IP-PB3-423-52/08-2/JB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PB3-423-52/08-2/JB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 3 grudnia 2007 r. (data wpływu 24 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy w związku z wykupywaniem przez Fundusz, reprezentowany przez Spółkę, certyfikatów inwestycyjnych od uczestników, Fundusz będzie zobowiązany do obliczenia, pobrania i wypłacenia zryczałtowanego podatku dochodowego od dochodów zrealizowanych przez uczestników - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 grudnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie potwierdzenia, że Fundusz nie będzie zobowiązany do pobrania podatku z tytułu wypłat wynikających z wykupu certyfikatów inwestycyjnych, dokonywanych na rzecz uczestników - osób prawnych niebędącymi podatnikami w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika

że Spółka jest podmiotem zarządzającym funduszem inwestycyjnym i Fundusz ten reprezentującym w stosunkach z osobami trzecimi.

Uczestnikami Funduszu, tj. posiadaczami certyfikatów inwestycyjnych emitowanych przez Fundusz są między innymi osoby prawne, które nie są polskimi rezydentami dla celów podatkowych.

W ramach zakresu prowadzonej działalności Fundusz zamierza wykupywać certyfikaty inwestycyjne od uczestników.

Spółka występuje z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej związanej z działalnością Funduszu, gdyż na podstawie art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 146, poz. 1546 z późn. zm.), Fundusz jest reprezentowany przez zarządzające nim towarzystwo - X S.A.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z wykupywaniem przez Fundusz certyfikatów inwestycyjnych od uczestników, którzy nie są polskimi rezydentami dla celów podatkowych, Fundusz lub Spółka będą zobowiązane do obliczenia, pobrania i wpłacenia zryczałtowanego podatku dochodowego od dochodów zrealizowanych przez uczestników.

W opinii Spółki, ani Spółka, jako Spółka zarządzająca funduszem, ani Fundusz nie będą zobowiązani do pobrania podatku z tytułu wypłat wynikających z wykupu certyfikatów inwestycyjnych, dokonywanych przez uczestników - osób prawnych nie będącymi podatnikami w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Spółka wskazuje, że zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, osoby prawne, które dokonują wypłat na rzecz nie rezydentów należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz w art. 22 ust. 1 ustawy, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niedobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanych od podatnika certyfikatów rezydencji.

Spółka wskazuje, iż wykup certyfikatów inwestycyjnych nie został wymieniony w art. 21 ust. 1 ustawy. Nie mieści się również w żadnej z kategorii wymienionych w tym artykule.

Uzyskanie przez uczestnika wynagrodzenia w związku z wykupem certyfikatów inwestycyjnych nie stanowi również przychodu z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy. Przychody te nie zostały bowiem wskazane wśród przychodów z udziału w zyskach osób prawnych wymienionych w art. 10 ust. 1 ustawy.

W odniesieniu do przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy z dnia z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z zm.), podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Polski siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Polski.

Stosownie do art. 91 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej ratyfikowana umowa międzynarodowa, po jej ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, stanowi część krajowego porządku prawnego i jest bezpośrednio stosowana, chyba że jej stosowanie jest uzależnione od wydania ustawy.

W ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych obowiązki płatnika wynikające z art. 26 i dotyczą przychodów wskazanych w art. 21 i art. 22 tej ustawy.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych osoby prawne i jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz w art. 22 ust. 1, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niedobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika do celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji.

Stosownie do art. 21 ust. 1 ww. ustawy podatnicy podlegający ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, uzyskujący na terytorium Polski przychody z tytułu odsetek, praw autorskich lub praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, w tym także środka transportu, urządzenia handlowego lub naukowego, za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how), podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym w wysokości 20% od tych przychodów. Wskazany przepis stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Polska (art. 21 ust. 2 ustawy).

Z kolei art. 22 ust. 1 ww. ustawy, reguluje opodatkowanie przychodów z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Rozpatrując niniejszą sprawę należałoby przede wszystkim uwzględnić postanowienia umowy międzynarodowej z państwem, w którym siedzibę ma uczestnik funduszu, która zgodnie z art. 91 ust. 2 Konstytucji będzie miała pierwszeństwo przed ustawą, jeżeli ustawy tej nie da się pogodzić z umową.

Jednakże z przedstawionego przez Stronę opisu zdarzenia przyszłego wynika jedynie, że wynagrodzenie z tytułu wykupu certyfikatów inwestycyjnych będzie wypłacane uczestnikom, którzy nie posiadają siedziby na terytorium RP. Nie wskazano natomiast, w jakich państwach uczestnicy funduszu mają siedzibę.

Wobec powyższego, jeżeli postanowienia umowy międzynarodowej z państwem, w którym uczestnik funduszu ma siedzibę nie stanowią inaczej, i w związku z tym przychód z tytułu wykupu certyfikatów inwestycyjnych nie będzie mieścił się w żadnej kategorii przychodów określonej w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wtedy ani na Spółce zarządzającej Funduszem, ani na Funduszu nie będą ciążyły obowiązki płatnika wynikające z art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe pod warunkiem braku odmiennych unormowań odnośnie zaliczenia dochodu z tytułu wykupu certyfikatów inwestycyjnych we właściwych umowach w sprawie unikania podwójnego opodatkowania zawartych między Polską a państwem siedziby posiadacza certyfikatów inwestycyjnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl