IP-PB3-423-586/08-2/GJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PB3-423-586/08-2/GJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 25 marca 2008 r. (data wpływu 2 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na rzecz funkcjonowania Rady Programowej i jej członków - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 kwietnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na rzecz funkcjonowania Rady Programowej i jej członków.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej T.... realizuje programy....... Realizując podstawową działalność statutową Spółka, jest zobowiązana do zachowania charakteru misyjnego produkowanych audycji telewizyjnych i zgodnie art. 2 1 ust. 1 ustawy "realizuje misję publiczną, oferując na zasadach określonych w ustawie, całemu społeczeństwu i poszczególnym jego częściom) zróżnicowane programy i inne usługi w zakresie informacji, publicystyki, kultury rozrywki, edukacji i sportu, cechujące się pluralizmen, bezstronnością, wyważeniem i niezależnością oraz innowacyjnością, wysoką jakością i integralnością przekazu".

Ustawa o radiofonii i telewizji z dnia 29 grudnia 1992 r. (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2531) - art. 28a ust. 1 oraz Statut Spółki - § 30, nakładają na Krajową Radą Radiofonii i Telewizji obowiązek powoływania rady programowej. Rady Programowe są powoływane uchwałą na czteroletnie kadencje, liczą piętnastu członków. W skład wchodzą przedstawiciele Sejmu i Senatu oraz środowisk kultury i sztuki. Obecnie działająca Rada Programowa została powołana Uchwalą Nr. Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z 26 lipca 2006 r.. Obok głównej Rady Programowej w T... istnieje kolejnych 13 rad programowych przy 12 oddziałach terenowych oraz w P.... Rada programowa jest organem opiniodawczo-doradczym Zarządu Spółki w sprawach programowych i w oparciu o:

* art. 28a ust. 3 ww. ustawy i

* Regulamin Rady Programowej T.... podejmuje uchwały zawierające oceny poziomu i jakości programu bieżącego oraz programów ramowych.

Wykonując swoje zadania rada programowa stoi na straży misyjnego charakteru audycji telewizyjnych, co jest cechą charakterystyczną dla mediów publicznych. W ramach wykonywania swoich zadań określonych ww. przepisami członkowie Rady Programowej reprezentujący społeczne interesy i oczekiwania związane z działalnością programową spotykają się cyklicznie na posiedzeniach i w związku z tym Spółka ponosi koszty związane z działalnością Rady Programowej i ich członków, tj. zwrot kosztów przejazdu, zakwaterowania i diet dla członków Rady Programowej, koszty posiedzeń (kawa, herbata), koszty zamawianych przez radę programową opinii i ekspertyz.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami członkowie rady programowej działają nieodpłatnie, nie otrzymują wynagrodzenia, a Spółka jedynie wypłaca diety i dokonuje zwrotu kosztów, np. przejazdu poszczególnym członkom Rady programowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, iż w opisanej sytuacji, wydatki na rzecz funkcjonowania Rady Programowej i jej członków, stanowią koszty uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Spółki, stosownie do przepisu określonego w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15 lutego 1992 r. (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 1 6 ust. 1 tej ustawy.

Treść powyższego uregulowania, będącego w istocie klauzulą generalną wskazuje, że ustawodawca świadomie użył pojęć niedookreślonych, dopuszczając ich elastyczne stosowanie w zależności od okoliczności faktycznych sprawy. Takie rozwiązanie ustawodawcze pozwała na szeroką wykładnię kosztów uzyskania przychodów, jeśli są one związane z poniesieniem wydatków m.in. w celu zagwarantowania źródła przychodów podczas realizacji działalności podstawowej przez podatnika. Z przepisu art. 15 ust. 1 ww. ustawy nie wynika, że warunkiem koniecznym jest wykazanie w każdym przypadku bezpośredniego związku między poniesionym wydatkiem a przychodem. Koszty działania rady programowej stanowią koszty uzyskania przychodów, gdyż są to wydatki mające na celu przede wszystkim zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów. Uzasadnione jest stwierdzenie, że działalność rady programowej T... spełnia przesłanki wynikające z art. 1 5 ust. 1 ustawy. Art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zawiera zamknięty katalog wydatków, których nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. W tym katalogu nie mieszczą się koszty związane z działalnością rady programowej T.... W art. 16 ust. 1 pkt 38a ustawodawca wymienia wydatki, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów i są to "wydatki na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych...", natomiast nie wymienia rady programowej. Rady programowej nie zaliczamy do grupy organów stanowiących, gdyż cechą charakterystyczną takich organów jest przyznanie im przez ustawę i statut uprawnień do podejmowania uchwał w istotnych dla spółki sprawach, w szczególności dotyczących rozpatrywania i zatwierdzania sprawozdania i bilansów oraz rachunku zysków i strat za rok ubiegły i rozliczania organów wykonawczych spółki. Rada programowa nie posiada takich uprawnień, gdyż jest organem opiniotwórczo-doradczym i w związku z tym wydatki z nią związane nie mieszczą się w katalogu wyłączeń z kosztów uzyskania przychodów wymienionych w art. 16 ust. 1 pkt 38a. W art. 16 ust. 1 ww. ustawy ustawodawca wymienia enumeratywnie wydatki, których nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu, co oznacza, że jest to katalog zamknięty i nie wolno stosować wykładni rozszerzającej. W związku z powyższym Spółka stoi na stanowisku, że wydatki ponoszone na działalność rady programowej, są kosztami uzyskania przychodu dla Spółki, zgodnie z art. 1 5 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z zastrzeżeniem, iż nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodów wydatków enumeratywnie wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy.

Wskazanie, że koszty funkcjonowania Rady stanowią dla T... koszt uzyskania przychodów wymaga zatem ustalenia, iż ponoszone są one przez spółkę w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia ich źródła oraz, iż koszty te nie podlegają wyłączeniu na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy.

W świetle przepisów ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o Radiofonii i Telewizji,) członkowie Rady powoływani są przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji (KRRiT) na 4-letnią kadencję. Zadaniem Rady jest ocena poziomu i jakości programu T..., badanie jego odbioru oraz zlecanie badań w zakresie jego społecznych skutków (art. 28a ustawy o radiofonii i telewizji). Podkreśla się, iż "specyfiką spółek akcyjnych stanowiących jednostki publicznej radiofonii lub telewizji jest obowiązek ustanowienia w ramach każdej z nich rady programowej, jako organu opiniodawczo-doradczego zarządu w spawach programowych (...). Rada programowa w świetle ustawy jest ciałem doradczym zarządu (...)." (J.S, Komentarz do art. 28a ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (J.S, Radiofonia i telewizja. Komentarz, Zakamycze 2001).

Ustawa o radiofonii i telewizji nakłada jednocześnie na T... obowiązek wypłaty członkom Rady diety - w wysokości ustalanej przez KRRiT - oraz zapewnienia organizacyjnych i finansowych warunków działania Rady. Można zatem stwierdzić, iż wykonywanie działalności T..., jako jednostki publicznej telewizji, a zatem i uzyskiwanie przychodów, związane zostało przez ustawodawcę z nałożeniem na spółkę obowiązku ponoszenia kosztów działalności Rady, jako ciała "reprezentującego społeczne interesy i oczekiwania związane z działalnością programową spółki" (art. 28a ust. 2 ustawy o radiofonii i telewizji).

Jednocześnie należy zauważyć, iż art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie odnosi się do wyłączenia z katalogu kosztów uzyskania przychodów, wydatków ponoszonych przez jednostki publicznej radiofonii i telewizji na działalność rad programowych.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 38a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodów wydatków na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych - z wyjątkiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionych funkcji. Dyspozycja tego przepisu obejmuje jednakże jedynie organy nadzorcze oraz stanowiące osób prawnych, natomiast Radzie Programowej T... nie można przypisać, ani na gruncie Kodeksu spółek handlowych, ani ustawy o radiofonii i telewizji, charakteru organu spółki T.... Pogląd taki zaprezentowano także w "Komentarzu do art. 28a ustawy o radiofonii i telewizji", cytowanym powyżej.

Reasumując, wydatki ponoszone przez T... zgodnie z art. 28a ustawy o radiofonii i telewizji oraz "Regulaminem Rady Programowej T...", przeznaczane na diety, koszt posiedzeń, opinii i ekspertyz, przejazdów i delegacji oraz obsługi administracyjno-technicznej Rady stanowią dla spółki koszt uzyskania przychodów, o ile mają związek z działalnością T... i poniesione są w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Biorąc powyższe pod uwagę, uznaje się, że stanowisko Spółki w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl