administracji państwowej nie wykona prawa pierwokupu. Ceny sprzedaży zapłacono na konto Spółki.

W związku z powyższym powstają pytania.

1.

Czy transakcja zbycia przez Spółkę dla Zagospodarowania Wspólnoty..... na rzecz Skarbu Państwa wyżej wymienionych działek podlega podatkowi dochodowemu.

2.

Czy w przypadku zbycia działek gruntu przez Spółkę innemu kontrahentowi niż Skarb Państwa, transakcja podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

W ocenie Spółki, zarówno transakcja zbycia nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa, jak i zbycie w przyszłości działek gruntu innemu kontrahentowi niż Skarb Państwa nie podlega podatkowi dochodowemu. Zgodnie ze stanowiskiem A.R i M.R odmawiającej Spółce wpisu do ewidencji producentów i nadania numeru identyfikacyjnego " Spółki wspólnot gruntowych (zarządy) nie posiadają gospodarstw rolnych oraz nie użytkują gruntów wspólnotowych". Mimo, że wspólnoty gruntowe z mocy obowiązujących przepisów prawa są osobami prawnymi to zgodnie z ich statutem nie mogą prowadzić działalności gospodarczej. Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 29 czerwca 1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych, uprawnione do pobierania pożytków są osoby fizyczne lub prawne posiadające gospodarstwa rolne, które w ciągu ostatniego roku przed dniem wejścia w życie ustawy faktycznie korzystały z tej wspólnoty. Wspólnota gruntowa w polskim prawie cywilnym to nieruchomość stanowiąca przedmiot współwłasności o pewnych szczególnych cechach. Jej istotą jest uprawnienie do korzystania ze wspólnego gruntu. Spółki dla zagospodarowania wspólnot gruntowych powstały w wyniku decyzji administracyjnych, aby zarządzać tymi niepodzielnymi nieruchomościami.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 12 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), przychodami są w szczególności:

1.

otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym różnice kursowe,

2.

wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń.

Stosownie do treści art. 17 ust. 1 pkt 1) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnione od podatku dochodowego są dochody z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy dochodu uzyskanego ze sprzedaży, jeżeli sprzedaż ta następuje przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości.

Zwolnienie wynikające z powyższego przepisu uzależnione jest więc od następujących warunków:

1.

sprzedaż dotyczy całości lub części nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego,

2.

sprzedaż następuje po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości.

Ad. 1. Definicję gospodarstwa rolnego zawiera ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 1993 r. Nr 94, poz. 431 z późn. zm.), do której odsyła art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Stosownie do art. 2 ustawy o podatku rolnym, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nie posiadającej osobowości prawnej.

Ad. 2. podatnik nie może skorzystać z przedmiotowego zwolnienia od podatku dochodowego, jeżeli sprzedaż nieruchomości lub jej części wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego nastąpi przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanych nieruchomości.

W przedmiotowym stanie faktycznym zbywane nieruchomości, wchodzą w skład wspólnoty gruntowej. Wspólnoty gruntowe uregulowane ustawą z dnia 29 czerwca 1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych (Dz. U. Nr 28, poz. 169 z późn. zm.) obejmują nieruchomości rolne, leśne oraz obszary wodne. Mają one służyć zaspokojeniu wspólnych potrzeb uprawnionych do udziału w tych wspólnotach osób fizycznych lub prawnych posiadających gospodarstwa rolne. Z istoty i charakteru wspólnoty gruntowej wynika, iż zbliżona jest do współwłasności, jest to jednak współwłasność szczególna, rządząca się własnymi przepisami. Wspólnoty gruntowe nie mogą być dzielone pomiędzy uprawnionych do udziału w tych wspólnotach (art. 5 ustawy) a właściwe zagospodarowanie gruntów wchodzących w skład tej wspólnoty oraz zarząd nieruchomościami wspólnoty sprawuje utworzona w tym celu spółka. I tylko spółka może dokonać zbycia wspólnego gruntu. Zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych, zbycie, zamiana, jak również przeznaczenie na cele publiczne lub społeczne wspólnot gruntowych lub ich części oraz zaciąganie pożyczek pieniężnych przez spółkę może nastąpić tylko za zgodą właściwego wójta (burmistrza, prezydenta miasta). Przepis ust. 1 nie ma zastosowania w razie zbycia wspólnoty gruntowej na rzecz Państwa, jak również w razie zamiany gruntów wchodzących w skład wspólnoty na grunty państwowe.

Odnosząc powyższe przepisy do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku należy uznać, że Spółka zbywając nieruchomości wchodzące w skład wspólnoty gruntowej i uzyskując z tego tytułu dochód, na podstawie ww. przepisu art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego pod warunkiem, że zbycie dotyczy nieruchomości, wchodzących w skład gospodarstwa rolnego w rozumieniu ustawy o podatku rolnym, oraz upłynął pięcioletni okres od nabycia zbywanych nieruchomości wchodzących w skład wspólnoty gruntowej.

Powyższe zwolnienie, przy spełnieniu powyższych warunków, na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przysługuje Spółce niezależnie od tego komu sprzedaje grunty. Należy jednak mieć na uwadze ograniczenia wynikające z przepisów ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych. Z przepisu art. 26 tej ustawy wynika, że tylko zbycie wspólnoty gruntowej na rzecz Skarbu Państwa nie wymaga spełnienia dodatkowych warunków. Zbycie wspólnoty gruntowej, innemu nabywcy niż Skarb Państwa wymaga zgody właściwego wójta (burmistrza, prezydenta miasta).

Zatem stanowisko wnioskodawcy wyrażone we wniosku w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl