IP-PB3-423-661/08-3/MB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PB3-423-661/08-3/MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 24 kwietnia 2008 r. (data wpływu 29 kwietnia 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 9 lipca 2008 r. (data wpływu 14 lipca 2008 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia momentu zaliczenia do przychodów premii pieniężnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 kwietnia 2008 r. uzupełniony dnia 14 lipca 2008 r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia momentu zaliczenia do przychodów premii pieniężnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność handlową artykułami biurowymi. W zależności od wielkości zakupów od swoich dostawców otrzymuje premie pieniężne. Wysokość otrzymywanych premii pieniężnych uzależniona jest od dokonanego obrotu i określana w umowach w postaci wskaźnika procentowego od obrotu zrealizowanego w okresie podlegającym rozliczeniu, z reguły jest to okres kwartalny lub roczny. Przyznawana premia pieniężna nie odnosi się do jednej konkretnej transakcji lecz do wielu transakcji dokonanych w okresie rozliczeniowym. Spółka otrzymała interpretację w tej sprawie nr X od Naczelnika III Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu z dnia 7 grudnia 2004 r. stwierdzającą, że premie pieniężne powinny być opodatkowane podatkiem Vat i udokumentowane fakturą sprzedaży Vat przez otrzymującego premię.

Spółka wyjaśnia, że umowy zawarte z dostawcami określają, że miesiącem rozliczenia premii pieniężnych jest miesiąc następujący po zakończeniu kwartału, lub miesiąc następujący po zakończeniu roku. Otrzymane przez Spółkę premie pieniężne w podatku dochodowym są rozliczane kasowo. Spółka przyjęła moment powstania przychodu - dzień uregulowania należności, nie później niż dzień wystawienia faktury. Spółka wyjaśnia, że premie pieniężne z reguły rozliczane są kompensatą wzajemnych należności i zobowiązań w ciągu 7 dni od wystawienia faktury. Premie pieniężne otrzymane za rok 2007 w roku 2008 są przypisywane przez Spółkę podatkowo do dochodu roku 2008.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Kiedy powstaje przychód podatkowy z tytułu należnych Spółce premii pieniężnych na które wnioskodawca wystawia faktury biorąc pod uwagę kwartały i rok podatkowy 2007.

Stanowisko Spółki:

Spółka wyjaśnia, że z umów zawartych między kontrahentami wynika, iż miesiącem rozliczenia premii pieniężnych jest - pierwszy miesiąc po zakończonym kwartale a w sytuacji, gdy premia pieniężna dotyczy roku - pierwszy miesiąc po zakończeniu roku.

Zdaniem Spółki w myśl prawa podatkowego i cywilnego premie pieniężne nie są usługą jak to zostało zinterpretowane w podatku Vat, a więc data powstania przychodu następuje w dniu uregulowania należności nie później niż w dacie wystawienia faktury.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Przychody związane z prowadzoną działalnością gospodarczą rozpoznawane są według tzw. metody memoriałowej wyrażonej w art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), który stanowi, iż za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Dla ustalenia przychodu istotnym zagadnieniem jest określenie daty uzyskania przychodu, z którą ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych łączy moment powstania obowiązku podatkowego. W myśl art. 12 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3e, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż:

1.

wystawienie faktury albo

2.

uregulowania należności

Natomiast ust. 3e ww. artykułu stanowi, iż w przypadku otrzymania przychodu, o którym mowa w ust. 3, do którego nie stosuje się ust. 3a, 3c i 3d (czyli w sytuacji, gdy usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych), za datę powstania przychodu uznaje się dzień otrzymania zapłaty. Należy zauważyć, iż art. 12 ust. 3e ww. ustawy reguluje moment powstania przychodu z działalności gospodarczej w przypadku pozostałych świadczeń, np. w przypadku otrzymanych kar umownych, czy odszkodowań, a więc takich przypadków, z którymi nie wiąże się wydanie towaru, czy świadczenie usługi. Tego typu przychody rozliczane są metodą kasową, a więc przychód powstaje w chwili otrzymania zapłaty.

W przedstawionym stanie faktycznym Spółka otrzymuje premie pieniężne, których wysokość jest uzależniona od zrealizowanego obrotu, jej wysokość jest określana w umowach w postaci wskaźnika procentowego od obrotu zrealizowanego w okresie podlegającym rozliczeniu (z reguły jest to okres kwartalny lub roczny). W takim przypadku należy uznać, iż wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię. Wypłacana w ten sposób gratyfikacja pieniężna nie będzie związana z żadną konkretną dostawą i nie będzie miała charakteru dobrowolnego, będzie bowiem uzależniona od określonego zachowania nabywcy. W tym wypadku wypłacone premie pieniężne stanowią rodzaj wynagrodzenia za świadczone usługi, gdzie przychód z tego wynagrodzenia należy określić na podstawie art. 12 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 12 ust. 3a ww. ustawy za datę powstania przychodu należy uznać dzień wykonania usługi nie później niż dzień wystawienia faktury albo uregulowania należności.

Biorąc pod uwagę powyższe Spółka prawidłowo określa moment powstania przychodu z tytułu otrzymywanych premii pieniężnych.

Dodatkowo organ podatkowy zauważa, że Spółka we wniosku w części dotyczącej pytania oraz stanowiska w zakresie podatku VAT informuje, że zgodnie z interpretacją jaką otrzymała od Naczelnika Urzędu Skarbowego w zakresie VAT premie pieniężne winny być opodatkowane podatkiem VAT i udokumentowane fakturą sprzedaży VAT przez otrzymującego premię. Spółka uważa, że stanowisko w zakresie VAT jest nadal aktualne i zgodne z obowiązującymi przepisami podatkowymi. Spółka nie podziela natomiast tego stanowiska w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Zdaniem Spółki w myśl prawa podatkowego i cywilnego premie pieniężne nie są usługą jak to zostało zinterpretowane w podatku VAT.

Należy podkreślić, iż nie można tego samego zdarzenia gospodarczego różnie oceniać/kwalifikować na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i ustawy o podatku od towarów i usług, tj. w podatku VAT zakwalifikować otrzymywanych premii pieniężnych do usług natomiast w podatku dochodowym od osób prawnych twierdzić, że to zdarzenie gospodarcze usługą nie jest.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl